/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP: kan ikke defrag hele c:????
Fra : Bsk
Vist : 639 gange
50 point
Dato : 23-09-03 08:54

Problemer med XP-pro og defrag?

Efter at have haft en fejl og efterfølgende slettet en ekstra Administrator.000, vil XP ikke defragmentere hele c-drevet.
C er stadigvæk 44% fragmenteret, så det trænger til en defrag!

Jeg har yderligere prøvet at køre scandisk, men er ikke i stand til at udføre handlingen færdig pga. fejlmelding fra scandisk.

Jeg kører XP-pro.

Er der nogle der har nogle gode råd, så hører jeg gerne fra Jer.

mvh
Bsk

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-09-03 09:05

Har du prøvet at løse problemet ved hjælp af systemgendannelse?
Med systemgendannelse kan du føre systemet tilbage til et tidspunkt,
hvor det kørte fejlfrit.
Start > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemgendannelse.

Det forudsætter naturligvis, at systemgendannelsesværktøjet er
intakt, og det tør jeg ikke garantere for.
Men det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-09-03 09:08

Jeg fik ikke det hele med foroven:
Start > Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemgendannelse.
Så skulle den være der.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 23-09-03 09:31

Hvis det ovenstående ikke har hjulpet, så kør en: sfc /scannow med win cd i drevet, den scanner og reparerer systemfiler, og bagefter en chkdsk /f fra cmd og så defrag

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-09-03 11:15

Jeg bruger selv script nr.1 til at defrakmentere begge mine drev,dawnload det
til din pc og klik på det,så kommer der en komandopromt vindue frem og defragmenterer,måske kan det hjælpe dig>
1)linie 20:Defrag All Hard Drives as a Scheduled Task
nr 2 kan muligvis reparere dit defrag værktøj vis det er røget sig en tur>
2)linie 280: Restore Defrag.Exe

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
Læs hvad der står i toppen af siden.
Manse9933

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 23-09-03 11:15

Prøv at køre defrag i fejlsikret tilstand (F8 under opstart)

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 23-09-03 11:39

Hej Rellom.

Jeg vil ikke køre en systemgendannelse.
Så mister jeg jo alle mine efterfølgende .doc og brugere?

Hvis ikke jeg får det til at virke vil jeg hellere tage backup af .doc mv. og herefter format c: og geninstallere på ny for at få en "ren" installation. Men nu har jeg jo allerede aktiveret min ver., og så er det vist nok ikke så smart at formatere. Jeg har hørt, at aktiv. nøglen skulle ligge i en eller anden mappe, som man så kan kopiere og herefter ligge på den nye installation, for ikke at få problemer.

Men som sagt, vil jeg allerhelst kunne nøjes med at defragmentere c, da mit os ellers kører upåklageligt?

mvh
bsk

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 23-09-03 11:45

Hej igen.

Tak til Jer alle.
Jeg vil prøve de forskellige råd, og så vender jeg tilbage igen.

mvh
Bsk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-09-03 11:54

Hejsa
Prøv også at kigge ind forbi http://www.winhelp.dk/95d25.htm
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-09-03 11:57

Kopi af teksten på linket ovenfor. Siden http://www.winhelp.dk har hjulpet mig ud af mange problemer
NB: Ved godt du kører XP men alligevel er der meget godt at hente.
Citat
DEFRAGMENTERING (OG/ELLER SCANDISK) GENSTARTER ELLER GÅR I STÅ
Hvis du oplever, at defragmenteringsprogrammet i Windows genstarter hele tiden, når du defragmenterer din harddisk, så er det slet ikke så underligt endda.

Hvis et program indlæses automatisk ved start, kan det forstyrre DEFRAG. Derfor skal du køre DEFRAG, før programmer indlæses ved start. Dette kan gøres ved at tilføje værdien DEFRAG.EXE /ALL til nøglen RunServicesOnce i registreringsdatabasen.

Der er en meget nem måde i Windows 98 at gøre dette på:

1. Marker filen DEFRAG.INF, som findes i mappen \Tools\MTSutil på
Windows 98-cd-rom'en.

2. Højreklik på DEFRAG.INF.
   eller
Hold SKIFT nede, og tryk på F10.

3. Vælg INSTALLER for at tilføje parameteren for DEFRAG.EXE /ALL.

Prøv først ovennævnte. Hvis ikke det hjælper, kan problemet også have noget at gøre med, at du ikke har særlig meget RAM i din computer, og/eller at Windows jo bruger en swap-fil for at give dig mest mulig hukommelse, at denne swap-fil, hvis du ikke har angivet andet, er placeret på dit C-drev.
Størrelsen på (og indholdet i) denne swap-fil ændres løbende, hvorfor defragmenteringsprogrammet hele tiden vil genstarte. For at komme ud over problemet, skal du højreklikke på "Denne Computer" og vælge "Egenskaber", vælge fanebladet "Ydeevne" og klikke på knappen "Virtuel hukommelse". Her skal du klikke på "Jeg vil selv definere indstillingerne for den virtuelle hukommelse" og derefter på "Deaktiver den virtuelle hukommelse (anbefales ikke)".
Efter en genstart vil du kunne defragmentere uden forstyrrelser, men husk at gå tilbage til egenskaberne for "Denne Computer" og vælge "Lad Windows styre indstillingerne (anbefales)", når du er færdig med at defragmentere...
Alternativt kan det som først beskrevet også være et (eller flere) residente programmer. F.eks. en pauseskærm eller et antivirus program, der er på spil. Dette burde dog være løst hvis du har prøvet mit første forslag.
Tryk Ctrl-Alt-Del og Afslut de aktive programmer (undtagen Explorer) enkeltvis...

Søren

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-09-03 12:09

Hej bsk

Du mister ikke dine dokumenter ved at køre systemgendannelse,
men kun senere installerede programmer - som så skal
installeres igen.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-09-03 23:45

<b>Ja det vil jeg da osse sige Rellom! Der står udtrykkelig hvis du laver en systemgendannelse, at du netop ikke mister doc og brugere! Jeg har da brugt systemgendannelse tit med gode resultater ( sidst var da jeg installerede den nye såkaldt WHQL certificerede driver fra Nvidia)