/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sletning af brændte cd'er
Fra : knops
Vist : 1059 gange
50 point
Dato : 05-10-03 14:34

Kan man i dagens Danmark slette allerede brændte alm. cd'er med f.eks. musik?
- og hvis JA, hvor finder man noget software til ovennævnte.....

Kommentar
Fra : peterjg

Dato : 05-10-03 14:40

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt,men det kommer nok en dag.
Men det er muligt med cdr-v skiver.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-10-03 14:55

Hejsa

CD-R
Dette er de almindelige CD’er/CD-ROM’er, hvor det kun er muligt at skrive én gang på de tomme skiver. Det kan lade sig gøre at skrive til en CD-R skive i flere omgange, men det er ikke muligt fx at ændre i allerede brændte filer, eller slette dem.

CD-RW
Her er der tale om en udvidet form for CD-R, hvor det også er muligt at slette/ændre filer, der allerede er gemt. En CD-RW skive fungerer altså næsten som en harddisk, og det er muligt at slette på skiven op til 1000 gange. Prisen på CD-RW skiver er nede på næsten samme niveau som på almindelige CD-R skiver. Den største ulempe ved CD-RW skiver er, at ældre CD-ROM drev ikke understøtter det, ligesom de fleste CD-afspillere heller ikke kan afspille musik CD’er, der er brændt på en CD-RW. Meget nye musikanlæg/CD-afspillere kan dog som regel afspille CD-RW.

mvh Niels

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-10-03 15:04

Der kan være mange gode grunde til at slette en tidligere brændt cd...

Brænd den af med en ukrudtsbrænder, eller slib overfladen af med en rystepudser.
Så er der ikke andre der kan genskabe indholdet.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-03 15:12

Da prisen er helt nede på 2 Kr for en cd skive er der heller ikke megen mening med at slette dem. Det er der derimod på CD RW, altså genskrivebare skiver, som også koster ca 15 kr herhjemme for de billigste.
Hvis du ikke vil have at andre skal kunne se hvad der er på skiven, ridser du bare med en skruetrækker eller andet indefra og ud, så er der ingen alm cdlæsere der kan læse indholdet (der er heller ingen der tør at sætte en sådan ridset cd i deres drev)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-10-03 15:40

En enkelt rids med en skruetrækker på tværs af cylindrene er ikke nok til at udradere følsomme oplysninger.
90% af dataene kan sagtens genskabes.

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 05-10-03 15:53

hvor køber man cd-skive til 2 kr dem vil jeg godt have 100 stk af?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-03 16:44

OK JensT hvis du kan genskabe dem, så skulle du prøve, jeg har mange recoveryprogrammer, og et par kraftige ridser er nok til at få læseren til at gå i sort, iøvrigt har jeg genskabt mange cdér, med mange småridser+harddiske, så jeg ved godt hvad jeg taler om.
2 Kr giver du i de fleste grænsebutikker i Tyskland, når du køber en rulle med 50 eller 100 (uden cover)

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-10-03 17:45

Som du selv skrev, der er ingen almindelig CD læser der kan..
Men de der kan, findes og anvendes af de professionelle recovery firmaer samt indenfor det man kalder "Computer Forensic" Nærmeste danske oversættelse er "Computer Kriminalteknik" - Der er klart at ikke alle filer/data kan genskabes 100%. Men hvis man ønsker en CD slettet HELT OG HOLDENT, er en kraftig RIDSE ikke nok. Det svarer til at klippe en millimeter ud på langs af et A4 ark, og kalde det makulering.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-10-03 18:41

Kun hvis du bruger CD- RW, ellers ikke. Jeg plejer at pløje et par lange ridser i de CD jeg kasserer, så er det heller ikke muligt at læse noget fra dem.
Men hvis du fremover ønsker at kunne "genbrænde" en CD skal din CD-brænder for det første kunne det, og for det andet kan man så "genbruge" sine skiver.
Naturligvis er prisen dyrerer end almindelige CD, man har dem til gengæld også meget længere.
Yderlig fordel ved CD-RW er at man kan bruge CD-eren som en ekstra form for HD, hvilket i visse situationer kan være ret praktisk.

mvh
Poul

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 19:22

janpoulsen> Helt nede på kr. 2 kommer de nok ikke, men 4,- er nemt.

http://nierle.de/

mvh. Per

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 05-10-03 20:38

ok per.Tak for dit svar.
men det skrev palle.
mvh.Jan Poulsen

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 05-10-03 20:43

synes i ikke det går meget langsomt når man skriver et indlæg og klikker send indlæg og andet på kandu.dk
eller er det min pc.
mvh. Jan Poulsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-03 21:16

Jeg syntes det er fandens langsomt, og det er ikke fordi jeg har et langsomt modem, jeg har Stofanet med 1024 KB/s, så det er noget nær det hurtigeste man "normalt kan have"
Men iøvrigt syntes jeg denne debat er til ende, og Knops må lukke det, ikke Knops?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:23

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 23:37

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 03-02-04 19:52

Jeg plejer at give mine kasserede CD'ere ca 5 sek i min gamle microbølgeovn.......Så er der INGEN der kan læse noget som helst fra dem.
KingSix

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-04 22:33

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Du har jo mistet pointene i alle tilfælde.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.
Når der som i dit spørgsmål ikke har været indlæg længe, går det i stå, da ingen ser der kommer indlæg ind i deres E-Mail.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:36

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen