/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Paritetsoplysninger og Raid
Fra : sunshine35
Vist : 267 gange
20 point
Dato : 16-10-03 20:08

Hej

I en bog om IT-sikkkerhed skrives der noget om paritetsoplyninger. Hvad er det for noget???

Yderligere beskriver de at paritetesoplysningerne fylder altid en disk, og ved RAID 5 med anvendelse af 10 diske fylder det kun 10 % i forhold til RAID 1, som fylder 50 %

Hvordan udregens det.
på forhånd tak

Frank

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-10-03 02:51

Hi Sunshine,

Det er simpel hovedregning, du har 9 diske ud af i alt 10 diske, som indeholder data, den 10. disk er kun beregnet til at indeholde chechsummen af de 9 data diske. Hvis du f.eks havde 3 data diske ville din udnyttelsesgrad af den rå diskkapacitet være 75%. Ved RAID 1 har du en kopi af din datadisk og ingen checksum, så her er udnyttelse kun 50%.
Den største fordel ved RAID 5 er at du faktisk kan miste en disk uden at tabe data, da disksystemet selv kan beregne hvad der står på den 'ødelagte' disk ud fra den checksum som står på paritetsdisken. Faktisk har man en rullende P-disk, da denne ellers ville blive overbelastet, computeren skal jo ud og læse data fra alle diske i RAID systemet (alternativt generere evt. data fra en ødelagt disk) hver gang der skal bruges data.

Håber at det var let forståeligt.

mvh ole