/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Pris for et gammelt luftgevær?
Fra : slumse
Vist : 9212 gange
150 point
Dato : 02-11-03 19:49

Hej...

Hvad kan man forlange for et gammelt luftgevær? Det er et Slavia 620. Ca 30 år gammelt eller ældre...
Det virker 110% og skyder utroligt præcist.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 20:33

Selvom det skyder godt, er det jo fra Østlande, hvor den slags er/var billige.
Man kan købe et fra Kina til under 500KR i dag.
Jeg må bedrøve dig med at jeg ikke tror du kan få mere end 300Kr for sådan en.
Fjeder og pakninger kan jo heller ikke være blevet bedre med alderen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : PeptoBizmo

Modtaget 150 point
Dato : 02-11-03 22:07

Jeg vil sige at jeg vil stole mere på et 30 år gammelt Slavia eller Diana end på et helt nyt kineser gevær. for de er simpelthen så dårlige at de skulle forbydes. Skulle man være så heldig endelig at ramme en fugl, så dør den jo ikke. man giver den bare et utroligt chok. Og den dør måske, men ikke med det samme. Så køb noget ordentligt, eventuelt et gammelt Slavia, det er godt at starte med.

Kommentar
Fra : slumse

Dato : 02-11-03 22:10

ja... jeg HAR haft et kineser gevær, og man kan tydeligt mærke forskel på kvaliteten mellem det 30 år gamle slavia og det splinternye kineser...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 23:21

Ja i har nok ret, men køberen skal også overbevises.
Forøvrigt har jeg haft alle 3, og vil helst have et Diana hvis jeg skulle vælge.
Slumse var det ikke noget for dig at give et bud på geværet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-11-03 09:10

Hejsa
Jeg tilslutter mig PeptoBizmo... Slavia er bedre end de gamle pepsi-dåser som er blevet lavet til et Kinesisk luftgevær. Ikke fordi Slavia er noget at skrive bøger om, da jeg var yngre var Slavia et discount luftgevær (har selv en gammel Diana 35 inde i skabet - ingen pippere overlever den)
Hvis du kigger lidt på nettet, så vil du se det med 150-300 kr. ikke er helt ved siden af (se http://www.google.dk/search?q=Slavia+Luftgev%C3%A6r&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta= ) så jeg vil nok gemme det lidt... det er jo snart en antik sag, men som Palle er inde på så er pakningerne nok ved at være noget møre i det. Adskil dit gamle klenodie, læg dem i olie en dags tid eller to. Er den helt gal, så udskift dem... fjedren er jeg nu ikke så bange for, med mindre du da har ladet den stå "ladt".
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-11-03 09:15

NB: Nu er luftgeværer ikke egnet til jagt (eller tilladt), da man jo ifølge jagtloven ikke må skyde hårvildt større eller lig en hare og fjervildt større eller lig fasaner men andet en større cal. end 22

Kommentar
Fra : slumse

Dato : 03-11-03 16:19

Pallebahnsen: Hvad for et skulle jeg byde på? Et diana?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 17:15

Nej det var en fejl, jeg mente at PeptoBizmo, skulle give et bud på dit gevær slumse.
Fordi, PeptoBizmo skriver "Så køb noget ordentligt, eventuelt et gammelt Slavia", på det bud kan vi jo også se hvad sådan et er værd i hans øjne.
Og det er jo det spørgsmålet går på, og jeg er den eneste der har prøvet at vurderer det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-03 10:05

Slumse, du skal afslutte spørgsmålet, selvom du ikke syntes du fik svar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 18-11-03 02:50

CLAN.hvad er det for noget ævl!!luftgeværer er skam fuldt lovlige til jagt(på duer feks.)
du har ret i at det skal være cal.22 eller kraftigere.
Luftgevær cal .177 = 4,5mm ulovlig til jagt
luftgevær cal .22 = 5,5mm Lovlig til jagt!!!
luftgevær cal .25 = 6,3mm Lovlig til jagt!!!!

Alle ovennævnte caliber sælges i dk....kom igen CLAN.

pallebhansen har ret i vuderingen!!!(prisen)

Godkendelse af svar
Fra : slumse

Dato : 29-11-03 20:38

Tak for svaret PeptoBizmo.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-03 21:41

Ææ hvad var det så Pepto vurderede det til, andet end rose geværet?

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 15-12-03 21:26

Webgun.

Du mangler lige lidt mere. :
Luftgevær fra cal .25 til over cal .50 = Lovlig til jagt

Dennis

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 16-12-03 18:18

Dennisq

Vi er vel alle sammen enige om at cal .22 er lovlig til jagt.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 16-12-03 18:48

PeptoBizmo

Fuldstændig enig. Plus lidt mere, ikk´

Kommentar
Fra : Airpower

Dato : 19-07-08 19:04

Ang. evt jagt og skydning med luftgevær.
Til jagt, så burde man kunne jagtloven, ellers er det allerede forbudt.
En hatsan mrk. 125. 5,5 mm tager nemt katte på 20m. (har jeg hørt).
En gamo CFX skyder utroligt godt cal. 4.5 m/m. snupper også en skade på 75m. (har jeg hørt)..
Hatsan er billigt, men hvis det er fordi at man vil bruge den til andet end at skyde hul i gulvplanker, ect. så køb et gamo luftgevær med fast pibe, cfx, osv, , der fåes ikke noget der bedre, medmindre man har lyst og penge til at give, 10,000-12,000. evt, Hw 100. ikke de billigere modeller fra Wheiurauc. Hw 77 Måske, men, hvis det kun og for det meste er fordi at man vil kunne ramme alt fra 10m----------- groft lad os sige ud til 100m , så køb et gamo Cfx. For mit vedkommende, jeg er 47 år gammel, når jeg keder mig, så går jeg 50m ned af vores skovvej, sætter en papplade op hvorpå jeg har klisteret 5 hundepropper,så har jeg det sjovt........Svarer gerne på serieøse spørgsmål.......

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 22-04-09 11:53

er du interesseret i et gammelt Diana luftgevær ? for sådan et har jeg at ligge, virker 100% og det er har været min onkels engang, så det er nok 40-45 år gammelt, men det virker og kan sagtens skyde og det hele.
interesseret, hvis du er så skriv på 28253796.
mvh. Daniel L