/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lydløs Computer !
Fra : thomse
Vist : 527 gange
50 point
Dato : 11-10-03 09:39

Hejsa, dette her skal mere betragtes som et forum end et spørgsmål.
Vi kender det alle sammen, os som har computer kørene konstant ! Det er skide ireterene at høre på en computer som brummer om natten og man ødelægger sin nattesøvn, derfor villle jeg høre om der er nogle som har tricks til at ens computer bliver støjsvag. Evt. navne på strømforsyninger, cpu kølere som de har haft god effaring med!
-Håber vi alle som døjer med problemmet kan bruge det til noget.

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-03 10:10

Hvis du skifter hele din computer ud med en ny, får du selvfølgelig alt det nyeste og mindst larmende der er på markedet i dag.
Du kan også isolerer de bare flader på dit kabinet, hvilket også vil dæmpe lyden en del, dog er hagen herved at kabinettet bliver så varm at alt i din pc bliver for varmt så du ødelægger mere end det gavner.

Men hvorfor slukker du ikke din pc om natten, så kan du i det mindste få en nattesøvn.
Bruger du din pc som en server?, så du måske nødvendigvis skal have den tændt hele natten?

Det i din pc som larmer mest er blæserne og jeg tror ikke du kan få nogen helt støjfrie.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 11-10-03 10:15

!!! Vandkøling !!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-03 10:54

En bærbar er lydløs.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 11:13

På min er det harddiskene der larmer! Hvis du har en amd processor kan man med fordel udskifte blæseren med en bedre mere støjdæmpet. Gælder osse strømforsyning og til motherboardets chipkøler evt en passiv køler profil. Grafikkortet kan der i mange tilfælde osse skiftes ud til en "lydløs" blæser. Jeg tror at grænsen for at være lydløs ligger omkring 21 til 22 db

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-10-03 11:32

>tedd

og også på harddisksiden kan man anskaffe sig næsten lydløse.

Men den "største larm" kommer fra selve kabinet og strømforsynings blæserne.

Men Thomas, hvorfor har du din pc tændt 24 timer i døgnet?, det bruger immervæk en del spildt effekt at have pc-eren tændt hele tiden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-03 11:33

Og hvorfor sove i samme rum som støjkilden.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 11-10-03 12:18

Du kan købe et chieftec kabinet, leveret med støjdæmpende måtter installeret. pris 1200-1500.

Hvis du jævnligt renser dine blæsere, kan denne løsning være næsten 100% støjsvag.

/Bofh

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 11-10-03 13:04

hvis du hører på en PAPST strømforsyning og en COOLERMASTER IHC - L71,cpu køler vil det hjælpe en del.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:13

cpukøer til amd op til 2800 kan jeg anbefale silent viking + kun 19db . Kabinetkølere Papst! Man skal dog huske at antallet af kølere også er bestemmende for lydniveauet! 2 kølere med db 19 vil larme mere end 19 db!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:14

Opgave! find det manglende l i mit sidste indlæg! *LOL*

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 13:17

Hejsa alle-sammen

Grunden til den kører 24/7 er jeg kører server. Tja jeg har ik rigtig mulighed for at flytte den, da jeg både bruger den som server, spille og arbejdscomputer + Jeg er 15, så bor stadigvæk hjemme, så jeg har ik så mange rum at stille den i, hehe MEN...! jeg var oppe på loftet her til morges og fandt alt muligt gammelt computer udstyr frem og tog kassen ned for at se hvad der kunne bruges. For en del tid siden købte jeg en MEGET støjsvag CPU cooler, der har en støjhed på 6 db. så den er fuldstændig lydløs. Men så stod jeg jo stadigvæk med mit store problem som larmet og det var strømforsyningen. Men sjovt nok i den gamle kasse fandt jeg en strømforsyning frem, godt nok var den kun på 145 Watt, men jeg tænkte ´hva filen da og smed den i! Jeg siger jer den kører perfekt =) fuldstændigt lydløs! jeg har 2 80 GB hardiske siddene i den og selvom de var low noise, syntes jeg stadigvæk jeg kunne høre lidt støj fra dem, Så jeg fandt nogle strips frem og en rulle vat! Ja jeg ved godt det lyder hamrene mærkeligt, men tro mig det virker ! Jeg spændte stripsne RIGTIG hårdt fast om hardiske og kabinettet, så ikke bare med de var skruet godt fast stripsne hold dem endu mere stramt fast.! Så tog jeg en masse vat og lage imellem hardiskne og jeg tog MEGET !!! Nu kan du overhovedt ik høre noget, jeg vil sige jeg har en computer der har en støjeffekt på en 7 - 8 db nu.! og da jeg først har fået ordnet det imorges, ser jeg frem til en MEGET god nattesøvn ! Lidt info om computeren:
Intel Celeron 1.7GhZ, 1024 DDR ram, 145 Watt strømforsyning, 52x brænder, 52x cdrom, 2 * 80 GB harddiske
Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:34

glimrende løsning thomse Men er du ikke bange for at der går ild i din puter med alt det vat?

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 13:39

Hehehe, det tænkte jeg også lidt på i starten!! Da jeg har temperatur føler i helekabinettet sat jeg den bare igang, med en kurve for at se om der skete nogle stor varmeændring efter ny strømforsyning vat osv.. Men den ligger næsten fuldstændigt ens med den gamle ! så er der ingen grund til bekymring, men selvfølgelig jeg holder da lige ekstra øje de næste par timer, men alt ser ud til at køre glimrende
Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-03 13:39

Glimragende løsning. Hold lige øje med temperaturen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-03 13:41

Hvis den bliver for varm så prøv at lave en støjskærm af flamenco-plader.

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 13:44

Takker det vil jeg huske Men alt ser helt fint ud, også hvis jeg presser den op på 90+ cpu undnyttelse, kører den stadigvæk ved lav varme ! og intet støj, Sikke en dejlig søvn jeg for fremover og gud hvor er den velfortjent

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 13:46

Er der ikke plads til en brandalarm i den?

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 14:28

Hep hey Tedd

Hehe, har sgu tænkt lidt over det Men nøjes med den jeg har på værelset, hvis det går så galt hehe

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 11-10-03 15:31

Bruger du SMART til overvågning af harddiskenes temperatur. Det med vattet lyder ikke klogt - nogle harddiske udvikler meget varme og skal køles på alle sider hvis ikke deres liv skal blive meget kort.
vh Søren

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 16:10

Nob bruger ik SMART til overvågning.... Jeg kan nu ik se den store konflikt i det med vattet! jeg har en lille GX blæser på harddiskene, og de udvikler ik særlig meget varme ! Og hvis der skulle gå ild i vattet skulle vi op på en temeperatur der var så høj at jeg ikke engang kunne side ved siden af computeren uden af mine ben krudtet af.. Hardiskene udvikler ik specielt meget varme + de bliver kølet ned ;-D

Har skammen alt på overvågning med heat alarm osv.. =)
Med Venlig Hilsen

Vatnissen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-10-03 20:32

Flamenco-plader udvikler giftige dampe ved brand.
Der findes støjdæmpning til biler, det bruger jeg på kabinet-indersiden
Emesen.

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 11-10-03 23:11

Kender det godt, det som bruges til bilerne! Har isoleret nogle Transportere med det ! Meeen syntes ik det er grund til at snakke om brænd, for bryder lortet i brand, så enten brænder jeg ihjel, jeg bor i en kælder på 74kvadratmeter fyldt med Møbler, billiardbord, bordtennis osv.. så lortet brænder sgu bare ned med miG!! og det jo ik skidelækkert!!

Men der sker sgu ik en skid, med det vat, nu har den kørt i 17 timer nonstop, uden den mindste varmeændring og jeg har kørt den med 90+ processor udnyttelse, så det virker sgu fint, kan kun anbefale det !!!

Håber der R nogle som har lært lidt Xtra tricks under vejs..
Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 23:48

Det kører bare. Vi bare imponeret over du kun er 15 år!

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 12-10-03 02:56

Hehe, takker =) 14 helt nøjagtig bliver først 15, d. 29 december selvfølgelig lige der hvor man laver om på aldersgrænsen om at købe alkohol! f.... dem

Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 19-10-03 12:05

Faldt lige over "forumet", og vil lige aflive et par fordomme om isolering af kabinetter. Det er rigtigt at et isoleret kabinet bliver varmere, og det derfor ofte er nødvendigt at sætte en ekstra køler på. Jamen så er der jo ikke nogen ide i det, for den ekstre køler larmer jo mere siger de fleste, men her kommer det smarte.... Støjkilder opfører sig ikke efter alm. logik, to ens kilder støjer ikke dobbelt så meget som en. F.eks vil to kølere der hver især udsender 10 dB tilsammen kun udsende omkring 13 dB, og hvis isoleringen så f.eks tager 7dB har man fået nedbragt den opleved støj med 4 dB. (har ikke regnet på tallene, men størelsen passer hvist nogenlunde, og princippet er i hvert fald rigtigt). Det kan derfor sagtens betale sig at polstre sin pc til med lydisolering, og derefter instalere tilps med lølere så man kommer ned på en fornuftig temp.
Når man montere blæsere (kabinetblæsere) skal man også være opmærksom på hvordan man placerer dem. To blæsere i serie forbindelse (i hver sin ende af kabinetet hvor den ene suger luft ind, og den anden trækker luft ud) vil ikke give bedere løling end en enkelt blæser, da det kun er den kraft luften tilføres der bliver større, og ikke luftmængden. Placerer man derimod kølerne i paralelforbindelse (ved siden af hinanden på f.eks fronten) ændrer man ikke på kraften, men fordobler mængden af luft, og dermed køleeffekten. Så når f.eks mit Thermaltake kabinet bliver leveret med mulighed for montering af fire blæsere (to i front, og to bag) er det for at give mulighed for at placere to blæsere i enten fronten, eller bagenden, IKKE fire i alt