/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Fedt eller kulhydrater... Hvad feder mes~
Fra : Ana17
Vist : 1508 gange
20 point
Dato : 18-10-03 18:17

Som overskriften siger...
Hvad feder mest: fedt eller kunhydrater??

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 18-10-03 19:34

Der skal ikke bruges energi, på at lagre det fedt, du spiser, som fedt i din krop. Hvorimod der skal bruges energi på at omsætte kulhydrater til fedt.

Derfor feder fedt, med et kalorieindhold på f.eks 1000, mere end kulhydrat med det samme kalorieindhold.

Hilsen Jeannie

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 20 point
Dato : 18-10-03 21:10

Derudover, så skal kulhydrater som ligger på lager i blodet eller hvor det nu ligger på umiddelbart lager, først opbruges, før man begynder at tære på sit fedt lag. Der skal også bruges vitaminer og mineraler for at man kan omsætte FRA fedt til kulhydrat energi.

Når nu du spørger under temaet, slanke kure, så får jeg lyst til at viderebringe følgende sundheds råd
Det bedste sundheds råd jeg nogensinde har fået, det er: spis fiber.

Hvis man fx. er for tynd, så man skal tage på, så er fiber rig mad løsningen.
Hvis man har problemer med maven, fx. skifter mellem tynd og hård mave, så er løsningen at sørge for at få fiberrig kost.
Hvis man skal tabe sig, så er det vigtigt at mavens arbejdsprocesser er så optimale som muligt, og det vil de være når der er tilpas med fiber i kosten. min. 7% op gerne op til 15% fiber er fint.

Når man skal vurdere sundheds graden af fx. brød, så skal man se på fiber procenten og fedt procenten. Der skal være så stor forskel på de to tal som muligt. Fx. 5% fiber og 1% fedt. Og ikke 3% af hver, selv om 3% fedt er lavt, så vil det være alt for højt i brød med under 5% fiber.

Så er der spørgsmålet om fred og tryghed.
Hvis din krop oplever at du er i fare, så vil den passe på alle resourcer som findes i den.
Hvis din krop oplever at den er tryk, at der bliver taget vare på den og at der drages omsorg for din personlige integritet, så vil den slappe af, og arbejde med dig.

Hvis der således findes "farer" eller store stress faktorer i dit liv, så vil du uværgerligt tage på eller forblive på din vægt, indtil du har fået bearbejdet din "frygt".

mvh. Per

Kommentar
Fra : bentek

Dato : 08-11-03 10:30

1g fedt giver 38kj.
1g kulhydrat giver 17kj.
Du har brug for begge dele

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 05-12-03 09:50

Der går 4 kalorier på et gram Kulhydrater og p kalorier på et gram fedt. Du kan således se at fedt feder væsentligt mere, men det vigtigste er at du får den rigtige fordeling af proteiner, kulhydrater og fedt.

Hvis du vil tabe dig, skal du maks have 15% fedt, min 45% proteiner og maks 35% kulhydrater.
Hvis du er interesseret i et regneark til at holde styr på din kost, og evt. vægttab, kan du blot sige til. Det er udviklet af mig, og jeg forærer det væk.

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 21-09-04 12:59

Tak for svaret Per.Frederiksen.