/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fuld skærm i dos programmer
Fra : hundrup
Vist : 1520 gange
20 point
Dato : 29-10-03 14:05

Vi har en ny bærebar med ny installation af Windows XP m/SP1
radion 9000 mobile

Vi har et par 16-bit applikationer som skal køre fra et netværks-drev (Derfor kan XP ikke emulere en DOS-appl)

Når programmet starter i fuld skærm låser mus+key, startes det i "window-mode" virker det.

Det sker også når vi fx. køre "edit" fra kør hvad kan det være?????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-03 14:36

Prøv at skabe en genvej til DOS programmet på skrivebordet. Vælg så egenskaber for denne genvej. Under skærm vælger du flueben ved Fuld skærm. Ved Program sætter du fluebenet ved 'Luk ved afslutning'. Vælg Avanceret og sæt flueben ved 'Prevent DOS-BASED programs from detecting Windows' (engelsk version jeg har!).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hundrup

Dato : 29-10-03 14:45

det er prøvet. kan det være noget med grafikkortet?

Kommentar
Fra : hundrup

Dato : 29-10-03 14:46

det er prøvet. kan det være noget med grafikkortet?

Kommentar
Fra : applop01

Dato : 29-10-03 15:11

du kan ikke bruge mus i DOS men du kan bruge tastatur
låser det og så

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-10-03 15:21

Hej Hundrup

Der kan være problemer med XP og DOS - dels mangler det danske tegnsæt
- der anvendes nr 850 - dels er tegnstørrelses forskellig alt efter, hvorfra du
kører DOS-programmerne.
Fra Windows prøv med ALT+ENTER, der giver fuldskærm.
Man kan under "egenskaber" vælge den største tegnstørrelse.

Efter mine erfaringer går det bedst med tegnstørrelsen, hvis programmerne køres fra
DOS-miljøet. Alle ordrer virker fint her - også hvis der indlægges den normale config.sys
og autoexec.bat fil.
Selv om tegnene ikke kommer på højde med det ægte DOS-miljø, så virker det faktisk
meget fint når der vælges DOS-kommandolinien.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-10-03 15:22

Hej Hundrup

Der kan være problemer med XP og DOS - dels mangler det danske tegnsæt
- der anvendes nr 850 - dels er tegnstørrelses forskellig alt efter, hvorfra du
kører DOS-programmerne.
Fra Windows prøv med ALT+ENTER, der giver fuldskærm.
Man kan under "egenskaber" vælge den største tegnstørrelse.

Efter mine erfaringer går det bedst med tegnstørrelsen, hvis programmerne køres fra
DOS-miljøet. Alle ordrer virker fint her - også hvis der indlægges den normale config.sys
og autoexec.bat fil.
Selv om tegnene ikke kommer på højde med det ægte DOS-miljø, så virker det faktisk
meget fint når der vælges DOS-kommandolinien.
Musen virker faktisk fint i nogle af DOS-programmerne!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 29-10-03 15:34

Hej Hundrup;

Den "generelle" løsning er at starte programmet via en .BAT fil. F.eks kunne DOS programmet XYZ.EXE startes via .BAT filen XYZ.BAT med indholdet:
CLS
C:
CD \XYZ
XYZ
CD \
CLS

Efterfølgende laver du en genvej til denne .BAT fil. Under Egenskaber i genvejen vælger du dels Fuldskærm; men du kan også på en af fanerne vælge opløsning på skærmen. Denne sættes til 80 karakterer - og 25 linier!
Standard er så vidt jeg husker 80 karakterer; men 300 linier.
Det skal gøres 2 steder på samme faneblad! Herefter kører din DOS applikation i fuldskærm.

Problevet er bl.a. kendt ved den gamle Navision til DOS. Her gælder det indtil version 3.56A - med W32 klip, hvor man ikke længere bruger den "gamle" NAVI.EXE - men den nye NAVIN.EXE

Du kunne jo skrive, hvad det er for et program du skal starte - så er det nemmere at hjælpe.

God fornøjelse

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 29-10-03 19:46

som 2603ph siger. Det er tegnsættet der er problemet. Hvis du skifter til US tegnsæt burde det virke.

mvh JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : hundrup

Dato : 01-11-03 11:31

tak for de mange foreslag men desværre har ingen af dem virket programmet der skal køres er et regnskabsprogram i smag med concorde

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-11-03 11:42
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 11:00

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>