/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Langsom opstart
Fra : Better_Performance
Vist : 522 gange
200 point
Dato : 21-09-03 21:29

Jeg kører XP Pro og har fået det problem at fra jeg logger ind på maskinen går der 3 (TRE) minutter før mit skrivebord kommer frem og minmaskine er klar.... Hvad kan jeg have ødelagt??

Kommentar
Fra : Boozer

Dato : 21-09-03 21:52

Hej
Du behøver ikke at have ødelagt noget.
Muligvis har du din maskine fyldt med en masse ting som kræver meget computerkraft og muligvis er din computer ikke så hurtig...hvad ved jeg.

En ting du kan prøve er at skrive "msconfig" i start -> kør (eller run vis engelsk udgave), under fanebladet start ses de programmer der starter op ved hver opstart.
Fjern markeringen ved dem der ikke er nødvendige (langt de fleste).

MVH Boozer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-03 21:57

Hej Better
Du har sikkert installeret 117 forskellige programmer, eller har haft den installeret. Windows er ikke den bedste i verden til at rydde op. Hen af vejen... ja så bliver din maskine lllaaannngggsssooommm
Er det ikke det, så sving ind forbi http://www.spywarefri.dk og scan for spyware. Deres on-line scanner er desværre nede lige nu, men du kan også som privat vælge at installere Ad-Aware, for at holde din maskine fri for "skrammel" (spyware). Du kan hente den gratisse på samme side.
Har du på en eller anden måde lavet "ged i det", så kan du vælge at reparere fra din Windows CD, i med den og vælg reperation.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-03 22:00

Uha' stik mig en staveplade
Du kan også vælge systemgendannelse fra XP.... hvis det ikke er for lllææænnngggeee siden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-09-03 22:27

Den der med MSConfig den er jo meget god, men de forskellige ting hedder jo noget der gør det fuldstændig umuligt for andre end nørder at vide hvilke ting der gør hvad.

Ad-Aware er prøvet, og hjælper desværre ikke.
Systemgendannelse, det kræver vist at man på et tidspunkt har oprettet et gendannelsespunkt??

RIGTIGE MÆND TAGER IKKE BACK-UP............ Men de græder meget

Kommentar
Fra : als

Dato : 21-09-03 22:33

Better_Performance. Jeg kender de fleste af dem fra msconfig, så hvis du fortæller mig hvad de hedder skal jeg fortælle dig hvad de laver. Der er sikkert en masse ting som ikke nødvendigvis skal starte op.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-09-03 22:37

Hej Als

Er der mulighed for jeg kan sende dig et screendump?

Kommentar
Fra : als

Dato : 21-09-03 22:43

Ja, blaamose@yahoo.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-03 01:27

Du kunne jo osse bruge nogle af de værktøjer, der ligger under tilbehør og systemværktøjer. En diskfragmentering, og en diskoprydning lyder jo oplagt i dit tilfælde!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-03 08:49

MÅske jeg skal konkretisere.

Ventetiden opstår når jeg har indtastet mit logon, dette logon billede bliver på skærmen i 3 minutter før skærmen skifter til kassen med "Indlaser" dine personlige oplysninger.

Tak for de gode svar indtil videre men det har desværre ikke hjulpet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-03 08:55

Øhhh! Hvad for et (mit) logo... og hvor meget fylder det så??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-03 08:56

Sorry.... du skrev logon og ikke logo

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 22-09-03 09:58

Der er jo også bootvis.exe. Den optimerer opstarten.
Kan ikke lige huske, hvor den findes, men prøv at søge på Google. Det var på den måde jeg fandt den

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-03 10:39

Det lydersomengod ide, mendener åbenbartikke længere tilgængelig hos Microsoft, mon der er nogen der har programmet liggende og kan sende det til mig?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-03 10:53
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-03 10:58

Bare det var så nemt, der er masser af sider der linker til et download, men de linker alle til en side hos Microsoft hvor der står at den ikke længere er tilgængelig

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-03 11:01

Jeg kan sende dig den, bare giv mig en hotmail addy eller icq nummer!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-09-03 11:06

Du kan ikke sende den til min almindelige mail??

ui@betterperformance.dk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-09-03 11:06
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-03 11:11

ok skulle være der nu

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-03 11:17

Noget helt andet er! Kan du huske hvornår problemet opstod? Så kan du jo prøve at gå ind under tilbehør >> systemværktøjer >> systemgendannelse. Det kan være der er et genoprettelsespunkt lige omkring datoen problemet opstod!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-09-03 11:17

Ingenting hjælper, alt er forsøgt i forhold til ovenstående forslag

Kommentar
Fra : clausagger

Dato : 26-09-03 12:15

Hej
Vi har lige formateret et par maskiner med win98 og ms-office af samme grund, de var efter et aars godt arbejde blevet meget langsomme, kunne ikke finde fejlene, og gemte hvad der var af vigtige dokumenter paa cd, og geninstallerede hele skidtet, nu koerer de fint igen, det er lidt droejt, men temmelig sikkert. Specielt office har tendens til langsomt at samle "stoev" og blive langsom.
mvh claus

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-09-03 12:58

Hej Better_Performance,

her er min liste af det, jeg gør for at holde hastigheden på min pc optimal.
Jeg ved godt, at nogle af disse forslag mest har betydning for performance EFTER logon, men du får alligevel listen.

Jeg udfører følgende:

1) Tøm midlertidige internet filer
Er især vigtig hvis du benytter Active Desktop, da Active Desktop vises ved hjælp af egenskaber/funktioner fra Internet Explorer

2) Tøm skraldespanden (recycle bin)
Da jeg benytter NortonSystemworks, så er der to skridt før skraldespanden er ordentligt tømt, så jeg skal også udføre punkt 3 i min liste.
3) Purged saved files

4) Tøm også midlertidige filer i din logon profil

Det er også en rigtig god idé at rydde op i registreringsdatabasen.
5) Jeg benytter Norton Windoctor, men programmet RegCleaner (som er gratis) udfører også et rigtigt godt job

6) RegCleaner kan også give dig en liste af hvad der startes automatisk på din PC.
Programmet msconfig.exe kan også vise hvad der startes op på din pc.
BEMÆRK!!! Du kan overveje at rydde op i den liste, men gør det med forsigtighed, spørg evt. her på kandu.dk før du fjerner noget på den liste, så du kan være mere sikker på at du ikke får fjernet noget forkert.
Programmet HijackThis kan også vise dig rigtigt mange detaljer vedr. opsætninger på din pc, men igen udvis forsigtighed før du fjerner noget fra listen. Spørg gerne her på kandu.dk før du fjerner noget.

7) Kør gratis programmet PageDefrag fra www.sysinternals.co.. Som kan udføre defragmentering af den virtuelle RAM (som ligger på din HD) samt defragmentering af din registreringsdatabase.
Den præcise sti til programmet er: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml

8) Udfør en defragmentering af din windows harddisk, og evt. øvrige harddiske.
Det indbyggede defragmentering program i Windows er udemærket til den grundlæggende defragmentering, men den udfører kun 3 af 7 mulige optimeringer.
Så for at få de sidste defragmenterings optimeringer med, så benytter jeg Norton Systemworks programmet SpeedDisk, som er en udvidet udgave af det defragmenteringprogram som er indbygget i windows.

Herefter vil jeg nærmets garantere at din pc igen vil køre hurtigt, den subjektive oplevelse af hastigheds forbedringen ligger mellem 25-50% hurtigere hos de folk som jeg plejer at udføre denne operation for.

Denne Generelle opryding vil også have stor betyding for opstarts hastighed, da de filer der er nødvendige for opstart nemt kan blive meget fragmenteret, da de ofte ændres.
Dog er det muligt, at du er nødt til at benytte fx. Speeddisk for at få netop opstart til at foregå hurtigere.

Min pc kører langsommere i løbet af dagen
----------------------------------------
Dette skyldes fragmentering af ram, samt at diskcachen kommer til at overtage RAMmen.
Defragmentering af RAM kan udføres af TuneUp programmet fra www.tune-up.co.. At tømme diskcachen kan gøres med gratis programmet MaxMem fra www.analogX.com (direkte sti er: http://www.analogx.com/contents/download/system/maxmem.htm)

mvh. Per

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 26-09-03 13:01

Logger du manuelt ind? eller er det automatisk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-09-03 13:03

Min computer kører skam fint, når den først kører, det er ventetiden fra jeg har indtastet mit password til der kommer et skrivebord på skærmen der frustrerer mig

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-09-03 13:10

Det er manuelt login

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 26-09-03 14:23

hvis du vil prøve med automatisk login, så læs her :http://www.kellys-korner-xp.com/win_xp_passwords.htm
Kør lidt ned på siden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-09-03 14:35

Hvad skulle det hjælpe?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 26-09-03 16:56

Det vil springe den proces over,hvor du skriver, istedet kører den automatisk ind i windows. Det kan jo være at det er selve den proces at du skal skrive der forsinker tingene

Accepteret svar
Fra : Betterp

Modtaget 200 point
Dato : 19-01-04 13:21

Det var printerinstallationen der gik i ged

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 19-01-04 13:22

Tak for svaret Betterp.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 14:41

takker du nu dig selv,så skal du huske at skrive selv tak også

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 18:36

Det sgu for latterligt BP! Der er altså folk der har brugt tid på at løse dit problem, og så ender det med du selv opretter en ny profil, fordi du selv mener du har fundet svaret! Den fejlsøgning du har lavet efter råd fra andre er da en af grundende til at du får løst problemet!! Så kan du da i det mindste belønne en af kommentarerne med points som tak for hjælpen. Du skal ihvertilfælde ikke regne med min hjælp/og tid næste gang du stiller et spørgsmål!