/ Forside/ Teknologi / Netværk / NetWare / Spørgsmål
10  Klaudi 110
Hjemmenetværk med variable IP-adresser
Fra : 130869
Vist : 922 gange
100 point
Dato : 03-10-03 07:11

Hej
Jeg er i gang med at etablere et hjemmenetværk mellem 2 pc'ere, som begge kører Windows XP.
Pc'erne er begge på nettet vha. en Hub. Men ikke med faste IP-adresser.
Så derfor har jeg ikke fået netværket til at fungere endnu.

Er der nogle, der kan hjælpe mig.

Hilsen Rikke

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-03 09:18

Løsningen koster penge, for du bør bruge en router, hvis du eks. er tilmeldt TDC, kan du leje en for ca.20-30 kr.
det er en god router med indbygget firewall og en 4 ports switch, dette giver dig sikkerhed mellem dine pc'er
og routeren er din hoveddør til nettet , firewallen er din lås på din hoveddør, 4ports switch'en er en slags-hub,
men den er lidt bedre til at dele forbindelsen mellem pc'erne, med 4 porte kan du sætte 4 pc'er med dynamisk ip
sammen og på nettet på en gang, da det er routeren der holder forbindelsen til internettet,
og samtidig isolerer det, dit lokale net(intranet), fra internettet.

Du kan også opsætte din ene pc til deling af internet, men det kræver at denne er tændt når den anden pc
skal på internettet.(kik i windows hjælp om delt netværk/internet).

Det er ikke kun TDC der tilbyder leje/lån af en router af denne slags, og den kan da også købes for ca.400 kr.
Men det er nok mere seriøst med en pris på 800-1200 kr. for at få alle funktioner med.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-10-03 12:18

Hej Rikke

Du skal blot henvende dig til din internet leverandør og bede om at få en ekstra IP-adresse. Så burde det virke

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-10-03 13:29

Hi'y'all,

Rikke> kan begge dine pc'ere komme på nettet samtidigt?
Men de kan bare ikke se hinanden?

mvh. Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-10-03 17:56

Har du prøvet at dele en mappe på dine comp.
Lav en mappe på skrivebord>h-klik på mappen>deling>del denne mappe>anvend>ok
Er de i samme arbejdsgruppe.
Har du prøvet:
stifinder>tryk + ved netværksteder>+ hele netværket>+ microsoft W-netværk>
+ workgroup(eller hvad arbejdsgruppen hedder)>her bør du kunne se gruppens comp.
Hvis intet eller noget af dette virker så sig til.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-11-03 11:17

Hmm ! Du burde vel ha fundet et svar nu !

Kommentar
Fra : 130869

Dato : 02-11-03 13:43

hej natmaden
det lyder jo meget godt med en router men hvordan undgår man stadig at have faste IP adresser i sit netværk er det noget med at routeren skal opsættes på en special måde ??

har været på nettet og fundet en router der er fra d-link DI604 som lyder ret godt og relativ billig

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-11-03 16:15

Hej Rikke
XP kan jeg nok ikke hjælpe dig med, jeg bruger selv ME og hos mig gør jeg det, at jeg køre med fast ip på 4 pc'er.

Jeg kunne også have valgt at køre DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). Det skal være slået til i din Router.

Dine pc'ers netværk-indstillinger skal så også være indstillet til dette og vupti de er ikke faste,
men dynamiske, lokalt altså, men du skal nok regne med,
at de vil have det samme ip nummer aligevel indtil at, de har været slukket,
og selv derefter, er der en sansynlighed for at det er det samme ip nummer som sidst.

Den Router du har anskaffet har indbygget firewall og 4 porte,
så måske det er ligemeget med dine lokale ip'er, da firewallen gør dem usynlige for resten af verden.

Din udgang(fra router til internet) er sikkert dynamisk, da man selv skal bede om en fast ip.
Men igen, min tdc-forbindelse forbliver den samme,
indtil at jeg hiver stikket ud slukker router og sætter det til igen.
Her er et par link som jeg fandt, og tænkte, at de måske kunne hjælpe dig lidt på vej.

http://www.dlink.dk/di604.htm
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=216
http://www.kandu.dk/dk/news/339073/groupid/30508
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=larsmpetersen&option=23
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/teknik/html/1813.all.html

Din Router har også noget hjælpefunktion, som jeg syntes at du bør gøre dig fortrolig med.

XP har også firewall, og om du skal slå den fra tror jeg ikke men driller det så prøv, at slå den fra.
Jeg har lidt travlt i dag, og det er måske ikke så gennemskueligt det jeg har skrevet,
men det gir vel lidt i den rigtige retning. Ellers er jeg tilbage i morgen, så kan vi tage det mere trin for trin.
God Søndag, Hilsen Jørgen !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-12-03 10:02

Du stiller et spørgsmål, men er ikke mere med,
Hvis du er ude og tisse, må det være en ordentlig tår.

Godkendelse af svar
Fra : 130869

Dato : 17-12-03 19:07

Tak for hjælpen. Nu virker det

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-03 00:12

Fint Rikke !
God Jul til dig.