/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt spisebord
Fra : MSS
Vist : 978 gange
50 point
Dato : 10-11-03 09:36

Hej

Vi har bestilt et nyt spisebord m. 6 tilhørende stole i ubehandlet bøg. Oprindelig ville jeg have et lakeret bord, da vi har en dreng på 1½ år, og for at undgå fedtede fingre etc. på træet.
Sælgeren "overtalte" os dog til et ubehandlet, som vi så skal sæbebehandle, idet man så kan slibe det ned, hvis der kommer ridser etc. i det.
Men jeg er stadig i tvivl om vi har valgt det rigtige.

Nogle erfaringer med ubehandlet/sæbebehandlet kontra lakerede borde ??

mvh
MSS

Accepteret svar
Fra : louise12345

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-03 10:17

Hej MSS
Jeg tror at du har gjort det helt rigtige.
Vi købte et lakeret (vandbaseret) bord for nogle år siden. Vi ville ikke sæbebehandle, jeg mente at det var for besværligt.
På vores bord er der et udtrækssystem. Det er næsten umuligt at få pladerne ud, uden at røre bordet. Derfor har bordet idag en del ridser.
Med små børn der gerne vil tegne osv. vil det være umuligt at holde et lakeret bord.
På et lakeret bord må man kun benytte vand, og kun vand.
Dvs. at hvis du benytter lidt stærkere midler, så opløser lakken sig.
Held og lykke med dit nye bord..
mvh Louise

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-11-03 14:13

Hvi du ridser eller slår buler i sæbemættet træ, kan en våd klud og meget fint sandpapir gøre underværkeridet, idet træet kan rejse sig igenog rejste fibre kan poleres væk. er der spildt rødvin og ander, så vask med sæbe.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 08:49

Tak for svaret louise12345.

Vi har nu fået vores bord, og har været igang med sæbebehandlingen, og det er da så afgjort overkommeligt, så din kommentar underbygger jo blot, at vi har valgt rigtigt.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-12-03 09:27

Husk at vedligeholde sæbemætningen, ved bl.a. at vaske med sæbe hvis det bliver lidt snusket. Vil du have det til at være rigtigt lækkert, så brug slibepapir i korn 1200 som sidste slibning . du kan få så fint slibepapir , dog beregnet til sten. Du kan både få til håndslibning, exentrksliber og vinkelsliber. Vinkelsliberen vil nok være lige voldsom nok.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 09:30

Hej A.C. Rosmon

Det var en god oplysning - det vil jeg straks notere mig.

Tak for det !

mvh
MSS

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 09-05-05 09:01

Hvad brugte du til den sæbebehandling?

Hvordan har det virket?

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 09-05-05 09:19

Hej Dyrbye

Vi gav det jævnligt en sæbebehandling i starten - dvs. 3-4 gange inden for et par måneder. Vi købte sæbespåner og piskede en god skum, som vi så fordelte på bordet med en blød svamp. Vi havde et uheld med en dråbe rødvin, som vi så fjernede med brintoverilte med den højeste procent, man kan få (på apoteket). Dog har vi for det meste voksdug på - men det synes at virke ok. Vi giver nu bordet sæbebehandling 3-4 gange om året.....

mvh
MSS

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 09-05-05 10:05

Tak MSS