/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kaburatorproblem på Peugeot 405
Fra : barras
Vist : 1062 gange
90 point
Dato : 03-10-03 00:35

Jeg har et irriterende problem med kaburatoren på min 405er. iøvrigt en 1,6 fra 89 (den med det store luftfilter i venstre side)
Motoren går ikke ret godt ved lave omdrejninger, især når den er varm og den hakker lidt når man ligger og kører i byen.
Den har det også med at lugte af benzin når man starter og stopper motoren og motoren kan være vanskelig at starte når den er varm. (har chekket automatchokeren uden at finde nogen fejl)
Co2 passer perfekt og jeg har lige renset kaburatoren. tændingen er delvis udskiftet og justeret.
Der er fin kompression på alle cylindre og normalt olieforbrug, toppakningen er også chekket.
Når jeg accelrerer giver bilen et sort røgsky fra sig og den bruger lidt for meget brændstof.
På alm landevej kører den perfekt (ud over røgskyen ved accelration)

Barras

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 03-10-03 09:49

Prøv at fjerne luftfilteret
Mvh Ole

Kommentar
Fra : barras

Dato : 03-10-03 15:51

Hej Ole

Luftfilteret er helt nyt og jeg forstår ikke rigtigt hvad det evt. skulle hjælpe at fjerne det.
Kan du evt. prøve at beskrive ideen lidt nærmere.

MVH Barras

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-10-03 17:43

Sort røg ved accelleration = for fed blanding. Årsag kan være forkert/tilstoppet luftfilter eller for meget benzin pga. svømmer der hænger så den flyder over.
Lugter af benzin, kan være svømmer der hænger så benzinen løber ud af karburatoren og det vil evt. kunne ses. Endelig kan det også være benzinreturløbet der er tilstoppet, eller hvis det er samme karburator som Citroen, kan den lille "messingafbryder" være defekt.
Emesen.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-10-03 20:14

Hælder til samme teori med svømmeren: Undersøg om den er utæt, eller om nålen der skal lukke for tilløbbet ikke lukker ordentligt.

Kommentar
Fra : barras

Dato : 05-10-03 22:38

Jeg har idag kontrolret svømmerhøjden og foretaget en minimal justering (0,15 mm) Jeg kan ikke umidbart se om nålen lukker helt tæt, men det ser sådan ud. (vil prøve at få fat i en ny nåleventil en af dagene)
Jeg har dog bemærket en anden ting, når man åbner første spjeld på kaburatoren giver accelrationspumpen en stråle i spjeld nr 2 og det gør at der står en slat benzin ovenpå det endnu lukkede spjeld. Jeg er lidt i tvivl om det skal være sådan, jeg kan dog ikke forstå hvilken defekt der skulle kunne være skyld i dette, for røret fra accelrationspumpen er jo delt og går til begge spjeld (venturi) jeg synes bare at det er mærkeligt, da den ekstra mængde benzin jo ikke behøves i spjeld 2 ved mellemgas.

Ps Mange tak for hjælpen indtil videre

Barras

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 07-10-03 20:28

hvad med dim temperatur-måler til din styreboks prøv den det kan meget nemt være den

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 07-10-03 20:30

hvad med pakningen under karburatoren er det ikke sådan noget gummi hvis det er kan den suge falsk luft den vej

Kommentar
Fra : superdupermand

Dato : 08-11-03 23:44

prøv at kikke ned i caparator med stanset motor
det lyder som om at din svømmer er utæt prøv at afmonter den og smide den i en bøtte med benzin og se om den ikke synker.
hvis du ikke har en hvid plast dåse melem caparator og benzinpumpe så køb en ved Peuget eller Citroën og monter den

Kommentar
Fra : barras

Dato : 09-11-03 11:33

Lyder intressant, det vil jeg prøve. ang den ´´hvide´´ dåse så er der en mellem pumpe og kaburator.

Kommentar
Fra : MSEFER

Dato : 25-05-04 20:16

Hej ! Jeg har en 405 1.6, 88, med karburator. Den kan ikke holde tomgangen når den er kold. Når den er varm så går det OK. Men det lugter meget af benzin og den kører kun 4-5 km på literen!!!!!!!!!!!! Kan ikke finde ud af hvad det kan være.. Kan nogen hjælpe mig????

hilsen
jj

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 26-05-04 13:04

Hej Barras.
Prøv at chekke 2.spjæld, (det kan sætte sig fast)
Virkemåden på spjældet er når motoren er i gang og ved
kørsel, når du så træder speederen længerer ned, dannes
et vacum der via indbyggede kanaler åbner spjældet.
Så hvis det "hænger" får du sort røg/stort benzinforbrug.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 26-05-04 13:06

UPS.
indlægget var også til JJ.
/steen b.

Kommentar
Fra : MSEFER

Dato : 26-05-04 15:48

Hej Steen b

Jeg vil prøve at kigge på det men kan det også være skyld i at den ikke kan holde tomgangen når den er kold?? Bilen har ikke kørt overhovedet i 1½ år og jeg har lige fået udskiftet tændkabler, tændrør og fordelerdæksel. Der kommer iøvrigt lidt hvidt røg fra udstødningen når jeg prøver at starte den igen efter at den er gået i stå. Typisk sker det indtil bilen når en vandtemperatur på ca. 65 grader sådan ca.
Hvad med termostatet???

Hilsen
JJ

Kommentar
Fra : barras

Dato : 26-05-04 18:10

Hej Sten B

Det 2 spjæld, er på min kaburator mekanisk, og åbnes ved, at en arm fra spjæld 1 går ned og åbner spjæld 2. Så jeg er ret sikker på at fejlen ikke ligger der.
Jeg har bemærket en anden ting, det er når bilen står og går tomgang, drypper der benzin fra hoveddysen ned på begge spjæld, således at der står en mindre "pyt" ovenpå. Jeg er ret overbevist om at det ikke skal være sådan, for i tomgang skal den få brændstof fra tomgangssystemet som er uafhængigt af hoveddyserne og som iøvrigt ligger under spjældene.
Problemet er der ikke hele tiden, men ret ofte.
Jeg har tjekket alt hvad jeg har kunnet komme på, og min svømmer er af massivt materiale og den kan derfor ikke være utæt. min svømmerventil, har jeg tjekket på alle leder og kanter og jeg har ikke kunnet finde nogen fejl overhovedet.
I min desperation ringede jeg og hørte på prisen på en ny kaburator, men uhada, den koster det samme som en ny bil "eller næsten"

Barras

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 27-05-04 15:30

Hej JJ.
Som du beskriver i sidste indlæg, vil jeg chekke chokerfuntion
først.
/steen b.

Hej Barras.
Det er ok med manuelle åbning af 2. spjæld.
Men check alligevel spjældet (det kan "hænge")
Forstået på den måde, 1. spjæld åben 1. spjæld lukket, 2.spjæld
lukker ikke helt evt. pga. en dårlig fjeder etc.
Den er jo mekanisk påvirket ved åbning, men lukning er det
via fjeder.
Er det en solex eller en weber? (med hensyn til "pytten")
PS.
Virker el. magnetdysen?
/steen b.

Kommentar
Fra : barras

Dato : 25-07-04 23:20

Jeg tror langt om længe at jeg har fundet problemet (((-:
Som andre også har skrevet skyldes problemet svømmeren. Det materiale som svømmeren er lavet af suger langsomt men sikkert benzin til sig og på den måde synker svømmeren med tiden lidt mere og svømmrhøjden bliver for høj.
Grunden til at jeg nærmest ved et tilfælde faldt over løsningen, var at jeg fandt en anden kaburator hos en hugger og den virkede perfekt i ca 2 uger, så var problemet tilbage i fuld skala !!
Jeg satte mig ned og bandede, men prøvede så at afmontere svømmeren i begge kaburatorene og lagde dem i vand. Der opdagede jeg til min store undren at den "nye" svømmer lå noget lavere en den som jeg havde fra den gamle kaburator.
Jeg lagde så den "nye" svømmer på radiatoren natten over og opdagede at den nu var den der klart flød højst.
Et nærmere kig på den gamle svømmer som indtil da havde ligget i benzin viste at man med en negl kunne presse små dråber af benzin ud fra den, hvilket man ikke kunne på den som havde ligget på radiatoren.
Summa sumarum !!! materialet som svømerne er lavet af, nedbrydes tilsyneladende med tiden og den begynder at suge benzin.
En løsning kan så være at sænke svømmerhøjden med 5 mm og så synes problemet løst, men jeg har nu valgt og bestille en ny, så jeg er helt sikker på at den flyder som den skal.

Kommentar
Fra : nicolaimoeller

Dato : 23-07-05 11:42

Hej Barras
Har en bil magen til din med de samme symptomer (sort røg ved acceleration og for stort brændstofforbrug). Har du eller andre fået noget ud af at skifte svømmeren?