/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Udtræk i Access
Fra : mobak
Vist : 482 gange
200 point
Dato : 10-10-03 14:40

Jeg har følgende to tabeller med tilhørende felter i Access:

TblPostering:
Bilag, Dato, Beløb, Kontonr, Tekst

TblKonto:
Kontonr, Kontonavn

TblPostering indeholder diverse posteringer, hvor Indtægter har kontonumre under 2000 og udgifter har kontonumre >= 2000. Jeg vil nu gerne lave et udtræk som for hver dag giver mig overskud/underskud for dagen dvs., for hver dag skal alle beløb på konti under 2000 summeres og fra den sum skal trækkes summen af alle beløb på konti over 2000 for den samme dag.

Dette kan jeg ikke få til at give det rigtige resultat, for jeg har ikke posteringer på hhv. indtægtskonti og udgiftskonti for hver dag og jeg mister alle de datoer, som ikke eksisterer på begge kontotyper.

Er der nogle som kan opbygge et SQL-udtræk, som løser dette problem? Så ville jeg blive meget glad.

Med venlig hilsen.

Mads

Accepteret svar
Fra : randomchoise

Modtaget 210 point
Dato : 10-10-03 15:04

SELECT Dato, SUM([Beløb]*iif([Kontonr]<2000,1,0) as INDT, SUM([Beløb]*iif([Kontonr]>=2000,1,0) as UDG, SUM([Beløb]) as NET
FROM [TblPostering]
GROUP BY Dato

Mvh.
Randomchoise

Kommentar
Fra : mobak

Dato : 10-10-03 16:30

Mange tak, Randomchoise.

Det virkede - lige bortset fra et par manglende paranteser og et omvendt fortegn (men du kunne jo ikke vide hvordan jeg har vendt posteringerne :) - helt efter planen. Jeg havde slet ikke tænkt på den if-konstruktion i select-delen. Smart nok.

Mads

Godkendelse af svar
Fra : mobak

Dato : 10-10-03 17:07

Tak for svaret randomchoise.