/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Punto med aircondition -erfaringer
Fra : pajesf
Vist : 313 gange
100 point
Dato : 27-09-03 00:31

Hej
Jeg kigger på en nyere Punto, 2001, 32000 km model 1,2 med aircondition.
Er der nogen der har erfaring med hvordan det virker, om det tager megen kraft fra den lille 60 hk motor?
Andre erfaringer med den model modtages også gerne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-09-03 10:34

Hej
Ja aircon tager meget kraft, jeg har haft en Granada og der sagde man at det tog ca 10 Hk,
Hvor meget det tager på din bil er nok noget mindre, men kraft tager det.
Det virker på den måde at en compressor indkobles" (så er der gang i det lille køleskab).
Man presser et stof samme så det bliver flydende og fjerne meget af varmen var dete stof i køleren i fronten af bilen, herefter forstøver man det igen i en fordamper eller en køler med tykkere rør og så falder temperaturen på denne køleflade. Ganske som i et almindelig køleskab.

For at gøre det nemt at regne på for dig kan du tænke på at varme flyttes og tilføres som effekt energi. Så hvis du tænker omvendt skal varmen flyttes fra cabine til motrorum, form af WATT...

Hvis du nu havde brugt en varme blæser til at varme bilen op med, til en temperatur havde du brugt watt til at få en højer temperatur. Du skal også bruge vat til at få denne temperatur ned...
Hår man køler ned skal du fjerne alle de watt som er / du "havde" tilført (eller er oplageret i cabinen i form af varme...).

750 wat = ca. 1 hk

Jeg vil skyde på at din Aircondition sluger minds 5 hk, når den er indkoblet. Når den ikke er tændt/aktiv sluger den "intet" (en sagde engang "alt er lelativt" en han havde kun en sten ha ha).

God weekend