/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
opstart af XP
Fra : staabien
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 13-10-03 08:56

Jeg har netop installeret win XP på min computer. Da musen ikke kunne scrolle, hentede jeg en ny driver til den. Det er en cordless mus og tastetur fra Logitech. Da jeg ville installere den nye drivere, siger programmet at der allerede er software til den pågældende hardware, og at det derfor skal slettes før det nye installeres. Dette svarer jeg ja til, hvorefter softwaren afinstalleres og maskinen genstarter. Nu kan jeg ikke logge på, da hverken mus eller tastetur virker. Jeg kan slet ikke komme i komtakt med det, jeg har prøvet at tilslutte en mus og et tastetur med ledning, men intet hjælper.
Hvem ved hvad jeg skal gøre for at få fat i min mus igen, så jeg kan logge på windows og installere softwaren færdig?
Hvis jeg starter op med en startdiskette fra win98 kan jeg godt få fat på musen og tasteturet, men det samme kan jeg ikke gøre i XP.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 13-10-03 09:01

prøv at lave en repair af Windows
vejledning her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 09:03

allerførst Har du prøvet at trykke F8 under opstart og gå ind i fejlsikker tilstand? Så skulle du være i stand til at at indstallere driveren!

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 13-10-03 09:34

jeps, som catbody siger ligner det en repair....

Arlet

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 13-10-03 10:52

Hej med jer, jeg har selv fornyelig prøvet repair på min xp, og det der skete var at maskinen formaterede min harddisk og startede så med at nyinstalere min xp , så om det kan anbefales vil jeg sætte ??? ved da jeg har dårlig erfaring med det, og kan sige at det lykkedes flere gange at lave samme nr. , så repari , ja måske med at instalere på ny

Kommentar
Fra : elprebo

Dato : 13-10-03 10:55

Når du trykker F8 under opstarten kommer du i et menu hvor du kan vælge "Fejlsikker tilstand"

Det tager lidt længere at starte windows nu men windows lader standard drivere.

nu kan du installere nye drivere.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 13-10-03 10:56

Så har du gjort det forkert

Installering/Repair:
1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

Arlet

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 13-10-03 12:30

staabien & niss45>>> prøv at læse vejledningen (enten fra linket til: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm eller arlet's vejledning, som er enslydende) og vær særlig opmærksom på punkt 3+5+6.
Ved repair skal der altså vælges R = Repair

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 13-10-03 12:36

Punkt 3 & 5 så jeg ikke noget til under min repair, men næste gang jeg får brug for at gøre det igen, vil jeg tjekke de punkter en ekstra gang og se og det lykkedes bedre.. takker for oplysningen..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-10-03 12:43

Har du prøvet at komme ind i fejlsikker tilstand?