/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Bøger til oprettelse af servere ?
Fra : kgp43
Vist : 577 gange
50 point
Dato : 07-02-02 03:00

Hej,

Er der nogen der kunne give mig nogle informationer om hvordan man opretter/laver en server ?
Jeg kunne godt tænke mig at tage et kursus i dette. Er der nogen der kender nogle gode kurser, samt gode bøger til dette emne ?

Lige et sidste spørgsmål:
Kan man have flere domænenavne på samme server ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-02 13:15

"kgp43" <kgp43.news@kandu.dk> writes:

> Er der nogen der kunne give mig nogle informationer om hvordan man
> opretter/laver en server ? Jeg kunne godt tænke mig at tage et
> kursus i dette. Er der nogen der kender nogle gode kurser, samt gode
> bøger til dette emne ?

For at kunne svare ordentligt på spørgsmålel skal du fortælle lidt
mere om, hvad det er for en server du vil lave (web, mail, ...) og
hvilken platform du forestiller dig.

> Lige et sidste spørgsmål: Kan man have flere domænenavne på samme
> server ?

Ja.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".
- Nu seks måneders jubilæum!

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 07-02-02 16:10

Det skal være en web server. Jeg havde tænkt på en windows2000 platfor - hvad er forskellen på Win2000/NT, UNIX samt Linux ?

Kan der oprettes flere domæner på samme server ? (f.eks. domæne1.dk, domæne2.dk, domæne3.dk osv)

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 07-02-02 16:11

Findes der ikke en god dansk bog der omhandler dette ?

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 07-02-02 19:21

Hej Kgp43.
For at oprette en webserver med et domæne, skal der være 2 registrerede DNS servere der peger på din IP.
Hvis du køber domæner hos foreksempel www.buydomains.com , kan du nøjes med at gå ind i indstillingerne for dit domæne, og pege web adressen til din IP.
Med W2K kan du sagtens have flere websites hosted på 1 server på 1 IP adresse.
NT er et 7 år gammelt system, og er slet ikke lige så godt som W2K, men kan til nød benyttes hvis du har en ældre server. Der vil Linux dog nok spille bedre.
Unix/Linux kan også bruges, og Apache servere er brugt mange steder. Dog vil du finde meget bedre dokumentation på IIS, som er W2K's webhost program.
Hvis du vil læse en engelsk bog, kan jeg kun anbefale Mark Minasi's "mastering Windows 2000 server". Hvis det Skal være en dansk bog, har jeg ingen forslag.
Held og lykke
Wobert

Kommentar
Fra : kgp43

Dato : 07-02-02 22:20

Ok, tak for en glimrende besvarelse.

Jeg savner en dansk bog, der beskriver hvordan man sætter en server op (indstillinger osv.).

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-02 14:47

Hej kgp,

det gør der også... jeg ska' lige lede lidt... men jeg ved at der eksistere både nogle hæfter sammen bøger på Dansk, omkring dette emne...

Bibliotekerne har bl.a. nogle...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : kgp43

Dato : 17-07-02 02:45

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 13-04-06 15:52

ellers kan du kontakte www.pvnerhver.dk han ligger inde med materialer og tilbyder også undervisning...

Peter