/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon EOS 300 el. Canon EOS 300D
Fra : charly28
Vist : 533 gange
20 point
Dato : 05-11-03 11:55

Jeg er første gangs bruger af kamera.

Da prisen ikke er underordnet er det lidt vanskeligt at vælge et godt kamera.
Spørgsmål:
•   Forskel på Canon EOS 300 og Canon EOS 300V

•   Jeg har set på Canon EOS 300V samt Canon EOS 300D. Der er en temmelig stor prisforskel, men får man det for pengene. Fremtiden er digital, men er kvaliteten derefter. Jeg er meget varm på Canon EOS 300, men da det er en investering fra en studerende vil høre om jeg skulle vendte lidt og se om man kunne få et digital til samme pris og kvalitet.

Håber på i kan svare på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Michael

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-03 13:39

Køb ikke canon. Mister du din manual vil canon ha 450 for en ny,
et simpelt hæfte. Ågerpris.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 06-11-03 20:50

Hej
Hvis det er som du skriver første gang du skal til at købe et kamera vil jeg nok anbefale dig at købe et analogt kamera.
Men du kan jo forsøge at finde et brugt Canon 300V. Dette kan fordet meste købes for under halv pris. Fordelen ved at købe et analogt kamera som nybegynder er at du ikke behøver at tænke så meget over alt det som et digitalt kamera kan og skal indstilles til. Men hvis du allerede nu ved at du kommer til at tage mange billeder var det nok en ide med et digitalt kamera. Du skal også huske at hvis du køber et brugt 300V så kan du hvis du på et senere tidspunkt køber at 300D bruge alt det udstyr som du har fået skrabt sammen på dette også.
/Jens

Kommentar
Fra : mislo

Dato : 13-11-03 13:13

Hej Michael.
Da din indgang til fotografering, tilsyneladende skal være spejlrefleks, er jeg vildt ueneig med Jensthybo.
Vælger du at købe et anlog Canon EOS 300, får du et kamera der, under stort set alle forhold, tager fremragende billeder. (Jeg er selv den glade ejer af et sådan). Kameraet har et utal af forskellige programautomatikker og indstillingsmuligheder. Men det samme har Canon EOS 300D.
Her kommer min uenighed med Jens. Med mindre du er udstyret med en helt utrolig klæbehjerne, eller (har en langvarig erfaring med spejlrefleks, hvad du jo ikke har) kommer det analoge kamera helt klart til kort.
Hvem har ikke prøvet at tage den ene filmrulle efter den anden (her er der tale om virkelig mange ruller) for så bagefter at stille sig selv det spørgsmål -hvorfor tog jeg netop det billede. Det kan være motivet, eksponeringen eller andre faktorer. Med det digitale er du ude over det problem. Du kan med det samme se resultatet af dine anstrengelser, står de ikke mål med hvad du forventede tager du blot nogle nye billeder. Med det analoge skal du afvente at filmrullen bliver brugt færdigt, fremkaldt og du får billederne retur. Kan du så huske hvad du havde stillet kameraet på mht. automatikker/eksponeringer -sandsynligvis ikke. Her hjælper det digitale kamera dig også. Sammen med billedet bliver der lagret nogle oplysninger (lukkertid, Iso, eksponeringer mv.) i en metafile som du kan læse og lære af mht. indstillinger af det digitale kamera. Hvem har ikke prøvet at stå i en situation (jeg har, mange gange!) hvor man ønskede at bare man dog havde haft en film i kameraet med en anden filmfølsomhed (Iso) end den der nu var der. Det digitale kamera løser også dette problem. Du kan fra billede til billede ændre på Iso'en. Såden kunne jeg blive ved med fordelene ved det digitale kamera. Med det digitale undgår du et stort spild af filmruller, fremkaldelser osv. Afhængig af hvor seriøst din fotografering skal være, bør du i særdeleshed tænke på denne udgift. Tager du 10-20 ruller om året, hvilket ikke er ret meget, er udgiften ved analog foto på 1500-3000 kr.
Efter min mening bliver du langt hurtigere, og på sigt for færre penge, en bedre fotograf med det digitale kamera. Du lærer med det samme, mens situationen enten er der eller er frisk i din erindring.
Taler vi om EOS spejlreflekskamera, vil jeg anbefale det digitale.
Jeg har i øvrigt selv et digitalt kamera (Fuji FinePix) Men dette har nu ikke afholdt mig fra, at jeg for en måned siden bestilte et Canon EOS 300D, da dette vil give mig den fulde glæde tilbage ved den digitale fotografering.

Med hensyn til Teil, kunne hans problemer måske skyldes at han har købt et kamera til en billigere pris i udlandet og derefter regnet med at han kunne få en gratis dansk brugervejledning hos Canon i Danmark.
Mislo

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 22-11-03 00:17

Forskellen er :
Størrer display placeret bag på kamera, i stedet for på toppen..
Flash kommer højere op når den klappes op, så der er mindre chance for røde øjne.
Og det er en anelse mindre.
ji9 & co