/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gendan filer
Fra : Blight_dk
Vist : 698 gange
200 point
Dato : 23-10-03 16:30

Jeg er kommet til at sletter nogle temmelig vigtige filer som jeg skulle bruge.
Jeg smed dem i papirkurven og tømte den.
Er det muligt at gendanne disse filer, f.eks. med et program?

mvh
blight

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-03 16:39

http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/
her findes et program
Data Recovery Tools,
Omtale af programmet:
Kom ind bag styresystemet og kig dig rundt på din HD. Du kan få en bunke oplysninger vedr. alle de skjulte filer og samtidig få mulighed for at finde netop den fil, som du kom til at slette og som du ikke engang har i din skraldespand mere. Har under testen fundet filer som er slettet for 8 uger siden.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 210 point
Dato : 23-10-03 16:49

Du kan prøve med denne fyr,den har jeg haft gode afarringer med>
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
(gratis)
Manse9933

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 16:53

Det er vigtigt at du ikke foretager dig noget der skriver eller flytter noget på din HD.
Det gør du allerede, vede at surfe som du gør her.
Et event. program der skal bruges til at genskabe filerne, bør være så lille, at du kan hente det direkte ned på diskette, og køre programmet derfra.
Hvis du efter at have slettet filerne, slukkede din comp. og tog din harddisk hen til en der havde det rigtige program til genskabelse, kunne de 100% sikkert være genskabt, nu vil du nok ikke kunne få dem alle. Men det er vigtigt ikke at ligge noget ind, eller spille spil, da de kan bruge HD som swapfilplads osv.
Jeg beskæftiger mig meget med genskabelse, og skal vide hvilket fat-system du kører, er det fat 16, eller fat 32, eller XP`S 32 eller NTFS.
Endvidere vil det være lettere at genskabe dem hvis de er små dvs. under 64KB.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Blight_dk

Dato : 23-10-03 17:19

Jeg bruger NTFS, men hvis jeg nu ikke lige havde lyst til at pille min hd ud har du så et forslag til et program jeg kunne bruge?

mvh
blight

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 17:45

PC Inspector File Recovery
http://www.pcinspector.de/download.htm#file_recovery
Det er en af de bedste.
Hvis det feks er et spil, du har slettet, skal der som regel bare mangle en fil, så virker det ikke.
Hvis du får problemer, så vend tilbage
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 17:47

Det er sku da lige det program jeg har foreslået?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 20:37

Jeg kan kun understøtte hvad >Palle Hansen skriver.

Det er som regel kun mindre filer man kan genskabe, og allerede det at du har sendt mail om problemet hertil, risikere du ikke at kunne genskabe det slettede. Derfor er det uhøre vigtigt at bruge genskabelses programmet lige så snart man har begået "brøleren".

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 21:04

Det har jeg helt andre afaringer med,jeg har genskabt filer i alle mulige
størrelser der har været slettet i flere dage/uger,det handler bare om at man
ikke har været så uheldig at få disse filer overskrevet i de sektore/mapper de har ligget i,så der er en del held indblandet i foretagnet.
Manse9933

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 21:07

http://www.oo-software.com/en/index.html
O&O UnErase er også god til at genskabe slettede filer i NTFS, og kan også kraftig anbefales.
http://www.oo-software.com/en/index.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 21:18

>Manse9933

Jeg er heller ikke afvisende overfor nutidens medier hvor man kan anskaffe sig temmelige store harddiske. Jeg selv har den luxus at kunne lave backup, da jeg har masser af ledig plads. Mine erfaringer går mere tilbage til de små harddiskes til, hvor man kæmpede til den sidste byte, og her var risikoen en hel anden.

Risikoen i dag for lige at ramme den samme sektor, ved eks. en 80 Gb, hvor der stadig er masser af ledig kapacitet, er en helt anden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 21:23

Det er der noget om,jo mere plads jo større sjankse er der for at de slettede filer ikke er overskrevet.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 21:40

Mit C:drev er på 120 GB og mit D:drev er på 60 GB, og jeg bruger i øjeblikket kun 70 % af min kapacitet så det er også en årsag til at man kan redde en masse filer,det er såment ikke fordi jeg sletter filer som jeg har brug for,
det er jeg meget forsigtig med,men jeg syntes det er sjovt at se vad der kan
lade sig gøre,jeg prøvede i foregårds at køre et program som kan overskrive
al ledig plads uden at berøre den brugte plads,for at se om man kunne finde
nogle slettede filer igen,det var programmet åbenbart for efektivt til,der
var ingenting at finde på den ledige plads mere,man skal da lrge en gang imellem
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 21:45

Mit tastatur har fået lus,vor lusset.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-03 23:00

Ellebye, det er ikke helt rigtigt at man, ikke kommer så nemt til at overskrive ved store harddiske.
Hvis du feks. vil have din harddisk til at køre hurtigt så defragmenterer du tit.
Når nu alle programmer mm. ligger tæt pakkede, og du sletter nogle filer ved et uheld, det næste du ligger ind vil så ligge sig på den først ledige plads, og den næst ledige plads, osv. hvad hjælper det så med en stor hardisk?
Blight_dk, hvad sker der?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-10-03 23:22

>pallebhansen

Det har du ret i, mange "glemmer" dog at defragmentere deres HD oftere, vel nok af uvidenhed. Og man kan heller ikke styre hvor man vil lægge sine filer.

Moralen heri må derfor være, at gendanne det slettede så hurtigt som muligt, inden man når at "lægge" andet oveni. Som sådan giver dig ret ved mit tidligere indlæg.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 23:32

Det er et lotteri,lige meget om man defragmentere eller ikke,selv en formateret harddisk kan man finde filer man kan gendanne,mere eller mindre,
man skal bare have det rigtige værktøj.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 23:37

Og iøvrigt så defrakmentere jeg hver anden dag og det gå udemærket med at
gendanne filer,jeg leger tit og ofte.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-10-03 23:40

går,lus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-02-04 09:45

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Blight_dk

Dato : 08-02-04 16:35

Tak for svaret Manse9933.