/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Theodicé
Fra : dorritfriberg
Vist : 439 gange
20 point
Dato : 12-10-03 11:04

Hvordan skal ordet forstås?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-10-03 11:30

>dorritfriberg

Theodicé problematikken
Vi har også theodicé problematikken, som blev formuleret af David Hume:

"Hvis al ondskab i verden er guds intentioner, er gud ikke god. Hvis det trodser hans intentioner er han ikke almægtig. Gud kan ikke både være almægtig og god på én og samme tid. Der er mange argumenter mod dette, men ingen som holder, eftersom gud i sidste instans er ansvarlig for ondskabens eksistens. Desuden, hvis kun gud kan skabe, så må han have skabt ondskab. Hvis nogen anden (djævelen) skabte ondskab, hvordan kan man så vide at gud, og ikke satan, skabte universet?"

Forklarer dette dig hvad der menes med "Theodice"??
Der står mere her: http://rasmus.uib.no/~st01806/filosofi/artikkel-ateisme.htm

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 12-10-03 11:37

>doritfriberg

Nedenstående ser du en ordbogs forklaring på fænomenet Teodice:

teodicé -en (efter Leibniz værk Théodicée (1710), fr., af gr. theos gud + dike retfærdighed) gudsforsvar, forsøg på at bringe troen på guddommelig retfærdighed i overensstemmelse m. den onde verden.

Altså - Hvis Gud er så god som "han" påstås at være, hvorfor tillader han så ondskab

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 12-01-04 22:25

Øh, jeg vil bare sige at jeg ikke tror at den teori holder...
Jeg tror ikke rigtig på gud, og finder ærligt talt den kristne religion kedelig.
Men stadigvæk, tror jeg at det "gode" og det "onde" er til for at have en eller anden form for balance.
Hvilken balance ved jeg ikke, da jeg ikke forstår hverken universet eller meningen med livet.

I al fald tror jeg at alt er afhængigt af dets modsætning.
Uden nat, hvad var så dag?

Det er selvfølgelig bare min mening, syntes lige jeg ville ytre den...