/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Homoseksuelle
Fra : OffLine
Vist : 1104 gange
100 point
Dato : 11-10-03 12:46

Da jeg er igang med en dansk stil om emnet, har jeg brug for et par informationer, jeg håber en vil hjælpe mig med?!??
1) Er det tilladt for homoseksuelle at blive gift i Danmark? Hvornår blev det tilladt?
2) Er det tilladt for homoseksuelle at adoptere i Danmark? Hvornår blev det tilladt?
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : gewir

Dato : 11-10-03 12:54

i 1989 blev det tilladt for homoseksuelle at indgå registreret partnerskab som sidestilles med ægteskab, men foregår på rådhuset, det er dog muligt at få en velsignelse i folkekirken.

Det er endnu ikke tilladt for homoseksuelle i Danmark at adoptere, men der er vist forslag på vej om muligheden.

Håber det kan bruges.

Hilsen Gewir

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 11-10-03 13:23
Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-10-03 14:25

Det er lige blevet tilladdt for homoseksuelle at adoptere, dette stod i metroekspres i fredags. Så dette kan jeg svare ja til, og det med at de må blive gift, der er stadig præster der ikke vil vie dem, men i 1989 blev det tilladt mener jeg

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 11-10-03 14:38

Hej

Du kan læse meget om det her http://www.lbl.dk/

> pipzi

Reg. partnerskab og at blive gift er 2 vidt forskellige ting, og har intet at gøre med at præster IKKE vil vie homoseksuelle, det er IKKE lovligt at blive gift i kirke, men som skrevet længere oppe kan man få en kirkelig velsignelse.

Adoption for homoseksuelle er ikke vedtaget i folketinget, men der er derimod offentliggjort en undersøgelse der siger at flertallet af danskere går ind for det.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : apioca

Dato : 10-11-03 17:54

"Reg. partnerskab og at blive gift er 2 vidt forskellige ting,"

nix det er ikke vidt forskelligt - den eneste juridiske forskel er, at homoseksuelle ikke må adoptere - endnu.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 10-11-03 22:06

>apioca

Der er også den forskel at det IKKE kan foregå i en kirke plus dette:

Retsvirkninger af registreret partnerskab
Registrering af partnerskab har som hovedregel samme retsvirkninger som indgåelse af ægteskab. Bestemmelser i dansk lovgivning, som omhandler ægteskab og ægtefæller, anvendes således tilsvarende på registreret partnerskab og registrerede partnere.

Der findes dog 4 undtagelser hertil:
Bestemmelserne i adoptionsloven om ægtefæller finder ikke anvendelse på det registrerede partnerskab. Forældremyndighed kan heller ikke tillægges registrerede partnere i forening. En registreret partner kan dog adoptere den anden partners barn ("stedbarnsadoption"), medmindre der er tale om et adoptivbarn fra et andet land.
Registrerede partnere kan ikke have fælles forældremyndighed over et barn, medmindre der er sket stedbarnsadoption, jf. ovenfor.
Bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, finder ikke anvendelse på det registrerede partnerskab.
Bestemmelser i internationale traktater finder ikke anvendelse på det registrerede partnerskab, medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.

Så en anden gang, så vær lige sikker, inden du brager løs med at skyde på andres kommentarer, når du ikke har det hele med!!!!!!!!!!!!!!!!