/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Støjsvag slot A køler
Fra : Jazz_1.41
Vist : 237 gange
50 point
Dato : 10-11-03 22:41

Roder lidt med min gamle puter, og nu har jeg fået nok af dens larm, nok mest fordi jeg bruger den mere og mere til bare og stå og køre.

CPU-blæseren larmer som... jah jeg ved ikke lige hvad der larmer så meget, men den larmer i hvert fald meget. Så jeg har tænkt at jeg ville forsøge at få skiftet den ud med en mere støjsvag en.

Har været omkring edbrpiser.dk og også fundet et par stykker, men udvalget i slot A kølere i danske butikker er, ikke overraskende, meget småt.

Jeg har ved at søge lidt på nettet, fundet bl.a. en Golden Thermaltake, som støjer med 26db (det lyder lidt fornuftigt nok synes jeg). Det har dog ikke været muligt at bestille til DK nogle af de steder jeg har fundet.

Processoren er en 700 MHz Athlon, på et Asus K7M bundkort, hvilket giver nogle begrænsninger nogle steder, i forhold til hvad der er plads til, har jeg set.

Nogen der kender til steder hvor jeg kan få mig en støjsvag køler til ovenstående, eller er der eventuelt nogen der ligger inde med en sådan, som de evt. gerne vil sælge til en billig penge?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-11-03 22:59

Hej.

du skriver :

Roder lidt med min gamle puter, og nu har jeg fået nok af dens larm, nok mest fordi jeg bruger den mere og mere til bare og stå og køre.

Hvad med at slukke for den, og samtidig spare yderligere omkostninger. Blot det den står og kører "for ingenting" koster dog i længden en del penge. De perioder du skal have den tændt klarer du nok støjen. Og der er ikke noget så godt som at have været udsat for støj, og så stilhed, aaaaaaaaaa.

PS! I øvrigt er støjgrænsen jævnfør arbjdstilsynet, hvor man skal have øreværn klar til brug på 82 db.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Jazz_1.41

Dato : 10-11-03 23:08

jah, men selvom den bare står kan jeg jo godt bruge den til noget, server, musik osv.
Og jo det er da en behagelig følelse at "høre" stilheden når jeg slukker den, men ville jo gerne kunne nyde denne stilhed mens den kørte.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-11-03 23:55

Der kommer nok nogen der har mere forstand på kølere end jeg.
(Ellers var det mere ment som en joke)

ellebye

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 11-11-03 00:55

Jeg har desværre ikke svar på hvilken køler du skal vælge, men vil dog pointere, at det ofte er strømforsyningens blæser der larmer mest, da den jo har fri adgang til omgivelserne, mens CPU'ens køler er gemt væk inde i computeren.
Hvis du har mod på selv at gøre en indsats (og måske har en tømmermand gemt et eller andet sted inden i), så tag et kig på følgende link: http://www.carsten-buschmann.de/noise-protection/ som beskriver hvordan man kan pakke sin computer ind i en kasse.

Venlig hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Jazz_1.41

Dato : 11-11-03 16:55

Kan jo så fortælle at det ER cpu-blæseren der larmer, pillede alt fra inkl. processor + køler, satte så de enkelte komponenter til en efter en. Computeren kørte næsten lydløst, kun lige lidt højfrekvent lyd fra harddisken, indtil jeg satte processoren samt køleren til, BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR sagde det så :(

Kommentar
Fra : Evil_InuYaSha

Dato : 18-11-03 07:56

Du skal måske slukke den, hvis du ikke bruger den, et økonomisk råd, hvis du ikke bruger den skal du da ikke lade den stå tændt, men du kan da godt bruge høreværn eller hva'' siger du? Eller prøv www.Downloads.com og søg efter en køler afdæmper, eller også www.Bjtrading.dk eller www.Zitech.com eller også www.google.com -> Søg efter produkt -> eller også skal du ud til nogle forhandler og prutte om prisen.

Mvh Evil_InuYaSha

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 13-12-03 18:08

Du har sikkert en sølvfarvet eller kobberfarvet metal-køler og sidder på cou'en ikke? Derpå sidder der en blæser som er monteret med fire skruer... Forhåbentlig... Kølerprofilen behøver du ikke at skifte ud (Du nævnte du ville købe en hel ny kølerprofil med blæser)... Du kan derimod, som jeg, købe en lydløs blæser, som stadig fylder kravet om airflow... PAPST kan jeg varmt anbefale, dog lidt dyre, men det er kvalitet... Koster 120,- på nettet...

Håber du ka' bruge svaret...