/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Papegøjer ?
Fra : ener2
Vist : 775 gange
50 point
Dato : 31-10-03 10:13

I marts måned indfangede vi 3 papegøjeunger,vi har efterlyst ejerskab,men ingen reagerede,nu har vi haft dem i 8 måneder,men kan ikke artsbestemme dem,har været inde på alverdens sider med papegøjer,men ikke fundet noget der ligner,det eneste vi tror med 80% sikkerhed,er at det er en art Amazonas dværgpapegøjer,kan nogen hjælpe med oplysninger om hvor vi kan få bestemt hvad det er for nogle fyre,billeder haves.

Accepteret svar
Fra : ofa

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-03 10:37

Har en gl.dyrehandler som nabo,så hvis du sender et par billeder på olefabricius@jubiimail.dk
så skulle der være en chance,han beder om ca størrelsen i højden når de sidder på pinden,umiddelbart ,når du ikke kan finde den under papegøjer,mener han du skulle kigge på de forskellige Parakitter
Mvh Ole

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 31-10-03 13:03

Kan man få lidt flere oplysninger, hvor store er de, hvilke farver har de.
Du skriver Amazonas dværgpapegøjer, enten er det Amazone papegøjer eller også er det dværg papegøjer det er to vidt forskellige ting... Men lidt flere oplysninger kan hjælpe...

Mvh.. Jann Otto

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 31-10-03 13:05

Der er også spurvepapegøjer, de er meget små, mindre en gråspurve...

Mvh. Jann Otto

Godkendelse af svar
Fra : ener2

Dato : 31-10-03 15:52

Tak for svaret ofa.Tak for dit svar ,har sendt et brev med billeder til din ven og håber han kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : ener2

Dato : 31-10-03 15:59

Jo, Jann Otto der findes da dværg amazonas papegøjer , har jeg set på nettet, det er lidt for svært at beskrive dem,man er næsten nød til at se billeder af dem , men tak for indlægget,det er ikke spurvepapegøjer , de her er ca,20cm , de eneste jeg kunne finde der ligner dem i farver var på en Canadisk side og de hedder Corona red front Macaw

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 03-11-03 02:02

Jeg vil gerne lige komme med en kommentar, selv om spørgsmålet er lukket. Der er ikke noget der hedder Dværg Amazonas papegøjer, jeg har for en sikkerheds skyld været inde i div. bøger som jeg har ang. Amazonas papegøjer og der ikke omtalt dværg amazonas papegøjer, der foruden har jeg fundet en hjemmeside som du kan kigge på, det kan måske besvare dit spørgsmål...

www.lars-bodin.dk/fugle/forpus/index.html

M.V.H.
Jann Otto

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 03-11-03 20:16

Som svar på spgm om arten,kan jeg oplyse at de med sikkerhed er Senegal Papegøjer,en dyrehandler har studeret billederne og arts bestemt dem 100%
Mvh Ole

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 03-11-03 23:50

Det er bare iorden, jeg kunne heller ikke forstå det andet, jeg kender godt den omtalte Papegøje, med det meget særpræget koksgrå hoved og ellers meget skarpe grønne og gule til orange fjerdragt og meget kønne gule øjne, Og så kan jeg oplyse dig at de er ikke så støjende som andre større papegøjer.. Dem skal du nok få det sjovt med...
God fornøjelse
M.V.H.
Jann Otto

Kommentar
Fra : ener2

Dato : 04-11-03 14:33

Tak for alle de gode og velmenende indlæg,jeg har været på Bodins hjemmeside og han har en efterlysning i om hvad det er for fyre.De er ikke gråhoved og har lange halefjer hvad senegalpapegøjen ikke har.Her er en kort beskrivelse,jeg tror at de er ca.1 år gamle hoved brunligt med lidt røde pletter i-partiet omkring øjnene er rustfarvet og lige over næseroden en klar rød lille klat,forparti orange-gulligt og en lys grøn,lysere end dt andet grønne på den-halelængden er næsten lige så lang som selve fuglen og side og halefjer er en klar blå farve-grøn og sort,jeg tror ikke at de er færdige med deres farver endnu,men ved ikke hvor lang tid de er om at få den blivende farve og de kan være ret så støjende,de virker meget sociale.Hilsen lisa

Kommentar
Fra : JannOtto

Dato : 05-11-03 10:08

Jeg har lige læst din beskrivelse af dine fugle, Lige i første omgang troede jeg at der var tale om Vinrød Amazonepapegøjer, indtil jeg læste at de har lang hale, så tror jeg at vi skal over i parakiterne i stedet for, den beskrivelse du kommer med kan godt passe til en af de Sydamerikanske parakitter ved navn Gulisset Kilehaleparakit, og hvis det er nogle store unger som ikke er helt udfarvet endnu, kan det meget vel være dem, men det er lidt svært når man ikke kan se fuglene, prøv at søge på Gulisset Kilehaleparakit og se om ikke det skulle være dem...Jeg kan beskrive fuglene i udfarvet tilstand.
Fjerdragt grøn med gullig underside.
Kinder, øredækfjer og et lille område under næbbet er let gult eller gulgrønt. Panden samt en ring omkring øjet rødt til orange. Isse gul, bug og bryst rødbrunt. Gumpen og underryg grøn med røde fjersømme. Ydre svingfjer og overvingedækfjer blå, undervingedækfjer orange. Hale olivengrøn med blålig spids. Øjenring hvid og nøgen. Næb sort, iris brun og ben grålige.

M.V.H.
Jann Otto

p.s
Hvis du får dem artsbestemt vil jeg meget gerne høre fra dig...

jann_otton@hotmail.com