/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Indekat...???
Fra : vaegten
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 16-10-03 16:49

Er der nogen der har et godt råd, eller erfaring med samme problem som mig??
Jeg har en killing på 3 1/2 måned, hun er indekat da vi bor i lejlighed. Men jeg bestræber mig på at komme ud med hende en gang om dagen i sele. Hun er en meget harmonisk kat der trives godt indendøre, men nu er hun begyndt at sidde og miav'e i vinduet... Hun går også og småklynker når jeg er hjemme. Har hun fundet ud af at udendørslivet er fedt, eller???? Hjælp..... (o;
Jeg overvejer at anskaffe mig kat nr to som selskab til hende, kan det på nogen måde afhjælpe vores problem?

Håber der er nogen der kan hjælpe eller har et godt råd!!!!!

Mange hilsner
Vægten

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 16-10-03 17:02

Hej,
Din killing har helt sikkert fået smag for at gå tur. Gør det så tit du kan!
En legekammerat-kat kan sikkert være en god ide.
Hilsen
Flemming
www.katteliv.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-03 17:15

Fornuftigt med to katte. Er der kun en, kan "man" komme til at kede sig ->hærværk, krads og tis.

Du tror ikke bare jammeret er almindelig "kommunikation". Hvis katte ser på fugle, har de en "gøende" mjaven, om man så må sige.

Sørg for masser af legetøj til missen. Ligeledes et kradsetræ. Eventuel en af dem med hule. Som alternativ til de købte kradsetræer/brædder, er grene af hyld også noget missen elsker at kradse i. Få fat i baldriandråber, hvis du vil sikre dig hendes opmærksomhed på kradsetræet/grenen.

Held og lykke med kræet.

Kommentar
Fra : vaegten

Dato : 16-10-03 18:07

Mange tak for hurtige råd (o;
Hun har masser af legetøj og kradsetræ, og bruger det også flittigt..
Er der nogen der ved hvor meget tidsfornemmelse katte har?
Jeg har enormt dårlig samvittighed når jeg tager afsted fra den, jeg er normalt på arbejde 10-12 timer om dagen, og synes bestemt det er for længe at være alene hjemme, så derfor overvejer "vi" en kammerat-kat...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-03 18:16

Misserne er nogenlunde som hunde, dvs stort set ingen tidsfornemmelse (siger de kloge). Men min opfattelse er nu, at de er væsentlig mere "jamrede", når man har været væk en hel dag. Vi anskaffede selv nr to kat, af samme årsag som du agter at bruge. Desværre er mine blevet aflivet for mange år siden. Men de to vi havde, havde da ni gode år sammen. Det var hankatte, kastrater. Nr to mis skal nok ikke være en hunkat, der er noget om at de enes ekstra dårligt, også selvom de er neutraliserede (gør for guds skyld det, hunkattte i løbetid er ganske skrækkelige).

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-10-03 23:06

Når du er væk så længe om dage, vil jeg helt afgjort anbefale en legekammerat. Selv om det siges at katte er sin egen, så kan de nu godt lide selskab. Vores er meget glade for hinandens selskab - to og to. De to "gamle" sover og lunter meget rundt med hinanden. De to små leger også godt sammen. Og de gange de har måttet "sige farvel" til en af deres bofæller p.g.a. sygdom, har de sørget. Især med den sidste. Begge de to "gamle" gik i ugevis og var kede af det. Hunden fik simpelthen en depression. De var pot og pande, de to.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 17-10-03 09:24

Når en kat først har fået smag for udendørslivet, glemmer den det ikke så let igen. Dette betyder dog ikke, at det er umuligt at holde en kat indendøre. Jeg har pga. flytning måttet holde 4 katte indendøre i flere måneder, så du kan forestille dig, hvilken rastløshed og kattejammer, vi har måttet leve med i begyndelsen, men kattene affandt sig med det efter et stykke tid. Det er en god idé at anskaffe sig en legekammerat til katten, mens den første ikke er for gammel, så det vil jeg anbefale, at du gør så snart som muligt. Jo yngre, de sammenførte katte er, desto hurtigere vil de vænne sig til hinanden.

Derudover synes jeg, at du skal anskaffe dig et klatretræ - et af dem, der går fra gulvet og helt op til loftet, så din kat kan komme af med den energi, den ellers ikke for afløb for som indekat. Sådan et træ fylder ikke meget i stuen, og din kat vil sikkert elske at klatre i det. Derudover fungerer det samtidig som kradsebræt og soveplads.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 10:08

Hvorfor er det liiige at kattespørgsmål aldrig bliver afsluttet?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 00:37

Og hvorfor er det stadig ikke lukket????