/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Fiber/utp kombination ?
Fra : EDBSMED
Vist : 635 gange
20 point
Dato : 09-02-02 14:31

Hvilken konfiguration er hurtigst ?
Hastighed på kabelmodem er 256/128, men det er hastigheden mellem clienterne der er vigtigst.

Ex 1
Kabelmodem (utp) -> utp konverters til 10 Mbit/s fiber (sc) -> Router/server 10 Mbit/s fiber ind/ud -> 6 port 10 Mbit/s fiber hub (sc) -> 5 stk clienter 10 Mbit/s fiber (sc)

Ex 2
Kabelmodem (utp) -> utp konverteres til 10 Mbit/s fiber (sc) -> Router/server med 10 Mbit/s fiber (sc) ind og 1 Gbit/s (sc)fiber ud -> Switch med 1 Gbit/s fiber (sc) ind -> 5 clienter 100 Mbit/s utp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-02-02 15:07

"EDBSMED" <EDBSMED.news@kandu.dk> wrote in message
news:rn998.3738$5L3.221275@news010.worldonline.dk...
> Hvilken konfiguration er hurtigst ?
> Hastighed på kabelmodem er 256/128, men det er hastigheden mellem
> clienterne der er vigtigst.

> Ex 2
> Kabelmodem (utp) -> utp konverteres til 10 Mbit/s fiber (sc) ->
> Router/server med 10 Mbit/s fiber (sc) ind og 1 Gbit/s (sc)fiber ud ->
> Switch med 1 Gbit/s fiber (sc) ind -> 5 clienter 100 Mbit/s utp

Jeg ville da sige at dette var den klart hurtigste af de 2...

Men er det ikke lige lovligt dyrt med disse fiber kort og switches, for bare
5 klienter?

Jeg ville da mene det var koblet dumt at konvatere mellem kabelmodem og
server.

Hvad med noget i retning af:

Kabelmodem (UTP) => 10/100 Mbit kvalitets netkort (server) => 1 Gigabit
netkort, fx Netgear GA302T => Gigabit Switch => 1 gigabit netkort fx netgear
FS309T (klienter)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-02-02 15:08

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
news:3c652cf5$0$17224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kabelmodem (UTP) => 10/100 Mbit kvalitets netkort (server) => 1 Gigabit
> netkort, fx Netgear GA302T => Gigabit Switch => 1 gigabit netkort fx
netgear
> FS309T (klienter)

Hvis du skal lave kabling, husk at lave en Cat 6 installation...

Fiber er alt for dyrt...

Hvad skal du bruge det til??

Kommentar
Fra : EDBSMED

Dato : 09-02-02 16:21

"Bjarke Hansen" skrev d. 09-02-02 15:07 dette indlæg :
> "EDBSMED" <EDBSMED.news@kandu.dk> wrote in message
> news:rn998.3738$5L3.221275@news010.worldonline.dk...
> > Hvilken konfiguration er hurtigst ?
> > Hastighed på kabelmodem er 256/128, men det er hastigheden mellem
> > clienterne der er vigtigst.
>
> > Ex 2
> > Kabelmodem (utp) -> utp konverteres til 10 Mbit/s fiber (sc) ->
> > Router/server med 10 Mbit/s fiber (sc) ind og 1 Gbit/s (sc)fiber ud ->
> > Switch med 1 Gbit/s fiber (sc) ind -> 5 clienter 100 Mbit/s utp
>
> Jeg ville da sige at dette var den klart hurtigste af de 2...
>
> Men er det ikke lige lovligt dyrt med disse fiber kort og switches, for bare
> 5 klienter?
Ja/nej.
>
> Jeg ville da mene det var koblet dumt at konvatere mellem kabelmodem og
> server.
Det kan du have ret i. Men det var for at undgå utpkabel og de evt kollisioner der kommer.

>
> Hvad med noget i retning af:
>
> Kabelmodem (UTP) => 10/100 Mbit kvalitets netkort (server) => 1 Gigabit
> netkort, fx Netgear GA302T => Gigabit Switch => 1 gigabit netkort fx netgear
> FS309T (klienter)
Switchen er IKKE en ren gigabit switch. Der er kun 1 gigabit tilslutning og en stak 10/100 porte.
Ville en ren fiberkobling i 10 mbit/s ikke være mere fri for kollisioner og dermed hurtigere end 10/100 portene på en switch ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-02-02 16:24

"EDBSMED" <EDBSMED.news@kandu.dk> wrote in message
news:h_a98.3091$B43.295134@news000.worldonline.dk...

> Switchen er IKKE en ren gigabit switch. Der er kun 1 gigabit tilslutning
> og en stak 10/100 porte.

hvilken Switch?

Det er da rigtigt, hvis man skal have en ren Gigabit switch, er det lidt
dyrt...

Men så kunne man kører gigabit til server, og 100 Mbit til Klienter.. Og så
nøjes med en Linksys EG0801W 8+1 Workgroup Gigabit Switch, til 1700
kroner...

> Ville en ren fiberkobling i 10 mbit/s ikke være mere fri for kollisioner
> og dermed hurtigere end 10/100 portene på en switch ?

Der opstår svjv ikke kollisioner på 100 Mbit netværk, såfrem det full
duplex...

Men der vil sikkert opstå kollisoner til kabelmodemmmet, hvis den kører 10
Mbit halv duplex..

Til mit Siemens ADSL modem, som kører 10 Mbit halv duplex. Blinker Switchens
kollisions lampe. Såfrem man belaster en smugle i begge retninger... Men det
kommer ikke til at påvirke hastigheden.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-02-02 15:29

"EDBSMED" <EDBSMED.news@kandu.dk> wrote in message
news:h_a98.3091$B43.295134@news000.worldonline.dk...
> Ville en ren fiberkobling i 10 mbit/s ikke være mere fri for kollisioner
> og dermed hurtigere end 10/100 portene på en switch ?
>
Nej
Du forveksler vist nogle ting.
Hint: hub/switch (duplex)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-02-02 15:30

"EDBSMED" <EDBSMED.news@kandu.dk> wrote in message
news:rn998.3738$5L3.221275@news010.worldonline.dk...
> Hvilken konfiguration er hurtigst ?
> Hastighed på kabelmodem er 256/128, men det er hastigheden mellem
> clienterne der er vigtigst.
>

Står klienterne i samme hus/ på samme etage og har samme jordtilslutning ?
Hvis ja, så glem alt om fiber. Det er sort snak, og vil imo være en tåbelig
og dyr løsning.

Jesper

Accepteret svar
Fra : rollick

Modtaget 20 point
Dato : 28-04-02 14:17

Hvis du slutter klienterne til en switch, vil disse sidde på hvert sit kollisionsdomæne og der vil derfor være et minimum af kollisioner, uanset hastighed og hel/halv duplex.
Med en fiberbaseret løsning vil du opnå det samme, fordi klienterne sluttes til en switch. Hvis du kunne få en fiber-hub, ville dit netværk være lige så plaget af kollisioner, som hvis du anvendte kobber og en kobber-hub. Men en fiberbaseret løsning vil ikke være bedre - rent kollisionsmæssigt - end en kobberbaseret løsning. Kun dyrere.
Der vil altid forekomme kollisioner på et ethernet (CSMA/CD), men ved at anvende switches i stjerne-topologi, kan du minimere antallet.
For at vende tilbage til dit spørgsmål:
Mellem kabelmodem og router/server, kan du fint holde dig til 10 Mbps TP, men da det efterhånden er svært at finde et 10 Mbps netkort, kan du lige så godt bruge et 10/100 Mbps kort i serveren. Der er ingen grundt til at gøre noget særligt ud af forbindelsen mellem kabelmodem og server/router. Det er under alle omstændigheder kabelmodemet, der bestemmer hastigheden på denne strækning.
Hvis det skal være fornemt, kan det andet netkort i serveren være et 1000 Mbps TP kort (disse kører altid fuld duplex). Dertil slutter du en switch med en 1000 Mbps port og min. 5 stk. 100 Mbps porte. Klienterne bliver så tilsluttet med 100 Mbps.
Nu lyder det som om, du har store krav til netværket, men ellers ville du sagtens kunne klare dig med et 10/100 Mbps kort i serveren og en *god* 10/100 Mbps switch. Ikke de billige modeller til 399,-.

Godkendelse af svar
Fra : EDBSMED

Dato : 29-04-02 22:31

Tak for svaret rollick.