/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Lokkemad
Fra : tjele88
Vist : 2956 gange
38 point
Dato : 30-09-03 12:43

Hey jeg ville høre om nogen kan give et godt råd om lokkemad til ørreder.....
det skal være noget de ikke kan modstå......

På forhånd TAK

Hilsen Mlj

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-09-03 13:31

Hejsa.

Nu har jeg ikke den vilde forstand på fiskeri, men min mand (som ikke er hjemme til at kunne hjælpe med at svare) fisker meget. Han plejer at bruge enten regnorme, power-bait eller alm. dåse-majs. Han fanger jævnligt noget. Jeg så lige at de har Power-bait på tilbud i Bilka i denne uge. 4 glas til 100kr.
Jeg tror det er svært at sige nøjagtigt, hvad de ikke kan modstå, jeg kan forstå på min mnad, at det er meget forskelligt, nogle gange bider de MEGET på spindere andre gange slet ikke, så er det måske flue eller prop de er vilde efter.

Håber, at du fanger noget

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 30-09-03 13:36

jeg vil lige tilføje, at det vist også er meget afhængig af vejret, hvis der er varmt og stille er fiskene meget dovne og bider ikke så meget. Der skal du nok prøve flere metoder af. Men nu hvor det er mere køligt, så kan det godt være nok kun at prøve en af metoderne.

Kommentar
Fra : Kristen

Dato : 30-09-03 15:58

Jeg ved ikke om det er put and teak, eller havørred på kysten du mener. men pt ørred er helt vilde efter hvid jigs med duftstoffer fisket 2 - 3 m. efter buldo eller bobleflod. Havørred kan ikke stå for en almindelig fed regnorm fisket på samme måde.

Kommentar
Fra : JohnFr

Dato : 30-09-03 21:33

prøv rejer eller rogn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 16:14

tjele88 -> som Kristen rigtigt nok siger : Det afhænger af om det er havørreder eller akvariefisk du snakker om

I Put'N'Take søer skal du 'filme', hvilken farve foder de bruger i deres foder-automater. Så forfodre eller blot fisker du med disse farver. (Forfodring er som regel forbudt i PnT'er !)

Snakker vi 'rigtige' fisk kan jeg anbefale at bruge godt 'snaskede' makrel. Kør dem gennem kødhakkeren. Put dem i en nylonstrømpe og placér (evt. 'for anker') dem i umiddelbar nærhed af dit fiskested ca ½ time før du begynner at spinne-/fluefiske på dit udvalgte sted.

>}}}(*>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dadman

Dato : 11-10-03 23:03

Mht. forfodring kan jeg da give et lille tip (til de steder, hvor det er tilladt..). Skaller kan fiskes næsten alle steder, det være sig P&T, søer eller moser. Fang en håndfuld, og tag dem med hjem. Kvas dem godt (en foodprocesser er det optimale, men du skal måske konsultere fruen først!!!) evt. i en spand med en skovl. Bland en dåse majs eller to i, og lad det stå, gerne natten over. Når du skal ud næste gang kan du lave små håndfulde, forme dem som små snebolde og kaste dem ud i nærheden af, hvor du skal fiske. Efter en halv times tid kan du fange på hvad som helst..

Jeg ved det lyder ulækkert, men der er nærmest fangstgaranti!!!

Dadman

Kommentar
Fra : zebra_dk

Dato : 14-10-03 20:05

Lige en lille tilføjelse til Dadmans ellers glimrende råd mht. forfodring. For at gøre blandingen ekstra "lækker", kan man evt. blande lidt havregryn i. Den vil så suge alt snasket i bunden, og vil også gøre det lettere at forme kuglerne. Nå ja ...og har man en par sild, makrel eller anden fed fisk, så giv også lige dem en tur i foodprocesseren!!

Hvis det ikk er er nok, eller man bare er grådig, kan man også komme lidt smagsforstærker i. Man kan fint bruge "det tredie krydderi", som får i ethvert supermarked.

mvh/morten

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-03 20:29

Nix ; ingen havregryn, majs, mel eller noget..! Til 'vilde' fisk ; MAKREL, TOBIS, REJER.... eller noget...

..samlet i stofpose, strømpe ..for anker ...og hva' har vi ..??? ~ ~ ~ ~ ~ >›»}}(*> ~ ~ ~ ~

Dét er nu min mening... og den virker !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ledstrup

Dato : 10-01-04 21:53

Ved godt det er sent at skrive, men du får sgu mine råd alligevel.

Grøn power-bait med glimmer på prop, den er næsten en sikker vinder.
Rogn (Det er nogle kannibaler allesammen)
Regnorm, også på prop.
Og specielt nu, noget med lokkende bevægelser med pangfarver, f.eks. en spinner eller en flue. Det skal være noget der kan få dem til at vågne op midt i deres "vinterdøsighed".

Knæk og bræk.
-Ledstrup.

Kommentar
Fra : ole.jensen

Dato : 11-02-04 20:04

Lidt sent ude, men her er mit bud altså.

Store rejer med skal kan anvendes både til ferksvands- og saltvandsfisk.
Har selv fanget både sej, torsk, flynder og ørred på store rejer både på forfang og fisket som blink. Stor succes i Norge. Nordmænd anvender i øvrigt et specielt tacle til elvfiskeri, hvor rejen fastgøres og fiskes helt som man gør med blink - og det giver altså fisk!

M.v.h.
Ole Jensen

Kommentar
Fra : mvoigt

Dato : 13-02-04 19:48

hej! jeg skal vide hvad det er for nogle ørreder, for det er nemlig ikk ligemeget...... jeg er lidt af en ekspert, da jeg var 7 år fangede jeg 78 havørreder på et år og da jeg var 12 år fangede jeg 13 regnbueørreder mellem 8 og 5 kilo....... så jeg vil gerne have lov til at kalde mig for ekspert..... hvad var det så for nogle ørreder????

venlig hilsen Martin

Kommentar
Fra : biotopp

Dato : 30-03-04 12:15

Hej
Du køber (eller samler ved vandet) en pose fiskefoder ala det de fodrer med i det vand du vil fiske i. Derefter opløser du dem i lidt vand natten over og der i blander du så alm mel så det får den rigtige konsistens. Trylle trylle og nu har du noget meget effektivt hjemmelaver "power bait"
MVH
Topper

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:46

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>