/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ØJENLÅGSOPERATION
Fra : JRASMUS
Vist : 3455 gange
120 point
Dato : 30-09-03 13:51

HAR PROBLEM MED MEGET TUNGE ØJENLÅG OG OVERVEJER OPERATION. DER ER MANGE
PRIVATKLINIKKER DER TILBYDER SÅDANNE OPERATIONER MOD BETALING NATURLIGVIS.
SPØRGSMÅLET ER IMIDLERTID - ER DET IKKE NOGET MAN KAN FÅ FORETAGET I
OFFENTLIGT REGI.
HØRER MEGET GERNE JERES ERFARINGER OG EVT. GODE RÅD.
MVH/JRASMUS

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 30-09-03 13:58

Hej Rasmus

Fundet på nettet.:

Efter sygesikringsloven har man ret til vederlagsfri hjælp (gruppe 1-sikret) hos speciallæge efter henvisning fra egen læge, såfremt speciallægen har tilsluttet sig en overenskomst godkendt af sundhedsministeren. Såfremt speciallægen ikke har indgået en overenskomst, yder sygesikringen 4/5 af regningsbeløbet mod aflevering af specificeret og kvitteret regning til kommunen. Ved gruppe 1-sikrede skal der være henvisning fra egen læge.

Så vidt jeg ved, kan man få det ordnet gratis, hvis man er meget generet af det, f.eks. hvis dit udsyn er skærpet eller andre årsager. Men jeg mener også at have hørt at det bliver ændret ret snart. Husker ikke hvornår.
Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 30-09-03 15:26

hej Rasmus
Min kone har fået den omtalte operation pga. kløe og eksem på øjenlåget,da hun gik til lægen kunne man ikke se eksemen mere ,hun forklarede sagen som den var og fik en henvisning til operation , som det offentlige betalte.
Operationen foregik i 2 omgange et øje af gangen ,lægen gjorde dette for det første , fordi man så ikke skulle gå med begge øjne opereret.Ydermere havde det den fordel , at når det første øje var opereret kunne han korrigere så begge øjne blev ens.
Det hele var overstået i løbet af en ca 3 uger og idag kan du ikke se at øjnene er blevet opereret.Jeg kan kun anbefale dette indgreb ,min kone blev meget glad for resultatet

mvh mcloud

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 30-09-03 16:26

Hej Rasmus.
Min mor har også fået foretaget den omtalte operation.
Dog var det kun de øvre øjenlåg hun fik "ordnet"- Og hun fik lavet begge øjne på samme tid.

Hun fik det gjort gratis gennem henvisning fra egen læge. Hvilken grund hun havde ved jeg faktisk ikke, men jeg mener det er rigtigt, at man ikke blot kan få det gjort på grund af forfængelighed.
Måske et dårligt udsyn ved eksempelvis bilkørsel kan være en grund til at få en henvisning

Som mcloud beskriver, tog det for min mor's vedkommende også omkring tre uger, før hun ikke længere lignede en der havde været i ringen med Tyson (Tro mig det er ikke noget kønt syn!) og er man sart m.h.t omgivelsernes reaktion vil tre uger jo føles som en evighed- før man kan vise sine "smukke" nye øjne frem.

Du kunne jo også overveje, at få det lavet med den nye laserteknik. På den måde bliver du da fri for at blive skåret i. Det ville jeg nok selv vælge, hvis det var mig, da jeg er hunderæd for knive.

Kommentar
Fra : poularne

Dato : 08-10-03 12:33

jeg kan fortælle dig at min egen moe har fået foretaget en sådan operation på grund af at hendes øjenlåg hængte så meget at det gav en skygge for hendes syn, hyn blev anvist af hendes praktiserende læge, så det bør du også kunne

mvh. Poul-Arne

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 06-11-03 11:54

Hej Rasmus. Har selv fået foretaget en sådan operation. Bestilte simpelthen en tid hos en øjenlæge m. speciale i kirurgi, man behøver ikke henvisning til en øjenlæge. Kan kun anbefale en sådan operation ,det er ikke slemt og resultatet er imponerende. Mvh.Kirsten.