/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
teori
Fra : kvit
Vist : 349 gange
20 point
Dato : 04-10-03 14:51

kender nogen til teorier i forhold til voksen udviklingshæmmede indenfor emnet musik og bevægelse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-03 15:08

Jeg vil foreslå du spørger : http://www.ilsekjaer.dk/

Iøvrigt findes der god literatur på : http://www.semi-forlaget.dk/grund.html

Bl.a. :

Citat
”FOREBYGGENDE PÆDAGOGIK – en grundbog”
Kaj Struve.
2000. 398 kr. NY (512 s.)
…Børn i gråzonen mellem forebyggelse og behandling (alkoholfamilier, psykisk syge forældre, vold i familien, seksuelt misbrug og generelle reaktioner på omsorgssvigt). Der beskrives pæda-gogisk praksis med børn fra gråzonen og børn på vej til anden anbringelse. Børn med handicap (hjerneskader, tidligt skadede børn, DAMP, psykoser, autisme, asperger, tourette syndrom, psykisk udviklingshæmning, kontaktforstyrrelse og epilepsi) … ”Særdeles anbefalelsesværdig til pædagogstuderende og lærerstuderende.” (Folkeskolen, nr.13) Bestil

..og :

Citat
”KROPPENS FILOSOF“
Torben Hangaard Rasmussen.
1996. 170 kr. (192 s.)
...Merleau-Ponty, filosof og professor i børnepsykologi og pædagogik kredser i hans værker om kroppen som iscenesætter af en „naturlig symbolik“, der er den elementære forudsætning for, at verden overhovedet lader sig mærke, se, høre, lege, forstå og tænke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 04-10-03 15:25

hej kvit

jeg vil forslå dig, at lave en atikel søgning der er forskellige steder du kan søge fx:
www.jagoo.dk www.sl.dk de har tit mange gode atikler, desuden er der danmarks pædagogiske universitet har kan du også søge efter atikler, bøger og andre publikationer.

det er mine erfaringer at det er det der giver det bedste resultet.

du skal nok også gøre dig klar at når du leder efter ting i henhold til voksne udviklingshæmmede så er du tit nødt til, at bruge teorier, materialer osv. som henvender sig til normal området, hvilke man sagtens kan bruge og gøre sålænge man sætter det i relevans til ens målgruppe og deres formåen osv....

mvh tutfis

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 04-10-03 15:51

desuden er der:

tidskriftet udvikling: http://www.udvikl.dk

tidskriftet vera: http://www.vera.dk/vera_dk_nr5.htm

tidskriftet socialkritikken: kan ikke huske deres side

www.den-rytmiske-aalborg.dk/900-dagskolerne/950-60-tosset-med-musik.htm

her skulle du kunne finde et helt udarbejdet projekt med litteratur og teorier osv.:
www.bnskibing.stam.dk/vagn/speciale/speciale_DPU_2001.pdf

prøv ar se på denne: www.musik.auc.dk/research/musikterapi/boganmeldelse.html

mvh tutfis

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 04-10-03 15:58
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-03 19:42

Hvad skal jeg gøre, jeg kan ikke stille spørgsmål. Jeg har givet besked til kandu, men det kan jo tage 100 år, og jeg tror, at det haster..

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 08:47

Birgitta, hvis du vil kan du skrive dit spørgsmål her..så skal jeg gerne gøre det for dig!! Jeg har også tænkt meget på den unge mand, men aner ikke mine levende råd om hvad jeg kan gøre...så hvis du har et forslag, ville det være vidunderligt!
Du lyder til at være en dejlig kærlig og varm pige.
Venlige tanker
Sus

Undskylder lige til kvit!! Men er sikker på at du forstår ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-03 13:59

Hej, Sus. Jeg ved ikke, om du har været inde på spørgsmålet efter det blev lukket? Jeg har selv en søn, med det samme handicap som den unge mand, så det skærer mig virkelig i hjertet.... Men problemet er nok større, end kandu-brugere kan klare, så jeg må se at finde en anden udvej...

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 15:26

Ja, det er meget svært at skrive sig ud af, men har du nogen som mulighed for at hjælpe på anden måde?

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-03 15:32

mango og Birgitta -> Lad nu lige kvit...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-03 15:55

Hej, Mol.. sig noget klogt, -eller ti stille..

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 07-10-03 17:54

hej molokyle

drop lige at lege politibetjent, det her er vigtigt.
er du ikke voksen pæd? i så fald burde en pæd kunne se det vigtige i det her.
har du været inde og læse den tråd?

godt nok er dets kvit's tråd, men tror ikke at kvit har noget i mod det og undskyld til kvit: for at kvit's tråd bliver udnyttet til dette formål...

jeg må sige at det er min mening at hans problem er større end mange nok er klar over og større end hvad kandu brugerne kan klare.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-03 18:44

Mango, og Sus og hvem der ellers følger med i denne lidt alternative tråd.... Jeg håber, I har prøvet at søge på "Asperger" på en søgemaskine, så I har lidt idé om, hvad det er for nogle problemer, den unge mand har. I må forsøge at tilgive, at han ikke har svaret på jeres indlæg. Han svarer kun på, hvad han synes er væsentlig for ham... lige nu. Alt det der sociale "fis" det forstår han ganske enkelt ikke..... Kan I forestille jer, hvor ensom man må blive?
Jeg synes også, det er svært, at stille spørgsmål, som HAN kan se relevansen i, fordi jeg kender ham jo ikke ret godt endnu... Og han svarer jo heller ikke på nær alt hvad jeg spørger om.
Prøv og gå ind på hans tråd og fortæl ham, at han jo vitterligt har noget at glæde sig til fordi han jo snart får en lejlighed. Så livet er ikke så sort...

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 20:34

Birgitta, jo jeg kender godt Asperger, jeg har det selv tæt på..dvs. diagnosen er ikke stillet og bliver det nok heller ikke foreløbig!! Det handler om min mands søn, som bor hos sin mor, jeg har stor mistanke om at han lider af samme handicap. Så jo jeg har været inde og søge på alt det jeg har kunnet finde.
Nå nok om det, det kan vi snakke om en anden god gang.
Ja molo..dette er vigtigt og jeg tror Birgitta har fat i den lange ende.
Mange venlige hilsner
Sus og Mango..vi er nemlig den samme ikke at jeg lider af nogen personlighedspaltning *LOL* Ikke så vidt jeg ved ihvertilfælde

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 07-10-03 23:15

asperger er ikke lige det jeg ved mest om. til daglig arbejder jeg med psykisk- fysisk udviklingshæmmet, voksne og unger med andre handicaps, letter autister, mongoler osv. men er igang med at se lidt på asperger så er det nemmer at sætte sig ind hans situation.

men jeg kan klart sætte mig ind i hvor ensom han må være.
og det er klart at han kun svare på det han finder relevant for ham...
og ja det må være lidt svært at stille de rigtige spg som han finder relavant når man ikke kender ham så godt. mon ikke også at han kun svare de personer som siger ham noget og som har noget relavant han kan forholde sig til.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-10-03 23:54

Jeg har "talt" lidt med ham her i aften og synes egentlig at det er gået meget godt..ret mig lige hvis jeg er helt på vildspor
Det er et meget stort ansvar, at rådgive i sådan en siruation og vi må støtte hinanden, så vidt det er muligt. Så please , sig til mig hvis der er noget i er uenige i !
Mvh.
Sus

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 08-10-03 09:51

hej sus og andre der følger med i denne tråd.

jeg så godt at du "talte" lidt med ham igår aftes.....
jo synes da at det gik okay idet at han svarede dig, det er jo ikke alle han svare så.

ja det er et meget stort ansvar at rådgive i en situation som denne og derfor er det vigtigt at vi alle støtter hinanden så vidt muligt.

tror det er vigtigt at man går ind og fokusere lidt på det positiv, så det hele ikke er negativt.

det er jo svære at leve med et handicap når man er voksen eller først får diagnosen når man er fx teneager, det er mine erfaringer at det gør det svære at leve med og acceptere.

det er trist at han ikke vil fx snakke med sin læge da jeg tror at en læge eller psykolog ville kunne hjælpe ham med at takle det handicap han har. men samtidig med det, er det mine erfaringer at lægen så typisk samtidig går ind og giver en eller anden form for: lykkepille, nervepille, psykofarmucivt ups hedder det det altså et præperat mod deprission.

det er de fleste lægers mening, at det så gør det nemmer at gå ind og arbejde med hvordan kan jeg leve med dette handicap, acceptere det osv.

hmm lidt rodet indlæg, men lige hvad jeg hurtigt kunne nå at få ud af mine tanke på sagen-skal afsted på hospitaltet. men jeg håber at det giver mening.
hvis der er noget i gerne vil vide, så kan i spørge. jeg kan altid spørge nogle af kollegaerne i hjemmevejleder teamet altså nogle pæd eller nogle af kollegaerne på social forvaltningen; handicap og familen afdelingen/rådgivningen m.m.

mvh maria/tutfis

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-10-03 09:59

Tak for din respons, ja men tror du ikke han , som det er for øjeblikket, ville kunne have brug for noget psykofarmica, da han jo faktisk er inde i en psykose...dette hænder jo fra tid til anden for personer med Asperger??
Jeg foreslog ham, at udprinte det lange indlæg og tage det med til lægen, han syntes det ville virke underligt, jeg synes jo det ville være en rigtig god ide, da det jo beskriver meget fint hvordan han har det lige nu! Spørgsmålet er så bare, om lægen griber tråden og vitterligt giver ham den hjælp? Alt andet lige, ville jo være et kæmpe nederlag for ham..uuh jeg tør næsten ikke tænke tanken !!
Vender tilbage senere
Sus

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 08-10-03 15:45

hej sus....

jo tråden er et afbillede af hvordan han har det fortiden, det viser nok ikke hele hans tilstand, jeg tror at den er dyber end det billede vi ser i tråden. jeg kan dog være bange for at hans læge måske ikke vil se alvoren i tråden eller tillægge den nok betydning. han har ikke behov for nederlag eller for at få at hans psykiske tilstand ikke bliver taget alvorligt....

efter min mening vil en form for psykofarmica kunne hjælpe da det ville kunne lette hans tilstand lidt også ville han måske kunne gå ind og arbejde lidt med sig selv og hvordan han skal leve med sit handicap. men vil også kunne få ham til at se lidt mere lyst på verden osv.

han har jo en psykose, en deprission omtales også som en psykose, og de skal behandles så de ikke udvikler sig, sådan en behandling kan tage meget lang tid da det ikke er noget man stopper med fra dag til dag men en langsom udtrapning. en deprission forsvinder ikke af sig selv ihvertfald ikke af denne størrelse og derfor er det vigtigt at den behandles.

ang det med at flytte hjemme fra så må han næste han nogle muligheder for støtte hos social forvaltningen+handicap og familie afdelingen, hvis det skulle være nødvendigt.

vender tilbage senere, skal til fys sådan er det når man køre galt!
maria....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-03 18:24

Hej, med jer, maria og sus. Jeg er så glad for, at I har taget min bøn til jer alvorligt!! Jeg har haft temmelig travlt med min gamle mor, som er syg, i dag, så jeg har ikke meget tid foran computeren, og så har jeg kun 20 timers langsom forbindelse om måneden....... surt!!
Men det var en fornøjelse, at det væltede ind med mails, og jeg kan se, at I har taget jer rigtig godt af fyren i går aftes. Jeg tror, at det bestemt har en gavnlig virkning. Men det er en alt for stor mundfuld for os, det kan vi godt blive enige om. Der er jo bare det, at han vist ikke rigtig har nogen andre lige nu. Hvis bare han ville kontakte sin læge, eller hvem der nu har været inde omkring at stille diagnosen i tidernes morgen.. Det er svært at se, hvad han har krav på af hjælp. -Vi kan kun hver især gøre vores bedste, og forsøge at blive ved at holde kontakt med ham...
Jeg kommenterer ikke jeres enkelte indlæg lige nu, jeg har ikke så meget tid, og jeg vil hellere nå at skrive et par ord til vores "smertensbarn".

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 09-10-03 01:26

hej igen.... slog lige et par ting op i børne og ungdoms psykiatri-god bog

asperger syndrom er betegnelsen for en form for gennemgribende udvkilingsforstyrrelse, hvor der hverken er generel mental retadering eller speficik sproglig retadering. tværtimod er unge med asperger normalt begavet og har et veludviklet sprog. alligevel har de nogle basale vanskeligheder på områder som ikke retaderede med autisme mht SOCIALT samspil, kommunikation og særinteresser.
det er flest drenge/mænd med asperger 2-4 tilfælde ud af 1000 individer.

springer frem til unge med asperger da det er mest relavant lige nu selv om man nok skal se hvordan et livsforløb med asperger ser ud for at se omfattet at dette syndrom:

de virker pedantiske, påpeger andres fejl og ufuldkommenheder, og mangle på sitiuationsfornemmelse især hvordan de selv virker på andre. de kan ikke begå sig blandt jævnalderne og er derfor ofte alene og holdt udenfor eller så opsøger de voksen kontakt med fx en hensyntagende lære. selv om de kan opbyge en omfattende viden har de et fattigt fantasiliv, de bliver let forvirret og kaotisk, mister let overblikket og kan ikke regne ud hvad der sker om dem. almindeligvis reagere de passivt og sky på fx drillerier men kan dog pludselig eksplodere og tage kvælertag på den der har provokeret eller drillet.
der tales om social naivitet mere end adfærdsforstyrrelser og personer med asperger opfattes tit som asociale. der kan forkomme angsttilstande og emotionelle forstyrrelser.

i ungdomsårene bliver situatione ofter mere uholdbar, de kan ikke klare sig selv men ønsker ikke at nogen blander sig.
de virker på en gang aggressive over for forældrenes livsvaner, samtidig med at de ikke kan magte at løsrive sig fra hjemmet og klare sig alene. forældrene er ofte rådvilde da de synes at deres søn burde løsrive sig men føler samtidig at han ikke ville kunne klare sig alene og er bange for at andre skal udnytte deres barn. som ung/voksen skifter de tit arbejde da de ikke kan begå sig socialt.

(i ungsdomsårene ser der i forbindelse ned usikkerhed og miljømæssige belastning ikke sjældent psykotiske eller kaotiske faser.) de faser er almindeligvis forbigående hvis livsomstændighederne kan stabiliseres. PSYKOFARMAKOLOGISK behandling kan være påkrævet i disse kritiske faser.

det var i korte træk, sikkert ting som i allerede viste. men det er stadig min mening at han i denne kaotiske fase af hans liv nok i en periode har brug for at blive stabiliseret med en form for psykofarmica-tror ikke at hans forældre (mor og sted far) kan stabiliser hans livsomstændigheder da de er en del af hans problem (løsrivelse/kan evt ikke magte det+evt aggression overfor familiens livsomstændigheder tænker på mors mand-stedfar), samtidig med at han har problemer med det sociale netværk mht venner, skole m.m.

tror i ikke at vi skal oprette vores egen tråd? jeg vil godt ligge point til (da dem er jeg ligeglad med) hvis vi lige finder en gruppe og title at smide den ind under.... vi er ude i pæn udnyttelse af kvit's tråd men molo'betjent er stadig stille....

jeg tror ogå at det er vigtigt at vi ikke alle bombadere ham med indlæg men at han "snakker" med et par stykker. alt for mange og så kan han havde svært ved at overskue det og forholde sig til det.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-10-03 08:08

Fint indlæg...jo lad os oprette en anden tråd, har det også lidt skidt med at vi udnytter kvit´s tråd..undskyld kvit !!
Opretter du én tutfis ??

Venligst
Sus
PS: altså jeg er også hamrende ligeglad med de point

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 09-10-03 08:47

ja det kan jeg godt..... men hvor skal vi smide den ind? det er et par steder den kan smides ind. det er faktisk "smalltalk" om en anden bruger men jeg synes måske bare ikke at det skal smides ind hvor som helst. jeg er lidt bange for hvordan han vil reagere hvis det bliver for åbentlyst at vi skriver om ham....... jeg ved ikke, nogen ide mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-10-03 08:52

hmmm tænker lige !!!
Jeg lægger en smalltalk ind omkring : "har du været på weekendophold med din kæreste/mand/kone for nylig ?"
Det interesserer ham jo nok ikke
Og vi kan jo så vente med at snakke direkte om ham, før den er væk fra de seneste 25 ? Hvad siger du til det?

Sus

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 09-10-03 09:00

det synes jeg er en godt ide- da det kunne evt få alvorlige konsekvenser for ham hvis han måske læste det-tænker på hans opfattelse af andre fx venner og skole-hans sociale netværk! han skulle nødeig få det på samme måde her.... det er vist ikke noget han lige har behov for især ikke lige nu!

maria

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 09-10-03 09:06

hej kvit....

undskyld vores grove udnyttelse af din tråd......

håber at du kunne bruge nogle af de svar du fik i starten af tråden fra bl.a. molokyle og mig selv.....

tutfis

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 09-10-03 09:19

hej birgitta....

vi er hoppe et andet sted og "snakke" om dette emne! du kan læse hvor længere oppe i tråden.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 25-08-04 08:20

kvit... følg med i timerne..