/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Ekstern USB2 Harddisk
Fra : jacobsteen
Vist : 334 gange
40 point
Dato : 26-09-03 14:57

Jeg har installeret en ekstern harddisk (Hitachi 120GB) med USB2, min pc'er understøtter dog USB1.1.
Men problemet er at når jeg slukker for min pc'er, så forsætter harddisken med at kører og jeg er nød til at tage strøm stikket ud af harddisken bag på, er det ikke muligt at få min pc'er til at tænde og slukke for hardisken?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-09-03 16:18

Muligheden findes ikke umiddelbart på PC'ere.

Men på http://www.vinteropbevaring.dk/pcmod/info/ under "220V triac relæ" kan du se hvordan man kan skabe muligheden for at en pc automatisk kan tænde og slukke for eksterne 220V enheder.
Med dette forslag, så skal du imidlertid have fat i loddekolben.
.
En anden mulighed, det er at lade selve pc'en strømforsyne din externe USB enhed.

Hvis der er en seperat strømforsying på din Externe HD, så kan du lave et kabel fra din pc til USB boksen, som forsyner den med 12V og 5V. Da din externe HD efter al sandsynlighed benytter 12V og 5V præcist som interne HD gør.

Denne løsning kræver, at du finder et stik som passer til det strømstik der er på din eksterne enhed.
.
Jeg har begge løsninger til at køre på min pc, både at min externe USB2 brænder er forsynet inde fra PC'en, og at der er monteret et elektronisk relæ på det 220V stik der kommer ud af strømforsyningen på min pc.

Så bare spørg løs om detaljer, hvis det har din interesse.

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 40 point
Dato : 26-09-03 21:57

Hov, nu ser jeg lige at du har spurgt under Hardware/Mac og jeg har ikke indtryk om at "Mac Modding" er lige så udbredet som "PC Modding".

Princippet er nu imidlerttid det samme, du skal have lavet et relæ, som kan styres af et 5V signal.

Eller du kan vælge den helt enkle løsning. En tændsluk på den ledning du har som fører til strømfordeler dåsen til dit pc udstyr.

mvh. Per

Kommentar
Fra : jacobsteen

Dato : 26-09-03 22:26

Hej Per
Det er nok mig der har stillet spørgsmålet det forkerte sted, da det ikke har noget med mac at gøre, hvis jeg da ellers forstår det rigtigt.
Det er jo ikke altid let at være nybegynder på sådan en web-side.
Min pc'er kører Win 98 SE og er udstyret med et ASUS 440BX eller 440ZX AGP set Motherboard, hvis det skulle hjælpe.
Der står i øverigt i den mini manual der fulgte at der var noget der hed power down og jeg gik derfor ud fra at der her var tale om at det derfor var styret at USB'en.
Hvis du skulle vide mere om det, er jeg helt sikker interesseret i at høre mere

På forhånd tak

Jacob

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-09-03 22:44

Fint nok, så handler det om en PC. Det ved jeg også noget mere om.

Har du set på den side som jeg henviste til? Normalt så er tænd/sluk af externe 220 V enheder ikke noget der styres af pc'en. Og derfor er det lidt ligegyldigt hvilket operativ system du har eller hvilket motherboard du har.

Det jeg har nævnt her, det er nogle modifikationer af en almindelig pc, som jeg har lavet - så at sige - med en loddekolbe.

Det ene system, det er ikke komponenter jeg har købt i en pc butik. Det er dele fra en elektronik butik, som jeg har flikket sammen, på en sådan måde, at de kan styres af et 5V signal. Og derved tænde og slukke 220V. Om det er en extern enhed, en lampe eller en støvsuger der tændes/slukkes, det er ikke afgørende (dog så kan mit system max. trække 1200W, med de komponenter som jeg har benyttet)

Den anden metode, det er at klippe den externe strømforsyingsledning over, og føre ledingen ind i PC'en, og koble den til pc'ens strømforsyning.

Det er altså ikke en løsning som du kan gå ned og købe i en butik.

.
Den mini manual du nævner, hører den til din externe enhed?

Det kan jo godt være, at der er indbygget en automatisk tænd/sluk ting inde i din externe enhed, som virker lidt efter det princip som jeg har benyttet, hvor den bare tager 5V signalet fra USB forbindelsen.

mvh. Per

Kommentar
Fra : jacobsteen

Dato : 26-09-03 23:36

Hej Per
Selve manualen hører til den kasse som harddisken ligger i, der stå bla. under Functions følgende: Supports Power down and USB suspend mode, og Supports Wakeup ability, desuden står der at den: Complies with ATA/ATAPI-6 Specification Rev 1.0 (PIO mode0~4, DMA mode 0~2, UDMA mode 0~5).

Håber det kan gi' dig en ide om havd der skal gøres.

Mvh.
Jacob

Godkendelse af svar
Fra : jacobsteen

Dato : 27-09-03 22:24

Tak for svaret Per.Frederiksen.