/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Access, Hvordan gør man?
Fra : tjantzen
Vist : 407 gange
100 point
Dato : 20-10-03 11:02

Jeg har en tidsregistreringsdatabase, hvor medarbejdere skal kunne registrere tidforbrug baseret på opgaver. En opgave består af et projekt nr. samt en aktivitet. Til et projekt nr. er der som regel knytte ca. 10 forskellige aktiviteter. Det afhænger af projektet, hvilke aktiviteter, som er gældende.
Jeg har en tabel med Projekt nr. og en tabel med aktiviteter. Jeg har ligeledes en Opgave tabel, hvor projekt nr. og aktivitet knyttes sammen.
Mit spørgsmål er derfor som følgende:
Jeg vil gerne have, at medarbejderen ved tidsregistreringen først vælger et projekt nr., hvorefter aktivitetsvalget begrænses til de aktiviteter, som er knytte til det valget projekt nr.
Hvordan gør man det helt konkret.
Jeg har forsøgt med at kalde en forspørgelse til Opgave tabel, med kriterie om kun at vise aktiviteter for det valget projekt. Men når jeg så vælger et nyt projekt, vises stadigvæk de udvalget aktiviteter fra det projekt, som jeg valgte først.
Det er sikkert en lille bagatel et eller andet sted, som jeg ikke ser men hvad?

Håber at det ikke var alt for stor snak.
mvh
Thomas

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 20-10-03 14:39

Hej tjantzen

Jeg går ud fra at dette foregår på en form ??

Hvis du på formen har en drop-down box (baseret på den Projekt tabel) hvor brugeren vælger Projektnr. og så laver en subform (en anden form som du indsætter i din (hoved)form) hvor han kan vælge en drop-down box (baseret på din Opgave tabel) med aktiviteter, så sørger du for at hovedform og subform er linket sammen via projektnr. Ideen med dette er at når først bruger har valgt projekt kan han kun vælge mellem de aktiviteter der er tilknyttet det valgte projekt.

Randomchoise

PS : Det er sk... svært at beskrive på 15 linier men jeg tror det er noget i den retning du har brug for.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 21-10-03 09:09

Tjoo...
Idéen er go' nok. Det er dog stadigvæk det praktiske som kniber.
Jeg har forsøgt, hvad du skrev men lige meget, hvad jeg gør, så kan jeg ikke få begrænset aktiviteterne til dem som er relevante for projektet. Jeg får hele listen af aktiviteter som valgmulighed.
Kan det være min OpgaveTabel som det er galt med?
Istedet for at basere formularen og underformularen på tabellerne skulle man så basere dem på forespørgsler?

Thomas

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 21-10-03 20:40

Ja !
.. og Ja

Hvis der er fejl i din Opgave tbl så afspejler det sig jo med det samme i drop-down box'en, men det er da heldigvis til at tage at føle på for det kan du se direkte i tabellen !
Jeg vil absolut anbefale dig aldrig at basere en formular direkte på en tabel - brug altid en forespørgsel.

Randomchoise