/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Golden eller labrador?
Fra : M_S
Vist : 3097 gange
25 point
Dato : 13-10-03 21:50

Hvad er den store forskel? Ud over pelsen som en hver kan se er længere på Golden.

Venlig hilsen.

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 13-10-03 21:55

der er faktisk ikke den store forskel, der var et tidspunkt for en del år siden hvor man i avlen af golden retriverne ikke var gode eller tolmodige nok med at sprede stamtræerne hvilket gjorde at der var en forandring at spore på deres aggresivitet, men det er de kommet ud over igen, det er begge nogle rigtig gode retrivere med det samme sind i dag, skal du på jagt med en ene eller den anden race ville jeg vælge labradoren da det er en væsentlig nemmere pels at holde.

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 13-10-03 22:09

Godt svar fra Poul Arne, men det skal jo selvfølgelig vare en Lab

Peter

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 13-10-03 22:11

der er vi to enige Peter, ikke for at forklejne golden retriverne, men jeg er også til labradore retrivere

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 13-10-03 22:19

Hej M_S
Du har vist lidt svært ved at bestemme dig
Der er en væsentlig forskel på en lille selskabshund - og en STOR Golden/Lab

Frida

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 13-10-03 22:40

Hej igen M_S
Hvis ikke du er klar over det - bliver dine point fratrukket allerede når du stiller dine spm.
http://www.kandu.dk/dk/spg/23792

Dette spm. kan godt tåle at blive lukket - især når du ikke selv gider at deltage i debatten

Mvh
Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 13-10-03 22:58

blyb eller hvad du nu hedder Mener at have set du også hedder Carina.
Håber ikke at du underskriver dig med Frida, for at skabe problemer for mig
Problemer har jeg altså nok af. Du behøver ikke ligefrem at skabe flere

Frida

Kommentar
Fra : briani

Dato : 13-10-03 23:30

Hejsa og godaften Frida

Skal jeg til at lægge mit puslespil igen

Mvh
Frida

HOV der skulle stå Brian-men min slette tast dur ikke

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 13-10-03 23:40

Sad lige og spekulerede på - hvordan jeg skulle få fat på dig
Du er jo så god til at opklare mysterier
Hvis ikke blyb vil svare, må du vist til det igen

Frida

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 14-10-03 08:00

Hej M_S.

Jeg har en sort Labrador og den er bare helt perfekt - også til jagt. En labrador er mange gange lige knapt så stor som en golden. Men hvis du køber en labrador, så skal du lige være opmærksom på, at der også er en labrador der hedder Formel1. Det er en labrador, der bare er tyndere bygget og som er noget hurtigere end en almindelig labrador. Men disse formel1èr er også mange gange noget mere vilde end almindelige labradorer og min erfaring er, at de kræver mere arbejde - dem jeg har kendt til har simpelthen så meget energi, at de er svære at have med at gøre i dagligdagen. Så jeg vil helt klart anbefale en ganske almindelig labrador retriever.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 14-10-03 11:18

"Når du ikke gider deltage i debatten" - HALLO det er altså ikke alle mennesker der sidder klistret til computeren dag og nat!!

Og til fridaflip så er jeg jo nød til at forhøre mig rundt omkring. Jeg var nysgerrig og ville høre hvad forskellen var.

Jeg er så træt af folk der blander sig på den der måde. Jeg har nogle spørgsmål og det er der for jeg er her kan i ik lide dem så undgå at svar.

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 11:45

DU HAR FULDSTÆNDIG RET M_S,

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 11:46

DU HAR FULDSTÆNDIG RET M_S,

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 14-10-03 11:46

DU HAR FULDSTÆNDIG RET M_S,

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 14-10-03 12:02

Et Argument for at vælge en Lab: Jeg har en 39 kg "slank" Labradore han, og jeg møder meget sjældent folk som er bange for ham, det er i det hele taget svært at være bange for en Lab. Hvis man som jeg har lyst til at have sin hund med alle steder, så er det altså en super fordel at have en hund folk ikke er bange for.

Peter

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-03 19:05

Hej, M_S din "lille hund" er vokset lidt på det sidste.. Hvis du vælger en golden eller en labrador, så vær lige opmærksom på, at der indenfor begge racerne er en "formel1 model", som er mindre og meget mere aktiv. Jeg blev selv overrasket over, hvor meget energi, der var i min lille røde (golden) retriever. De større flødefarvede er langt roligere, nemmere at opdrage til familiehunde og ikke så krævende. -Men selvfølgelig vlle jeg ikke bytte min Silke for alt guld i verden. Jeg er sikker på, at hun er den klogeste hund, der nogensinde har existeret. -En lab er også et godt valg, -den findes jo også både i gul og i sort. -Og tæverne er ikke så store. Og hvalpene er helt vidunderlige, uanset hvad race, du vælger. ---Men indstil dig på at "betale prisen", 6-8000 kr. For der er arvelige sygdomme i racen, og det bliver de stambogsførte hunde kontrolleret for inden de får avlsbevis.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-10-03 21:50

Til Birgitta
Jeg har selv før haft en rød(mørk) golden, og har nu en flødefarvet(lys). Jeg mener ikke at kunne genkende at farve og temperament hænger sammen på den måde som du beskriver, tværtimod. Så vidt jeg har oplevet er der ikke sammenhæng mellem farve og temperament, det er da meget individuelt.

Helge :)

Kommentar
Fra : TanteBlaa

Dato : 15-10-03 08:52

Hej M-S.

Jeg vil lige tilføje, at der også findes Formel 1 Golden Retriever. Jeg syndes du skal prøve at kigge på www.dansk-retriever-klub.dk der er jo også andre Retrievere end de 2 ovennævnte.

Kommentar
Fra : TanteBlaa

Dato : 15-10-03 08:52

Hej M-S.

Jeg vil lige tilføje, at der også findes Formel 1 Golden Retriever. Jeg syndes du skal prøve at kigge på www.dansk-retriever-klub.dk der er jo også andre Retrievere end de 2 ovennævnte.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-10-03 09:29

Lige et godt råd til dig som er så meget i tvivl om hvilken race du skal vælge, Dansk kennel klub afholder kurser som kan hjælpe dig med at vælge den rigtige race. Kurserne hedder "før du køber hund" og afholdes løbende over hele landet.
Gå ind på www.dansk-kennel-klub.dk og kig efter hvornår der afholdes kurser i dit område.

hilsen Karin

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-10-03 09:35

pba72 - det var da ellers noget af en krabat din hund er. 39 kg. Min hund - der er en tæve og som IKKE er en formel1 vejer 28 kg. Men du har ret - de færreste er bange for en lab - de både ser rare ud, men er det i de fleste tilfælde også.

/Ruder4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-03 17:25

Hele min hunds familie er (meget!) røde retrievere, og de er alle meget aktive, og vanvittig gode til jagt og elendige på en udstilling. Skal man have en nem familiehund, så tror jeg, at man skal gå efter en udstillingshund, -altså en hund med højt præmierede forældre, som gennem generationer har været vant til at blive stillet op og redt og pudset. Prismæssigt er der ikke særlig stor forskel på stambogsførte hvalpe. Det er kun, hvis forældrene er meget højt præmierede, -deciderede tophunde begge to. Og så bliver hvalpene alligevel ikke solgt til "almindelige" mennesker.
Næste gang, jeg selv skal have hund, så vil jeg tage en udstillings-golden. For til den tid nærmer jeg mig (forhåbentlig) folkepensions-alderen, og så magter jeg nok ikke en hund som hende, jeg har nu..

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 15-10-03 19:11

Til Ruder4

På en god dag kan han måske presse sig i str. 38 , og han er på ingen måde for tyk. Jeg tror faktisk at hvis jeg tog ham på udstilling at de ville sige at han var lidt tynd. Men han er "desværre" nogen gange lige så rolig som han er stor, så der er ikke nogen der får stress af at se på ham når han er på jagt (det skulle lige være mig), men han gør jobbet blot i gent tempo

Peter

Kommentar
Fra : M_S

Dato : 16-10-03 20:13

Det er altså ikke fordi jeg er i tvivl om valg af hund men bare fordi jeg var nysgerrig!

Jeg er meget træt af at forklare og forsvare mig hele tiden...

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 17-10-03 19:01

Hej igen M_S
Mit svar til dig var ikke ment så slemt
Jeg mener bare at når man får så mange kommentarer som du gjorde, så er det ganske almindelig høflighed, lige at gøre opmærksom på, at du stadig er til stede.
Ingen kan jo vide om de svar/kommentar du har fået er noget du kan bruge - når du ikke "gider - eller har tid" til selv at deltage i debatten.

Til Fridaflip. Jeg hedder Carina, men også Frida og for at det ikke skal være løgn har jeg et navm mere, som jeg måske bruger en anden dag
Jeg var ikke klar over at du har eneret på navnet Frida. Jeg troede kun det var tilfældet med ens brugernavn

Mvh Blyb

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-11-03 15:46

>Blyb
Nej bevares! selvfølgelig har jeg ikke eneret på navnet Frida - men man bliver nemt lidt paranoid efter en tid her på Kandu
>M_S Nu bliver du sikkert sur - men har du ikke fået svar på dit sp??? I hvert fald mener jeg, at have læst mange gode og brugbare svar - og så er det altså at man enten accepterer et svar - eller uddyber hvad man mener der mangler for at sp. kan lukkes

Frida