/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Wireless LAN AP med switch?
Fra : madsbs
Vist : 310 gange
100 point
Dato : 11-11-03 23:46

Dette er muligvis banalt: Jeg er tilsluttet min ejendoms fælles LAN, fælles router og fælles internetforbindelse. Jeg vil gerne have et Wireless AP i min lejlighed til brug for min laptop, men vil gerne kunne tilslutte min PC eller arbejdscomputer med alm. netværkskabel. Er det muligt at købe et AP med indbygget switch, eller kan man bruge en wireless router i stedet (dvs. kan en Wireless router fungere som lokalt AP og i øvrigt fungere som en switch - der er jo i forvejen en router i kælderen, der tildeler dynamiske IP-numre).

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-03 12:41

Tjae, det er godt nok ikke kun lige et spørgsmål, der er en række spørgsmål.

Kan man få Wireless AP som også har indbygget en switch for kablede forbindelser?
Det kan man nok, jeg har ikke lige nået at undersøge mulighederne på www.edbpriser.dk, men mon ikke sådan en boks findes. Jeg ville undersøge D-Link og Linksys bokse først.

En wireles router er også AP. Et AccesPoint skal fungere som enten router eller bridge, for at der kan tales om et AP.

Kan man benytte de Dynamiske IP numre som tildeles fra kælderen?
I princippet skulle man kunne det, hvis din AP kan fungere som Bridge og ikke router. Dette kan indstilles på de bedre Wireless Access Points. Langt de fleste AcessPoints er som standard også Routere, da dette som regel giver en meget simplere installation.
Dit AP skal have en mulighed for at virke som "DHCP Helper", dvs. DHCP forespørgsler bliver videresendt fra wireless boksen, til den DHCP server som der er i kælderen. Metoden er beskrevet i en RFC, jeg har ikke lige haft tid til at undersøge hviklen RFC. RFC = "Request For Comment" er de dokumenter som er grundlaget for specifikationer vedrørende internet protokoller.
Det er muligt at din/den konkrete AP som du måtte vælge, kalder videresending af DHCP forespørgsler for noget andet end "DHCP Helper", jeg har set også set udtrykket "Virtual DHCP" benyttet.

De fleste AP vil umiddelbart kunne virke for dig, og skabe dit eget netværks segment. Om den kobles til internettet via en ADSL router, et kabelmodem eller som hos dig på et internet stik, det er sådan set ligegyldigt. Du skal blot sikre dig at det tales ethernet på både WAN og LAN siden af dit AP.
Visse AP har indbygget ADSL forbindelse på WAN delen, du kan ikke bruge sådan et AP.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : madsbs

Dato : 12-11-03 14:24

Tak for svaret, det opklarede stort set alt

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-11-03 17:46

Se det var jo godt. Hvis du skal ud at købe et AP, så vil jeg anbefale dig, at du spørger sælgeren om eventuelle uafklarede spørgsmål. Eller spørge videre her på KANDU.DK, det er min erfaring, at der altid er en eller anden som kan give et brugbart svar.

mvh. Per