/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
oversætelse
Fra : fatmafatma
Vist : 382 gange
220 point
Dato : 04-10-03 20:14

jeg har brug for en pogram der oversætter dansk stil til arabisk eller engelsk eller
andre

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-10-03 20:36

Hej -

da dette spørgsmål ofte er blevet stillet - vil jeg egentlig bare henvise til et link besvaret af andre dygtige Kandubrugere - jeg kender ikke selv nogen programmer - men jeg kan i hvert fald sige så meget som, det lyder ikke logisk at der skulle findes et program der tilfredsstillende skulle kunne klare denne opgave - jeg tror den slags kan oversætte enkelte ord, men ikke hele tekster.....

Nå, men nu til linket - der alt i alt beskriver problemet i sin enkelthed.

http://www.kandu.dk/dk/spg/23022

Desuden henviser de så til nogle links du evt. kan afprøve.... men som sagt - det virker ikke sandsynligt man ligefrem kan oversætte en hel stil.

Synd du nu fik brugt så mange point

Dog kan vi håbe på der kommer nogen i denne tråd - der ved bedre og som ligger inde med et pålideligt program.... vi får se.

Hilsen Karina

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-10-03 21:20

hmmm fnoller...... hvorfor skulle dit link ikke være godt nok

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-10-03 22:47

Hej Uffe - jo det er det vel osse - ville blot understrege at jeg blot har linket til nogen der allerede har lavet alt benarbejdet .... man lærer jo et og andet herinde - især om hvad man ikke gør

Så jo da linket er skam godt nok synes nemlig at brugerne i den tråd jeg henviser til ser ud til, at være godt rundt om emnet og så er der ingen grund til, at gå dem i bedene ...

Karina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 10:11

Problemet med oversættelser beskrives fint af Douglas R. Hofstadter. Han har begået en bog på 850 sider om et fransk digt på 28 liner, 84 stavelser skrevet for 450 år siden : http://www-users.cs.york.ac.uk/~susan/bib/nf/h/hofstdtr.htm#marot

Det siger lidt om problemerne ved oversættelse, at man kan skrive så meget om så lidt !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:43

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>