/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
45-scooter og 16
Fra : ZeeM
Vist : 253 gange
50 point
Dato : 31-10-03 22:00

Jeg køber måske en Suzuki Katana, men jeg er kun 16 så ville lige høre om der er nogle der ved hvad der ville ske hvis politiet stoppede mig på den...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 22:09

Hej ZeeM
Så kommer det til at koste vingummibamser i STOR stil (vi snakker flere tusser).
Køb den, få den neddroslet og lås den op igen, når du får et kørekort.
Kigger lige på nettet, hvad det rent faktisk koster... see 'U' later!
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 22:16

Tak skal du kanel... sikken en stak
Kig ind forbi http://www.teori.dk/bodetaksteripolitisager.html eller http://www.teori.dk/loven/bodetaksteripolitisager.htm
og her kommer det triste:
Citat
Kørekort til motorkøretøj:
Ved overtrædelse af færdsels
lovens § 56, stk. 1 i sammen
stød med brugstyveri anvendes
alene taksten for brugstyveri.
Ved gentagen overtrædelse af
færdselslovens § 56, stk. 1,
i sammenstød med brugstyveri
kan der foretages sammenlæg
ning af bøderne.
56, stk. 1 Ej erhvervet 1. gang 1.200 -
2. gang 1.600 -
3. gang 2.400 -
4. gang 3.000 -
5. gang frihedsstraf
Gentagelsesvirkning i 5 år.

Fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-03 22:19

Til sidst... og det bliver det IKKE bedre af, taget fra http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-178.html
Citat
Hvad er straffen for at køre 45-knallert uden kørekort?
Hvis man som 16- eller 17-årig kører på en 45-knallert og bliver stoppet af politiet, hvad sker der så?

Kan man så ikke få kørekort til bil eller motorcykel, når man bliver 18 år, og hvor stor bøde får man?

Er der forskel på, om scooteren er ulovlig eller lovlig

SVAR:
Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.

Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.

Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.

Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.

Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.

En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.

Kommentar
Fra : ZeeM

Dato : 31-10-03 23:26

Tak men hvordan får jeg neddroslet den, så jeg må køre på den uden det er ulovligt?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-11-03 12:29

Hej ZeeM
Det må man ikke selv (selv om det kan lade sig gøre). Det skal nemlig være med i typegodkendelsen (godkendt plombering). Der er kun en mulighed, og det er, at når du køber den, så lad forhandleren tage sig af det. Køber du en brugt, ja så skal du ha' fat i en forhandler, og forhøre dig om, hvad det koster.
Benyt nu et certificeret Suzuki værksted/forhandler, der er helt sikkert en i dit område, som kan oplyse dig om alle detaljerne. Indgrebet er bare en lovgodkendt plombering, der kan fjernes igen, når du får kørekort.
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : ZeeM

Dato : 01-11-03 17:53

Vi har en Suzuki bilforhandler i byen. Er det dem jeg skal gå til?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-11-03 16:23

Ahhh! Jeg tvivler... med mindre han da også forhandler 45'er Suzuki, men han burde være i stand til at henvise dig til nærmeste forhandler af Suzuki knallert / scooter.
Hvis ikke kan du prøve at kigge på http://www.suzuki-mc.dk/ eller ringe til
Citat
Scooter og knallert forhandlere i Danmark.
Yderligere information om scooter og knallert forhandlere fås ved henvendelse til firma:

C. Reinhardt as
Tlf. 44 83 09 10.

NB! Kun telefonisk henvendelse.