/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
afsyring af egetræ
Fra : kib
Vist : 6039 gange
100 point
Dato : 21-10-03 10:18

Jeg er i gang med at afsyre et gammel skrivemaskinebord i egetræ. Jeg har smurt det ind i fast brun sæbe, og er nu ved at fjerne sæben. Til min skræk har bordet fået sorte skjolder over alt. Kan jeg redde det? - hvad har jeg gjort forkert?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-03 16:09

Hej !
Jeg må jo ikke kopiere matrialet fra http://www.ask-alex.dk/ så du må selv kikke.
se under bolig -> møbler og søg 'egetræ' eller 'afsyring'
eller hvis linket virker så kik her
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=4674
Mvh.
Natmaden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 17:23

Tag det roligt, det er sæben og lakken der er trængt ned i årene. Du skal skure godt med en skuresvamp eller stiv opvaskebørste i årenes retning, samtidig med at du overbruser stedet med en bruser, helst varmt vand. Tør bordet af og lad det tørre langtsom i et par dage.
Så slib, ikke med en rystepudser, men med hånden i årenes retning, brug 100-150 sandpapir. Behandel med en voks feks en blanding af bivoks. (behandlingen ned en voks eller andet vil altid gøre træet lidt mørkere)
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kib

Dato : 22-10-03 13:50

Tak for svaret natmaden. Spørg-alex var lige hvad jeg har brug for. Svaret med at tage det roligt har jeg dog også brug. Desuden var jeg i dag hos Matas for at købe oxalsyre. Der lå en glimrende gratis folder med masser af gode råd.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-10-03 16:27

fint når tingene virker
held og lykke med det
Mvh.
Natmaden