/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lydkort og WinXP-kompatibilitet
Fra : dreyer
Vist : 355 gange
103 point
Dato : 23-10-03 20:31

Har du erfaringer med lydkortet Echo Event Gina under WinXP? Jeg har læst antydninger på nettet om, at der kan være problemer med drivere og den slags. Er det korrekt? Kan problemet løses?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 23:31

Jeg kender ikke lydkortet, hvem laver det?
Er det et der er indbygget på bundkortet?
Har du problemer med et sådant, og hvornår, hvorfor osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 24-10-03 08:14

Jeg mener det er Echo der laver det, og det hedder muligvis kun Gina eller Gina 24. Det er et ca. 5000-kroners lydkort (hvis man køber det fra nyt), som jeg overvejer at købe.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-03 16:43

Det er altså brugt?, hvad skal det koste?
Hvorfor skal du bruge et 5000kr`s lydkort, hvor ligger dit lydstudie?, og hvor mange rockbands har du til indspilning om mdr.
Et af de bedste og opfinderen af lydkort (virker på alle comp. da de har lavet standarden) er Soundblaster, som fåes i mange varianter, intern/extern.
http://www.edbpriser.dk prøv at gå til produktanmeldelse og lydkort
Hvorfor kan man ikke finde Gina?, det ser ikke ud til at der er nogen forhandlere?
Og selv om det har været dyrt førhen, går udviklingen så stærkt at noget meget billigere i dag, er meget bedre.
Man skal jo også have højttalere der kan stå mål med lydkortet.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 26-10-03 09:08

Grunden til at det ikke findes på EDBPriser er, at de henvender sig typisk til den almindelige bruger (ligesom alle de butikker de annoncerer for), men ikke de professionelle. Gina er et semi-professionelt lydkort gearet til musik og lydkvalitet, mens de kort man finder på EDBPriser typisk er gearet til spil og lidt MP3'er, hvilket er fint for de fleste.
Lydkortet forhandles i mange musikbutikker.

Jeg tvivler svært på at Soundblaster omfandt lydkortet, og nej, de er absolut ikke de bedste i disciplinen lydkort, og slet ikke når man sammenligner med "rigtige" lydkort. Men det er da rigtigt at de har et stort reklamebudget til at overbevise folk om det modsatte, og det ser ofte ud til at virke.
Det er jo desværre set alt for mange gange, at et firma der har penge nok i ryggen kan slippe afsted med at levere ringere produkter end konkurrenterne, og slippe godt afsted med det, fordi de har penge til at overbevise folk om hvad der er godt og dårligt.

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål: Er der nogen der har erfaringer med brug af Gina under WinXP?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-10-03 11:51

Du har formodentlig læst edbprisers Produktanmeldelser af lydkort, hvor de til professionelle anbefaler Creative SoundBlaster Live Platinium og Terratec DMX 6fire 24/96
Men fra tidernes morgen har alle lydkort reklameret med at de var SoundBlaster compatible, og ikke uden grund, Soundblaster er de største, det er de blevet, ved at være et hoved foran.
http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=301
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/10/28/2422242
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/01/17/8795507
http://www.audioamigo.com/echo_gina.html
Se om du kan finde en test af Gina, eller en sammenligning med andre lydkort, ellers kan enhver forhandler sige at han har et lydkort der er bedst?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q232/9/45.asp&NoWebContent=1
Jeg tvivler på der er nogen med erfaring med Gina der melder sig?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 26-10-03 12:28

Du må prøve at forstå at der findes lydkort til almindelige brugere (spillefugle og folk der bare gerne vil have at deres computer kan spille lidt musik), og lydkort til de der skal bruge dem til lidt mere professionelt brug (fra hobby-musikeren til de store musikstudier). Så kan det da godt være at EDBPriser anbefaler et par lydkort til professionelt brug (og jeg ved at Terratec ikke er helt useriøse mht. HiFi-kort), men sammenlignet med de rigtigt professionelle lydkort der forefindes i musikbutikker (og meget sjældent i computerbutikker), så får de naturligvis baghjul hvad angår lydkvalitet. Uden at have undersøgt EDBPrisers anmeldere nærmere er det så vidt jeg ved folk der ikke har nogen særlige forudsætninger for at vurdere hvad et godt lydkort er.
Soundblaster/Creative er ikke blevet store ved at være et hoved foran, men ved at opkøbe de konkurrenter de ikke kunne udkonkurrere.
Grunden til at lydkort som Gina og andre i samme klasse eller bedre ikke er mere udbredte er naturligvis pga. det til dels er overdrevet at købe et lydkort som koster så meget som de gør, og at de færreste har brug for den slags lydkvalitet.
Og grunden til at man ikke ser tests der sammenligner f. eks. Soundblaster-lydkort med Gina og lignende, er af samme grund som man ikke sammenligner Lada med Rolls Royce.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-03 18:03

Spørgsmålet har stået længe, husk at luk det, ved at give point til den du syntes?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 25-11-03 18:11

Der er ingen kommentarer der besvarer spørgsmålet, så det kan ikke lukkes.

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 103 point
Dato : 30-11-03 17:07

Prøv lige at se på www.soundcheck.dk/test3/marked
Her er også et lydkort til salg, men jeg ved ikke hvad det er værd !

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 30-11-03 17:18

Tak for dit link. Jeg kender godt siden (som forøvrigt kan anbefales), men du får alligevel den voldsomme mængde point, så dette spørgsmål kan blive lukket.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-11-03 17:18

Der er fundet mindst 2 stk på soundcheck. Prøv evt. at sende mail til disse mail-adresser. Hvis du vil finde adresserne hurtigt, prøv www.yahoo.dk og søg på Echo Event Gina.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-11-03 17:24

Jeg siger tak - Dreyer og god fornøjelse med dit lydprojekt !

Mvh Grow