/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Erendal Hvorfra
Fra : svendgiversen
Vist : 1402 gange
100 point
Dato : 21-09-03 17:10

En af mine venner, der stammer fra Sydfyn, hedder Erendal som mellemnavn,
han ved ikke hvorfor, men tror navnet stammer fra en Gård?

Hvem kender gården Erendal??
mvh Svend

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-03 17:23

Hej Svend!
Hvis du søger på Ehrendal Marqvardsen på google, er der da enkelt:
http://home19.inet.tele.dk/fredberg/tavler/054_marqvard_rasmussen.html

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-09-03 18:46

Ved søgning på navnet Erendal på Google er der som Jeannie skrev kun Ehrendal Marqvardsen , derudover er der hit på svenske sider så prøv du at søge der.

Ingen hit på gårde med navnet Erendal i Slægtsgårddatabasen http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/database/search.asp

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-09-03 18:47

Ved søgning på navnet Erendal på Google er der som Jeannie skrev kun Ehrendal Marqvardsen , derudover er der hit på svenske sider så prøv du at søge der.

Ingen hit på gårde med navnet Erendal i Slægtsgårdsdatabasen http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/database/search.asp

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-03 20:16

Den Erendal, jeg kender, er uden h,
(altså hverken Ehrendal, Erendahl eller Ehrendahl).

Men Lunde lyder rigtigt,
(og præster staver jo forskelligt),

derimod tror jeg ikke på de svenske alternativer,
(ud fra den, ikke svenske, men fynske dialekt).

Jeg kan ikke få kontakt med min ven John i øjeblikket,
men vi vil snart af/bekræfte jeres forslag,

tak for de hurtige svar,
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-09-03 20:36

Hej Svend!
Måske har det oprindeligt heddet Ærendal?

Galgehøj [ Ærendal i Kirkeby og Ny Nørregård i Dongshøjrup]

Ærendal, matr. nr. 9a. Gårdens tidligere ejer, Johs. Vang, Møllegården, Gravvænge beretter, at "i skeldiget mellem Jens Nørregårds mark [Ny Nørregård i Dongshøjrup] og skoven til Ærendal ligger en anselig bronzealderhøj. Den måler 22 m. i diameter og 2 m. høj. Kun den sydlige halvdel af højen, gemt i skoven, findes velbevaret.
I septbr. 1959 blev skovvejen der passerer højen udvidet. Herved kom 3 aflange sten (ca. 60 cm i diameter) til syne. Stenenes overside lå ca. 20-30 cm. under jordoverfladen, og sad på række tæt sammen med en flad side vendt bort fra højen.

Fra Historie Syd-Fyn:
http://www.historie.sydfyn.dk/steder/kbguide.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 21-09-03 20:39

Du kan finde Ærendal i Egebjerg Kommune, på side 2 i denne pdf:
http://www.fyns-amt.dk/sider/regionplan/2000/pdf/kommuner/Egebjerg%20kom.pdf

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-03 21:37

Meget spændende udvikling: Ærendal? og så gammelt??

Som jeg ikke havde anelse om og John vist heller ikke?

Nu må vi se hved han siger,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-03 17:16

Rigtigt Jeannie,

Hans Ehrendal Marqvardsen
f. 5.3.1848

er John' s oldefar,
jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu af hensyn til den meget spændende Ærendal oprindelse.

John Erendal Jensen er iøvrigt viking (vinter-bader),
det kunne jo være sjovt at vise at han også er en viking ætling? fra Ærendal??

hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-03 20:01

Tak for svaret jkrjk2.

Vore Erendal/Ærendal oplysninger har været hovedtemaet på John' s mor's fødseldag
her i weekenden. Nu må han selv tage kontakt til halvfætteren Ehrendal på nordfyn.

Samtidigt var vi til æble fest i Kivik, Sydøst Sverige, og så indvielsen af et maleri
lavet af 20.000 æbler, se www.applemarknaden.se

Hilsen Svend