/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Stærk mad
Fra : Runeldo
Vist : 2701 gange
30 point
Dato : 05-10-03 21:42

Er det sundt af spise meget stærk mad, fordi det gør jeg.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 05-10-03 21:55

Jeg kigger lige med, det vil jeg nemlig ogsaa gerne vide

Kommentar
Fra : mango

Dato : 06-10-03 08:01

Ja, det kan du roligt gøre, stærk mad har ofte den fordel, at man spiser mindre! De fleste krydderier har nogle gode egenskaber!

Venligst
Mango

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 06-10-03 08:10

Jeg ved det ikke - det er ikke noget jeg har læst noget om, men jeg tror det. Jeg syntes også at kunne huske at jeg har hørt, at stærk mad kan øge ens forbrænding.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 06-10-03 09:58

ja jeg mere at det er sundt at spise stærkt mad som både mango og ruder4 skriver. så så efter min viden har de begge ret.

et tidspunkt det ikke skulle være sundt at spise stærkt mad, er hvis man har mavesår, mave-katar osv. osv. men der skulle det da næsten sige sig selv, at man skal undgå ting som chili, hvidløg, andre stærke krydderier, alkohol, og appelsin juice.!

mvh tutfis

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 07-10-03 02:00

Det er ikke så meget et vægtproblem der er snakke om, da jeg hverken er fed, overvægtig eller alt for stor i forhold til min størrelse. Egentlig ville jeg bare gerne vide om det generelt er sundt at spise stærkt. Man kunne evt. tænke sig at man sveder nogle forskellige klamme ting ud igennem sit skind på kroppen eller det giver lidt ekstra på afføringsfronten, som måske kunne øge ens velvære og generelle sundhed.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 08:08

ja, det er også en af fordelene...Men hvis du kan fortælle mig hvilke krydderier du foretrækker, kan jeg MÅSKE fortælle dig hvilke gode egenskaber de har!!

Venligst
Mango

Accepteret svar
Fra : m.kl.

Modtaget 30 point
Dato : 08-10-03 10:03

Det er rigtigt, at stærk mad øger forbrændingen, og det er desuden varmegivende (jeg spiser altid mere krydret mad i vinterhalvåret). Derudover har mange krydderier/urter jo forskellige gode egenskaber. F.eks. er ingefær et godt middel mod både ledsmerter og transportsyge, mens hvidløg er godt for kredsløbet og luftvejene og er blodtryksnedsættende o.s.v.. Der findes mange gode bøger om lægeurter, hvori man kan læse meget mere om de forskellige krydderiers virkninger. Prøv evt. på biblioteket.
K. h. m.kl.

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 08-11-03 00:22

Tak for svaret m.kl..