/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Print fra Windows NT server 4.0
Fra : kvolsgaard
Vist : 631 gange
300 point
Dato : 23-09-03 11:42

Hejsa.

Jeg har et lille problem med print fra min Windows NT 4.0 server service pack 6.0.

Når jeg udskriver og et job går i adapter fejl, fordi der er en evt. fejl på netværket, strømafbrydelse eller andet, genstarter serveren hele jobbet og ikke kun det der mangler at blive skrevet ud.

Jeg vil hellere at den sletter jobet og man så skal genudskrive evt. mangler, men hvordan den sætter man den op til det?

Altså: Hvordan sætter man sin Windows NT 4.0 printserver op til at slette de job der går i fejl i stedet for at genstarte dem???

Håber i kan hjælpe.

Hilsen

Kvolsgaard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-09-03 12:07

Har du været inde i printer og faxenheder,og tjekke din printer>egenskaber
som reglen under avanceret om du har et flueben i fasthold ugyldige udskrifter i køen,vis fjern dette.
Manse9933

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-09-03 21:00

Hejsa

lidt afhændig af hvilken print-software (fabrikkat mv) der er tale om,
starter de fleste printjob hvor det blev stoppet af en eller anden grund...........

klik dig til hvor du har "new printer" og "navnet på din printer"
højreklik inde i vinduet og proberties her får du forskellige muligheder vedr. printer opsætningen
ligeledes når du højreklikker på din printer >> proberties, mulighed at sætte flueben i
"keep mismmash" printer error og andre print egenskaber
som delete printjob after sent to printer, her er det så printerens hukommelse som afgør
hvormeget der er printet
og du skal nok prøve dig frem til hvilken indstilling du foretrækker.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-09-03 23:28

Kunne være spoolssetting under printer? Ikke fordi jeg kender så meget til det, men hvis printjobbet stadigvæk ligger i spool cachen, ka det jo være den begynder forfra i stedet for at slette?

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 25-09-03 15:45

Hejsa.

Nej der intet af overstående hjælper.

Jeg skal nok lige nævne at mellem printserver og Printer sidder der en Lexmark Marknet pintbox.

Hilsen

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-09-03 17:02

Hej Kvolsgaard;

Hvor sidder din Lexmark MarkNet Printbox i forhold til selve printeren?
Sidder printeren direkte forbundet til boxen; eller er det sat op, så printjobs går i MarkNet boxen - og efterfølgende bliver sendt til f.eks. 1. ledige printer; eller bestemt printer udfra indholdet i jobbet?

Hvis din opsætning er, at din MarkNet box er "spil fordeler" på jobbene, så er det jo ikke i NT 4.0 der skal rettes; men derimod i din MarkNet box, da den fungerer som printserver.

I mange tilfælde er det sådan, at man fra Serverens printkø sender jobbet ud på en anden printserver. Dette sker faktisk på de fleste LexMark og HP printere som har indbygget netkort/printserver!
Disse har også en hukommelse, som kan cache/gemme jobs. Er du sikker på, at det ikke er herfra at jobbet bliver genstartet?

Prøv at beskrive lidt mere om hele dit setup.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 27-09-03 09:02

Hejsa.

Mit setup er som følger.

På Printserveren er Printeren oprettet med Parrallel port 1 på en Marknet box. Denne kontaktes via TCP/IP forbindelse. Jeg har installeret "Lexmark Network Port" til at oprette nye porte på printserveren og heri definere man hvilken port man ønsker at printene skal komme ud på (om det er parrallel port 1 el. 2 el. den serielle port).

Hvis jeg vil fremprovokere fejlen, kan jeg gøre dette ved at tage netstikket ud af marknetboxen mens jobbet er ved at blive overføt og så vente til printeren har udskrevet det som ligger i hukommelsen og printserveren går i Adapterfejl. Derefter kan jeg sætte netstikket i igen og printserveren genstarter så jobbet selvom det havde sendt de først 48 KB...(printeren kan have 48KB i hukommelsen)

Jeg er ret sikker på at det ikke er marknet box eller printer som laver fejl, da jeg også har prøvet at slukke disse efter jeg har taget netstikket ud, og alligevel genstarter printserveren jobbet.

Jeg ved godt det tyder på at jeg også har et netværksproblem, og det er jeg også ved at undersøge. Men selvom jeg så finder fejlen, skal printserveren ikke genstarte jobs på denne måde.... I hvert fald ikke for alle printere.

Håber det beskriver nok til at i kan hjælpe.

Hilsen

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 27-09-03 10:11

Hej Kvolsgaard;

Udfra din beskrivelse, så er problemet ikke med din Marknet Box eller i printeren.
Reelt er der ikke noget problem overhovedet! Hvorfor nu det?

Når du laver en udskrift fra f.eks. Word, så tror Word, at den skriver direkte til printeren - men i virkeligheden skriver den til en spool-fil på din printserver. Når Word afslutter jobbet bliver din Spool-fil lukket; og efterfølgende frigives til udskrift når printeren er klar. På den måde er der ingen der blokerer for hinanden ved udskrivning af meget store - eller meget tunge opgaver. Det opstår først når spool-filen frigives.

En spool-fil er et færdig formatteret print, som ligger i én sammenhængende fil; og styring af sådanne spool-job er ganske simpel, da der kun kommunikeres med enten Ja eller Nej. Ja = Printet er helt udskrevet; eller Nej = Noget gik galt, start forfra.

Umiddelbart kan jeg kun se én løsning på opgaven. Du må definere en virtuel LPT-port, som du efterfølgende binder den pågældende printerdriver til. På den måde genereres der ikke en spool-fil i traditionel forstand; men arbejdsstationen vil kommunikere direkte med printeren. På den måde vil jobbet genstarte som du ønsker.

Ulemperne er åbenlyse! Arbejdsstationen er låst væsentlig længere end når man bruge print-spool. Man vil stå og blokere for andre arbejdsstationer, mens man udskriver, etc.

Som jeg umiddelbart ser det, så må du enten acceptere den nuværende løsning; eller så prøve dette LPT-nummer og se om du finder det en acceptabel løsning.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 27-09-03 10:35

Hej Smitty.

det lyder umidelbart som en mulighed, men hvordan opretter jeg en virtuel LPT-Port til Marknetboxen på printserveren??? Har Prøvet at sætte printeren op til at skrive direkte til Printer, men det virker ikke. Jeg kan slet ikke få love til at skrive overhovedet, men det er sikkert fordi "Lexmark Network port" ikke acceptere dette.

Kvolsgaard

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 300 point
Dato : 27-09-03 12:00

Hej Igen Igen;

Du skal lave en assign af f.eks. LPT7 til den pågældende printersti. F.eks. NET USE LPT7: \\Servername\Sharename
NU skal du kunne skrive til LPT7 som var den lokal. Du kan f.eks. teste det ved i en CMD prompt at skrive
PRINT /D:LPT7: C:\AUTOEXEC.BAT

Alt dette er testet under W2K - så det burde virke hos dig.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 27-09-03 12:32

Hej Smitty.

det lyder rigtigt... Nu har jeg bare et problem... Jeg sidder ikke på kontoret nu, så jeg kan ikke se om der kommer noget ud Jeg tester mandag.

Kvolsgaard-

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 27-09-03 12:49

Tsk. Tsk. !

Hvorfor bruger du dog ikke en NetOp eller TerminalServer - og så sætter den til at route tilbage til en printer hjemme?
( Tag lige den kommentar med et smil, da den er humoristisk ment. )

Vil varmt anbefale den nye NetOp, hvor man også kan lave tilgang til et netværk via en Palm.
Rigtig rigtig smart, at man hurtigt kan overvåge ting - også uden en alm. bærbar i hånden konstant.

God fornøjelse mandag. Send endelig en status på projektet.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : kvolsgaard

Dato : 13-07-04 15:24

Tak for svaret Smitty.