/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router opsætning?
Fra : JohnSilverNielsen
Vist : 1125 gange
40 point
Dato : 12-10-03 12:16

Jeg har lige købt en router som hedder Phee Net. Troede at ideen med en router var at dele en linie fra nettet til f.eks 2 pc'er. Men det gør den ikke. Har 2 computer og den som først begynder at downloade får den bedste linie. Den anden computer er fuldstændig umulig at bevæge sig rundt på nettet med. Er ikke lige den store stjerne til opsætning af router så det skal nok skæres lidt ud i pap.

Venlig hilsen Silver

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 13:19

Har du tilsluttet routeren til nettet, og de to comp til routeren?
Har du kørt en netværkskonfigiration på en comp. og lavet en diskette til den anden?
Hvilke styresystemer bruger nr 1 og 2?
Hvilken ip-adresser bruger de to computere, de må ikke have samme.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MuffinMan

Dato : 12-10-03 14:29

Som jeg har forstået dit indlæg havde du forventet at internetforbindelsen blev delt 50/50% mellem de to computere.

Dette er ikke tilfældet, og alle computerne får lov til at deles om internetforbindelsen, så hvis den ene sidder og suger kommer det til at gå langsomt på den anden

Kommentar
Fra : JohnSilverNielsen

Dato : 12-10-03 15:58

-Har du tilsluttet routeren til nettet, og de to comp til routeren?
-Har du kørt en netværkskonfigiration på en comp. og lavet en diskette til den anden?
-Hvilke styresystemer bruger nr 1 og 2?
-Hvilken ip-adresser bruger de to computere, de må ikke have samme.?
-VH Palle Hansen

Jeg har tilsluttet routeren til nettet og de to comp. til routeren
Jeg har ikke kørt en netværkskonfigiration på de to comp. da jeg ikke troede at det var nødvendig
De to comp. køre hendholdvis Win2000 og WinXP
Ang ip-adresser bruger de ikke nogen. De finder automatisk en fixed ip-adresse. Har jo 4 dynamiske adresser fra TDC

Kommentar
Fra : JohnSilverNielsen

Dato : 12-10-03 16:02

-Som jeg har forstået dit indlæg havde du forventet at internetforbindelsen blev delt 50/50% mellem de to computere.

-Dette er ikke tilfældet, og alle computerne får lov til at deles om internetforbindelsen, så hvis den ene sidder og suger kommer det til
-at gå langsomt på den anden

Nu er jeg ikke den store professor men det kan da ikke passe at man ikke kan dele en linie 50/50% mellem to comp. Skal jeg så ud og købe noget mere hardware til de to comp. for at få det til at virke?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-10-03 16:59

I nogen af de bedre routere er der indbygget QoS (Quality of Service) egenskaber, hvor det er muligt at sætte nogle parametre for hvordan trafik igennem routeren skal prioriteres.

Men på langt de fleste routere sker der en tildeling efter behov. Når der er én pc som surfer, og en anden pc som downloader, så ser det jo ud som om den der downloader har det største behov.
Generelt må det siges at en af fordelene ved TCP/IP, den protokol som benyttes på internettet, pr. design altid får data frem, uanset hvordan nettet er belastet. Men hvis beslastning er skæv, dvs. blanding af små datapakker og store datapakker i en stabil strøm, så vil det begynde at gå galt med de små datapakker.

Jeg har set ethernet, hvor 90% af data var små datapakker, og selv ved en belasting på 85% af maksimum tilgængelig båndbredde, så kørte det fint.
På det segment af ethernettet hvor jeg sad, der blev der typisk også overført mange store filer på 100Mb til 2Gb. Og på den det segment så brød hastigheden helt sammen når vi nåede 65-75% belasting af maksimum båndbredde.

For at gøre tingene lidt mere relevante, så er en fordeling på 70/30 på routeren rigeligt til at surf på nettet opleves hurtigt på en given forbindelse.

Næste spørgsmål er om dine pc er koblet til en hub eller switch. En switch burde give et bedre resultat end en hub.

mvh. Per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-10-03 17:50

Ja 4 ip adresser, men det er ruteren der tager en af dem, og du har ikke en fixed ip-adresse, men dynamisk adresse fra TDC.
Det hele skal ses, på den måde at kigger du ude fra nettet, så ses kun en computer (nemlig routeren), og når feks comp.1 beder om en pakke, så ved routeren hvilken IP der forespurgte om pakken (comp1), og sender den igennem til denne.
Der ligger en ip adresse på hver computers netkort, så når computer 1 starter, fortæller den routeren hvilken IP-adresse den har.
Hele dit problem må ligge i at du kører 2 styresystemer (har selv 4 comp. der kører XP, og de har samme hastighed på nettet (selvfølgelig deles de om den givne båndbredde)
Hvis man skulle lave en test, kunne man med begge surfe til et sted med en stor fil, og begynde at downloade samtidig, men så ville det jo også afhænge af hvilken rute pakkerne vil få tildelt.
Men normalt sætter man sine maskiner op sådan: Start med XP:start/alle programmer/tilbehør/komminikation/guiden netv.inst.
Undervejs bliver man bedt om at indsætte en diskette (den skal bruges på den anden comp.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JohnSilverNielsen

Dato : 13-10-03 15:57

Kommentar til Per.Frederiksen

Nu snakker du om belastning. Er det ikke muligt at begrænse belastningen med små pakker og store pakker.
Ang. Switch og Hub har jeg ingen. Begge computer køre direkte på min router. Det er måske forkert af mig at have en router i stedet for en switch eller hub?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-10-03 18:15

En Hub er en billigere løsning, men også dårligere end en SWitch.
En Hub bruges meget til spil, hvor flere er samlet i samme lokale, og er her udemærket?
Hub betyder nav, altså ligesom på en bil, hvor der går egere fra fælgen og ind til et samlingspunkt altså navet.
Huben er uintilligent da den er nød til at forespørge alle computere på netværket, om hvem der har bedt om pakken (fra internettet)
John, hvis du bruger langsomme forbindelser som 56K modem eller ISDN, så er det dødens pølse at bruge mere end 1 computer ad gangen, og der kan ikke købes noget der gør det hurtigere.
Nu ved jeg ikke hvad du har af modemforbindelse, men har du ikke ADSL (Hvad jeg gætter på du har) eller hurtigere, så se at få det (peng penge?)
HEDDER DEN DETTE:?
PheeNet BIG-01/4B Router
Type: Cable/DSL Router with 4 ports Switch
Speed: 10/100Mbps
Interface: 4 x RJ45
Standard: 10BaseT / 100BaseTX
For Cable/xDSL modem broadband access w. Firewall Options
Warranty: 2 Years
Producent varekode: BIG-01/4B
Bedømmelse:
Ja jeg kan se at nogle er meget glade for den og den er nem at sætte op, men nogen er meget utilfredse.
De tilfredse siger at de utilfredse nok ikke har sat den rigtig op.
Det minder mig om at når man normalt sætter en såddan Router op, sættes den op med en computer først, som er sat i port 1.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 13-10-03 23:36

Vedr. switch/hub/router. Som PalleBHansen er inde på, så er der nok en switch indbygget i din router. Så du har ikke gjort noget forkert i forhold til at have det rette udstyr.

Spørgsmålet er så om man kan aktivere en eller anden form for prioritering (QoS funktion).

PalleBHansen spørger også om hvad din Router hedder mere end PheeNet?

Hvis vi kender modelbetegnelsen, så er det tænkeligt at vi kan finde en manual, og måske kan give dig et råd via manualen. For der er tilsyneladende endnu ingen som selv har erfaringer med en PheeNet router.

Det kunne også tænkes at TDC har et godt råd om fordeling af båndbredde til flere pc'ere, især hvis det er dem som har leveret enheden. Man skulle tro at de har kunder nok til at de kan lave hjælp-til-selvhjælp forklaring af de mest almindelige problemstillinger, på det udstyr som de sælger.

mvh. Per

Kommentar
Fra : JohnSilverNielsen

Dato : 14-10-03 16:01

Ja det er en
PheeNet BIG-01/4B Router
Type: Cable/DSL Router with 4 ports Switch
Speed: 10/100Mbps
Interface: 4 x RJ45
Standard: 10BaseT / 100BaseTX
For Cable/xDSL modem broadband access w. Firewall Options
Warranty: 2 Years
Producent varekode: BIG-01/4B

Ang min forbindelse har jeg en 1Mb/256kb så forbindelsen skulle gerne være iorden. Det er også derfor at det provoker mig at to comp ikke skulle kunne være på på samme tid uden at det går sundsygt ud over den anden.

Routeren er ikke en jeg har købt igennem TDC så tror ikke at der er noget hjælp at hente der.

mvh. JohnSilver

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 14-10-03 19:03

I Win XP: Tryk kør skriv cmd når den sorte dosskærm kommer skriver du her ipconfig, nu viser den hvilken IP adresse DIN komputer har feks IP adresse:.....192.168.0.120
Den adresse må selvfølgelig ikke være den samme på den anden comp. for så går der rod i det.
Men uanset hvad, så foreslår jeg du starter forfra:
Afbryd begge comp fra routeren, og afbryd strøm og forbindelse til router, kør den vejledning som jeg skrev tidligere, sådan at der oprettes en diskette til den anden, og kør den på den anden comp.
Sæt routeren til med forbindelse til modem og sæt strøm til router og vent lidt, sæt nu xpèn til , opstart denne, sæt nu 2000 til og opstart denne.
Jeg tror det løser problemet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-10-03 19:15

Måske kan du styre det med software>
http://bsb.net.ru/ (gratis)

Koster gysser>

Single User License $29.95

NetLimiter new! 1.22
Free Trial Version

http://www.netlimiter.com/
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-10-03 19:18
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:28

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 23:47

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : JohnSilverNielsen

Dato : 18-01-04 01:28

Tak for svaret pallebhansen.