/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
forældelsesfrist
Fra : hvidovre
Vist : 2419 gange
50 point
Dato : 29-10-03 11:25

Hvor lang er forældelsesfristen ved lån i finansieringselskab(handelsfinans)når der ikke er underskrevet nogen erkendelse p ådet eller indgået/underskrevet nogen afdragsordning

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-10-03 12:27

Du får da ikke et lån, uden at have underskrevet et lånedokument -

Forældelsesfristen er 20 år.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-03 12:33

Hej
Ram. Du har delvist ret. For at denne forældelsesfrist skal gælde, skal man rykke inden for 2 år i hele perioden for de 20 år. Jeg forstår heller ikke at man kan optage lån u den gældsbevis.
Torben

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-10-03 12:44

>bauchman

Du har ret, men det forudsatte jeg var kendt viden.

Herunder den fulde ordlyd:

A. FORÆLDELSE PÅ 20 ÅR.

Jeg vil først nævne 2 praktiske eksempler på gæld, der først forældes på 20 år.

Det gælder for det første al gæld, som er fastslået ved dom eller retsforlig, eller gæld, hvis størrelse du har anerkendt ved underskrivelsen af et såkaldt frivilligt forlig.

Det gælder for det andet krav, der er opstået ved pengelån. Det betyder, at gammel gæld til pengeinstitutter og finansieringselskaber normalt først forældes på 20 år - også selv om der ikke foreligger en dom. Det betyder også, at gammel gæld ifølge pantebreve, som ikke er blevet dækket ind ved en tvangsauktion, også først forældes efter 20 år.

Den 20-årige forældelse løber fra kravets stiftelse. Fristen afbrydes, hvis din kreditor inden fristens udløb blot sender dig en påmindelse om gælden, fx i form af en rykker i et anbefalet brev. Der starter da en ny 20-årig forældelse. Det samme gælder, hvis du udtrykkeligt anerkender gælden, og din anerkendelse kan også ske stiltiende, fx ved at du betale renter af gælden.

Ovenstående kopieret fra:
http://www.familieadvokaten.dk/

Søg på: 647 Er din gæld forældet

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-03 12:52

Hej ram.
Mit svar beror udelukkende på gæld til diverse kontoordninger. Jeg var godt klar over, at det ikke gælder al gæld.
Torben

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-10-03 12:59

Det er rigtigt at der er forskellige forældelsesfrister, men den omtalte gæld i denne tråd hører uden tvivl under 20 år reglen.

Man skal samtidig lige bemærke sig de 2 sidste sætninger i sidste afsnit, vedr. fornyet forældelsesfrist.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-10-03 16:01

Hvidovre

Hvis der ikke er skrevet under på gældsbeviset, har du vel reelt ikke lånt pengene, dvs. at der ikke foreligger noget bevis på, at du har lånt dem..........og penge der ikke er lånt, skal ikke betales tilbage

Men et eller andet sted, har du vel skrevet under, og så er det, som Ram2 og Bauchmann siger, gældende. Dog mener jeg, at hvis du intet har hørt i 5 år, så er gælden forældet - men jeg er ikke sikker på om det stadig gælder.

// Toupie

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-10-03 16:09

Hej
Jeg har undersøgt lidt om Handelsfinans. Det er en afdeling af Danske bank, og kender man dem, udbetales der intet uden underskrift. Det undrer mig du ikke kan huske det, prøv Gingo Biliba.
Torben

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-10-03 17:39

KIGHERTOUPIEKIGHERTOUPIEKIGHERTOUPIEKIGHERTOUPIEKIGHERTOUPIE

Toupie – Jeg skulle lige slå efter om du var en af dem der er ”uvenner” med mig og da jeg ikke kan se dette, må jeg hellere ”tale” pænt til dig

Godt gjort, at man ikke kan huske, hvem der er på nakken af én.

Toupie, hvis du slår op på det link jeg ovenfor har lagt i tråden, http://www.familieadvokaten.dk/
Og derefter søger på: ”647 Er din gæld forældet” vil du kunne se, at det du skriver ikke er korrekt.

Jeg mener ikke nogen spørger i konkrete spørgsmål kan bruge svar som "Jeg mener - Jeg tror - Jeg er ikke sikker" til noget. Slet ikke når det faktiske svar forholdsvis simpelt kan findes ved en søgning.

[citat]
1.   Dog mener jeg, at hvis du intet har hørt i 5 år, så er gælden forældet
2.   men jeg er ikke sikker på om det stadig gælder.
[/code]

1.   Er forkert.
2.   Har aldrig været gældende for den type gæld
*******************************************************
Men nu kopierer jeg lige teksten ind her:

[citat]
B. FORÆLDELSE PÅ 5 ÅR.

Statens og kommunens krav på skatter og afgifter

Tilbagebetalingskrav efter serviceloven. Kravet forældes ifølge bistandslovens § 27, stk. 4, når der er forløbet 5 år efter hjælpens ophør uden at der har været økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.

Krav, der udspringer af aftaler om køb og salg af løsøre, fx restkøbesummen på en bil og gæld til stormagasiner og benzinselskaber

Skyldige beløb vedr. leje af løsøre eller fast ejendom, fx krav i henhold til en flytteopgørelse

Krav vedr. udførelse af arbejde af enhver art, fx regninger fra håndværkere, revisorer, advokater, arkitekter osv.

Krav på underholdsbidrag, dvs. ægtefællebidrag og børnebidrag, dog gælder den 20-årige forældelsesfrist, hvis det offentlige forskudsvist har udlagt børnebidrag.

Erstatningskrav opstået uden for kontrakt, dog ikke hvis kravet er opstået ved en forbrydelse. Krav på erstatning som følge af en arbejdsskade forældes først på 20 år.

Krav på forfaldne renter, også selv om selve fordringen er underkastet 20-årig forældelse,

Den 5-årige forældelse løber normalt først fra det tidspunkt, hvor kravet forfaldt til betaling.

Forældelsen afbrydes ikke ved, at du modtager en skriftlig påmindelse i form af fx rykkerskrivelser. Derimod afbrydes forældelsen ved at kreditor inden fristens udløb påbegynder retsforfølgning imod dig, fx ved at anlægge retssag, eller ved at kreditor anmelder sit krav til skifteretten i forbindelse med din sag om gældssanering eller konkurs.

Forældelsen afbrydes også ved din anerkendelse af gælden. Betaling af renter på gælden vil normalt være ensbetydende med en anerkendelse, mens dette ikke nødvendigvis er tilfældet ved betaling af afdrag.
[/code]

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-10-03 18:59

Ram2

I skrivende stund, kan jeg da kun glæde mig over din alzheimers light ......men kan kun tilføje, at jeg ikke har læst det link du henviser til, men er da kun glad for, at du gør mig opmærksom på, hvis jeg har lavet en fejl Jeg undskylder hermed overfor Hvidovre.

// Toupie

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-10-03 20:39

Selvfølge har Hvidovre ikke fået udbetalt et lån gennem Handelsfinans, uden at ha' skrevet under på et gældsbevis/låneaftale. Af denne låneaftale fremgår tydeligt, hvordan og med hvilket beløb, lånet skal tilbagebetales. Det fremgår også meget tydeligt, hvad der sker, hvis man ikke overholder den indgåede aftale.
Lad os høre igen fra Hvidovre. Hvor han mon bliver af.

Med venlig hilsen
Franksp
(Ansat i Danske Bank)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-10-03 20:42

Jeg glemte lige at skrive/fortælle, at det ram2 skriver er fuldstændigt korrekt.

Mvh
Franksp