/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
xp home edition versus xp pro.
Fra : geoing
Vist : 557 gange
30 point
Dato : 07-10-03 16:37

hvad er egentlig forskellen på xp home edition og xp pro.

hvis jeg surfer meget og spiller mange spil er xp pro så bedre egnet end xp home

og så tilsidst er der meget stor forskel på 98 se og xp

m,v,h, georg larsen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-10-03 16:49

Ikke den store forskel, jeg er lige skiftet til PRO.
Forskellen skulle ligge i at PRO-udgaven understøtter net-delen mere med hensyn til indbyrdes kommunikation.
Og ja, man kan ikke sammenligne 98se overfor xp, dog har 98se nogle fordele, idet 98se er "lettere" at bruge for nybegyndere, dog ebber det snart ud med udviklingen til de lavere versioner, da der kun satses på xp.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 07-10-03 19:16

de svar jeg hatr fået giver mig lyst til at prøve xp-pro, mrn da jeg har en masse programmer installeret og kører p.t. 98 se. kan jeg da blot fjerne windows og installere xp-pro eller skal jeg formatere harddisken og installere alle programmer igen
georg-t. larsenh

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 07-10-03 19:35

Du skal nøvendig vis formatere og installere alle prg. igen, så sørg for back-up! Forhåbentlig har du delt din HD, så du kan gemme div. ting på et andet drev, for det er jo kun dit C: drev med OS der du behøver at formatere og installere XP på.

Kommentar
Fra : fynne

Dato : 07-10-03 19:36

du vil sikkert få en del problemmer med at installere xp oven i en 98 se. det bedste er at formatere for de arbejder ikke 100% sammen. og xp køre bedst i NTSF og ikke FAT32 som 98se køre.og lige med om hvad du skal vælge,så vælg xp pro, for den køre 99% fejlfrit.

nb: så kan man jo lave backup hvis man har en brænder eller en anden harddisk.

held og lykke til.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 07-10-03 19:40

Har du ikke delt din HD, så gør det! Hvis du (formaterer) og inden du ligger XP ind. Vær omhyggelig med at læse fremgangsmåden, fjerne partition, oprette ny (nye) osv.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-10-03 21:30

Det er helt klart, at du skal begynde helt forfra, altså grundformattere din HD inden du kan indlægge xp, du bør også bruge krompressionen NTFS i stedet for FAT32.

Du skal blot være opmærksom på, at hvis du eks. har flere computere i et netværk, kan alle styresystemer under WIN200 IKKE læse NTFS-drev.

Jeg er ikke helt enig med >lillemig, at man nødvendigvis behøver af frakmentere sin HD, ved at oprette nye partitioner, der er faktorer der afgør om du har behov for dette, eks. størrelse af din HD.

mvh.
ellebye

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 07-10-03 21:55

ellebye>
Der er ikke tale om "frakmentere" men Partitionere! Man kan - med nogle programmer partitionere sin HD, selv om der er data der på, det er da en mulighed, men er den allerede delt er det jo ikke aktuelt. Og desuden er det jo også et spm. om str. på HDen.
Jeg foreslår bare at den deles - hvis ikke den er delt! Fordi man jo så kun ved "koks" behøver at formatere sin partition med XP eller hvad man nu har? Og kan gemme back-up på en anden partition.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-10-03 00:52

lillemig>
Selvfølgelig er det partitionere.
Du har helt ret i, at det er en god ide at kreere en partitionering til at lægge xp ind på, men vi ved jo ikke noget om HD størrelsen.

Jeg selv bruger HD-størrelser fra 80 GB og opefter med XP, og her er en partitonering en fordel. Jeg mener dog at vi mangler oplysninger omkring >geoing's hardware, for at kunne vejlede ham optimalt.

1. Processor
2. HD-størrelse
3. Antal RAM

Yderlig ville det være godt at vide om PC'eren kører på netværk, og hvilke styresystemer der evt. måtte være på disse da mindre versioner end win2000 IKKE kan læse NTFS.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 08-10-03 09:58

hi allesammen

tak for jeres svar.

mon processor we athlon xp 1800
min harddisk er 40 gb
jeg har 512 ram
harddisken er ikke delt

hvad vil i råde mig til køre videre med win 98SE eller formatere-reinstallere og bruge xp pro. husk jeg har en masse forholdvis nye spil beregnet til win 98 ? geoing

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 30 point
Dato : 08-10-03 10:26

Hej igen.

Du har en god PC, og godt med ram, og en hurtig processor.
Men da din HD ikke er større, er mit råd at "køre" videre med win98SE.

Samtidig hvis du primært bruger din pc til at spille spil.

WIN 98SE er den bedste udgave microsoft har lavet, og den plejer jeg selv at anbefale til andre.
Der har været endog mange "begynderfejl" ved XP, og der kommer stadigvæk opdateringer da XP-eren er som en åben si.
Der er helt klart mange finurligheder ved XP, men i den sidste ende må man gøre op med sig selv, om dette er pengene værd, specielt hvis man ikke udnytter firnurlighederne ved XP.

Brug hellere pengene til at købe dig spil, eller hvis du ønsker højere opdatering på din skærm, et nyt skærmkort.

Dette er mit råd.

venlig hilsen
ellebye

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 08-10-03 10:40

Tak elleby .

jeg tror jeg vil følge dit råd, har grafik Geforce 2 med 64 ram har lige anskaffet mig et andet grafikkort vil nu installere det og køre videre med win 98SE indtil begyndervanskelighederne med xp er overstået

tak for alle jeres svar. det er rart når man kan få svar så hurtigt.

m.v.h.

Geoing

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-10-03 12:59

Hej Geoing !

Du bør nok lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 08-10-03 14:58

ok spørgsmålet er besvaret . tak for det

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 14:31

Spørgsmålet er først lukket, når du har accepteret en kommentar som svar.

Det gør du ved at klikke på "Accepter som svar" til højre over den kommentar,
der har løst dit problem.

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 04-12-03 14:56

Tak for svaret ellebye. jeg følger dit råd.