/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
afsyret træ fra varme til kulde...
Fra : camillaandersen
Vist : 956 gange
88 point
Dato : 25-10-03 17:37

For en måneds tid siden afsyrede jeg et karlekammerskab,en kommode og en servante sammen med min moster,hvor hun også afsyrede et mindre skab. Vi gjorde det i hendes lade,hvor det tog lang tid for dem at tørre og jeg har brugt lang tid på at slibe dem og fylde ormhuller ud m.m. Planen var,at jeg skulle hente det hjem i morgen og så give det noget bivoks når det havde stået i varmen en uges tid.
Kæmpekrisen er,at min moster netop har fortalt mig,at hun har taget sit skab ind og nu er der kommet en revne i skabet!!!!! Selvfølgelig fordi det er kommet fra frostgrader og ind i 20C varme. Mit spørgsmål er,om jeg kan slukke for varmen i min entré,så der bliver cirka 15C,og stille det der et stykke tid og så langsomt skrue op for varmen,vil det virke??? For ikke at give træet så meget varme på en gang.
Skabet og kommoden har jeg fået fra mine bedsteforældre,som har haft det stående i deres garage i mange år,hvor der har været koldt om vinteren og varmt om sommeren og det har det ikke taget skade af. Servanten har stået indenfor.... Betyder det noget? Jeg vil være super taknemmelig for,hvis der er en der kan hjælpe mig!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 98 point
Dato : 25-10-03 17:53

Jeg mener, at det er bedst at lade det stå ude i kulden, til det er helt tørt, feks. i en lade eller garage. Der er nok en restfugt der først skal ud inden det kommer ind, men selvfølgelig er det bedre med 15C, end 20C.
Hele hemmeligheden består i at træet er tørt, eller rettere sagt, langtsomt vænner sig til rummenes fugtighed. At fugtigheden jo også, hænger sammen med temperaturen, er samme side af samme sag.
Når man feks. lægger gulv i et nyt hus, måler man fugtigheden på gulvoverfladen (beton), først når den er lav nok, må brædderne sømmes på.
Så hvis du har tid nok, så vent til foråret, eller tag risikoen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 26-10-03 10:33

Hej Camilla
Min nu afdøde svigerfar (gammel karetmager), sagde altid at man ikke skulle tage møbler ind udefra om vinteren. Derfor er det bedste råd til dig, at du skal lade møblerne stå ude indtil næste sommer.
Mvh Helle

Kommentar
Fra : arlo.PE

Dato : 30-10-03 17:45

Hej Camilla. Min mand som er uddannet indenfor træbranchen siger, at du ikke skal tage møblerne ind om vinteren, men tag dem ind til forår. Lad dem langsomt udtørre, sørg for at luftfugtigheden, hvor møblerne står, ikke går under 50%, hvilket svarer til en træfugtighed på imellem 8-10%, som er møbeltørret træ.
m.v.h. arlo.PE

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-03 18:38

Camilla og arlo.PE, det er jo det jeg har skrevet?
Jeg betragter spørgsmålet som afsluttet, eller hvad?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : camillaandersen

Dato : 06-11-03 12:39

Tak for svaret pallebhansen.
   Jo,spørgsmålet er besvaret,jeg har bare ventet med at acceptere dit svar til jeg kunne skrive hvordan det hele endte. Jeg tog risikoen og tog møblerne ind i 15C,fordi jeg simpelthen ikke kunne vente et halvt år og skruede så langsomt op for varmen og det lykkedes. Der er ikke kommet revner. Med venlig hilsen Camilla.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-03 17:01

Det var godt Camilla, der er også størst risiko hvis "brædderne", er meget brede, men godt det lykkedes
VH Palle Hansen