/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
skalering af hjemmeside ?
Fra : inac
Vist : 644 gange
68 point
Dato : 03-11-03 21:02

Jeg har lavet en hjemmeside i 800*600, men hvis den ses på en computer der er indstillet til 1024*768 kommer der en hvid streg.
er der en måde hvorpå man kan få hjemmesiden til at ændre automatisk således at den ses som den er lavet selv om at opløsningen er 1024*768 ?

Kommentar
Fra : Gibbon

Dato : 03-11-03 21:22

Hey inac

Jaaa.... arhhh...

Du kan jo prøve at lave hjemmesiden 1024*768 og se om den så ændre automatisk tilbage til 800*600....

Hilsen
Gibbon

Kommentar
Fra : erikjuul

Dato : 03-11-03 21:42

Der er ingen let løsning på dit problem.

Den store forkromede løsning består i, at du designer sider til alle de opløsninger du vil understøtte, og herefter ved hjælp af et JavaScript aflæser de besøgendes opløsning, og viderestille dem til siden med den rigtige opløsning.

Dette medfører, at du skal redigere et antal identiske kopier af dit websted.

Hvis du derimod vælger 800*600 som standard, og centrerer siden. Vil du ikke få samme opfattelse af, at det ikke er hele skærmen, der er fyldt ud. Dette benyttes på rigtigt mange websites.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-11-03 23:07

Gør ligesom jeg. Jeg har skrevet på min: Ses bedst i 800x600, så må de andre indrette sig efter dig. Og personligt tror jeg, at de fleste bruger denne opløsning.

(Det har noget med øjene og se-afstanden når man har passeret de ca. 35 år)

I øvrigt tager det ingen tid i dag at skifte skærmindstillingerne.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 03-11-03 23:58

Du kunne også lave et javascript der redirectede brugeren til den side der er optimeret til hans opløsning...

Hvis du er interesseret kan jeg godt assistere med kode...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-03 07:28

Hvor kommer den hvide streg ?
Hvis du eks har brugt et baggrundsbilled på 800x600 og det så ses i 1024*768,
kan det være sidens baggrundsfave du ser, du kan så ændre baggrundsfaven til noget der ligner kanten på dit billed.
Men der er mange løsninger, og nok ikke nogen uden lidt viden om java , eller måske css.
I html's <body> kan du indstille en hel del ting om plasering på siden. Men tag et kik kandu's kurser, de er fine !
Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 08:42

Hej inac
Prøv at ligge lidt på Spywarefri's hjemmeside http://www.spywarefri.dk her kan man f.eks selv skalere op og ned ved hjælp af at holde Ctrl-tasten nede og så justere ved hjælp af din mus' scroll knap (hjul).
Der må ligge en JavaScript bag denne mulighed, men jeg er ikke den støre ørn til JavaScript's, men måske "ostemanden" kan gennemskue den kode der ligger bag? Ellers må du prøve at skrive en mail til Spywarefri.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 04-11-03 08:51

hmmmmm.... kan ikke lige gennemskue deres kode... men et skide smart system, må man sige!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 09:03

ostemand... prøv at gemme deres side, du vil se op til flere JavaScripts... men kan jeg gennemskue hvilken det er? Nope! Dertil er jeg ikke Java nok

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 04-11-03 09:08

ved det... har prøvet det... men synes ikke rigtig jeg kan finde det rette... Men prøv engang at gå herind: www.faktory.dk

Den burde gerne sige et eller andet med permission denied

og prøv så igen at holde ctrl nede og scrole frem og tilbage... den gør det sku også!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 09:13

Øhhhh! Google har det også - me know nottttthhhhing

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 04-11-03 09:16

LOL da

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 09:17

Min egen gæstebog har det http://www.zip.dk/gaeste/bog.php3?id=10453
Ditto en hjemmeside jeg lavede for længe siden til Dyrenes Gård på http://www.dyrenesgaard.dk/ og jeg har ikke lavet noget skaleringshaløjse... gu' ved om det er noget Exploresmartsustifikeret ting?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 09:17

det kan man på de fleste sider,er det kun hos mig,eller er kandu ikke blevet lyn hurtig at komme ind på?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 04-11-03 09:21

Jo, kandu har virkelig forbedret sig!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 09:24

Manse og ostemand... også hurtig her - lad os liiiige klappe hesten, måske det er den opstigende sols indvirkning
Det må komme an på en prøve (over et par dage).

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 09:39

00:00:9,61 msec, at komme ind her på siden/tråden,kanduuuu bliv ved med det,så kan det være at det bliver sjovt at besøge kandu igen.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 09:44

00:00:7,59 msec.wauuu wrooooooooooooommmm

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-03 09:47

[hør]
Funktionen står et eller andet sted i win's egne tips,
den laver bare om på skriftstørelsen og påvirker også i menuen Vis->tekststørelse,
det er til tider ikke så smart, da det kun er skriften og ikke billeder der påvirkes,
tekster i rammer, kommer også ud af propoationer <- øh ordbogen faldt på gulvet ,
men det handler om css eller mangel på.
Gør I det på denne side sker der øjensyneligt intet, men gå så til en anden side,
og den er så ændret (uheldigt syntes jeg)
kik igen i Vis->tekststørrelse for et tjek
Mvh.
Natmaden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 10:37

Nix bix, du skal ikke høre på de andres sludder

Her kan du se hvordan du løser dit problem : http://echoecho.com/dk/toolscreenresolutionredirect.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:03

Hej igen... skal vi ikke lige lave en lille undersøgelse på, hvem som køre med hvad? Jeg tror nemlig IKKE at standarden kan siges at være 800 x 600 for jeg er overbevist om, at lige så mange i dag har indstillingen 1024 x 768
800 x 600 er vist "en gammel sag"... eller hvad ??
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:06

Molo... hvor skal man så klaske koden ind??

<script>var width = screen.width;var res =(((!(640-width))*1)+((!(800-width))*2)+((!(1024-width))*3)+((!(1152-width))*4)+((!(1280-width))*5)+((!(1600-width))*6)); if(!(res)) res = 1;if (res=='1') {window.location='http://www.s-marquardsen.dk'}if (res=='2') {window.location='http://www.s-marquardsen.dk'}if (res=='3') {window.location='http://www.s-marquardsen.dk'}if (res!='1' && res!='2' && res!='3') {window.location=''>http://www.s-marquardsen.dk'}

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 11:07

Jeg har 1024x768,det samme bruger alle jeg kender,til dato.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:09

NB: Ved godt der står: "Kopier dette til The <HEAD> -delen af din side" men der står sgu' så meget i forvejen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:10

Hej Manse9933... samme historie her (også 1024 x 768) inkl. venner, bekendte, svigermor og...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:13

NNBB: En helt anden historie... Hvis nu de fleste har 1024 x 768 hvorfor så lave det til alt muligt andet også? Er det ikke noget hen a'la at ha' støttefod på begge sider af sin cykkel??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-11-03 11:16

>CLAN
Prøv blot at se de almindelige søgemaskiner. Hvilken opløsning ser du da?

ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 11:22

1024 x 768 :120dpi:85 hertz:alle bogstaver Arial Black størelse 8 og 9
det samme i min browser,ignorer de skriftstørelser der er defineret på websider,under hjælp til handicapet,og skrifttyper,i IE

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-11-03 11:26

handicappede

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-03 11:27

Sød side molokyle. Men så skal der jo laves flere sider, der er ens(næsten).
[kode]
<script>
var width = screen.width;
var res =(((!(640-width))*1)+((!(800-width))*2)+((!(1024-width))*3)+((!(1152-width))*4)+((!(1280-width))*5)+((!(1600-width))*6));
if(!(res)) res = 1;
if (res=='1') {window.location='http://net2620.dk/1.html'}
if (res=='2') {window.location='http://net2620.dk/2.html'}
if (res=='3') {window.location='http://net2620.dk/3.html'}
</script>
[/kode]
vender tilbage med en anden løsning
Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 11:33

CLAN -> Nåeehh... du fik læst indenad

Prøv at kikke i marginen til højre her : http://echoecho.com/dk/ .. der er lidt surfer stat's.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-11-03 11:35

Tjahh! Lad mig sige det således. Det er fint at man kan lave alle de her krumspring, så det hele passer (enig i det). På den anden side, hvis jeg kom ind på en hjemmeside, som solgte diamanter til kr. 9,95 for en 10 karat "dims", og deres opløsning på siden var sat til 1280 x 1024, så skulle jeg nok finde ud af at indstille krapylet her foran mig, så jeg ku' købe stenen.

inac's spørgsmål må vel siges at være besvaret af Molokyle... faktisk en ret fed side, han kastede ind til os, og så løste den alle opløsningsformerne - nogen som har testet det på en side med masser af billeder? Hvordan gik det?
Hygge...
Søren (i gang med at male PC værelset i opløsning blå - "Rainfall" fra Sadolin)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-03 11:36

hmm ! 1600*1200 på 20 tommer og 1280*1024 på 19 tommer men en side behøver jo ikke fylde hele skærmen.
prøver selv at holde mine sider på 800*600 og det syntes jeg er fint og vil hellere dele en side i 2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 11:41

natmaden -> Korrekt. Selvfølgelig er der masser af andre løsninger.

1. Indkapsel alt i en centreret tabel med en bredde på 640 pixel.
2. Brug en tabel med en WIDTH="100%"
3. Indel i <p>, <div>, <span> osv.. hvor bredden er styret af CSS.
4. Osv osv osv...

Der er lige så mange løsninger, som der er nørder

Ps. brug [ c o d e ] istedet for [ k o d e ] når du kommenterer kode

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-03 12:11

jeps så fejlen for sen(d)t
Denne virker ikke helt men det er nok en kommafejl. jeg er på vej ud af døren om 10 min.
så det gik lidt for hurtigt. Men molekyle kan måske rette lidt denne
Kode
<html>
<head>
<title>test</title>
<script>
var width = screen.width;
var res =(((!(640-width))*1)+((!(800-width))*2)+((!(1024-width))*3)+((!(1152-width ))*4)+((!(1280-width))*5)+((!(1600-width))*6));
if(!(res)) res = 1;
if (res=='1') {document.write('<style>text {font-size: 10px;}</style>')}
if (res=='2') {document.write('<style>text {font-size: 12px;}</style>')}
if (res=='3') {document.write('<style>text {font-size: 14px;}</style>')}
</script>
</head>

<body>
Hej Din skærm er indstillet til <b>
<script>
document.write(screen.width + " x " + screen.height)
</script>
</b> punkter.
</body>
</html>

Hyg jer
Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-11-03 12:49

Uden at have testet natmadens kode vil jeg lige sige at font-size desværre ikke gør noget ved billeders størrelse, så vidt jeg ved. På sider med billeder uden tekst vil natmadens kode have NUL effekt.

Jeg har desværre heller ikke tid til de store armbevægelser idag (..eller også 'gider' jeg bare ikke rigtigt )
Vender frygtelig tilbage, når inac er kommet med en kommentar !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 11:08

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>