/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Forskellig hastighed HD og bundkort
Fra : pouleriknielsen
Vist : 272 gange
80 point
Dato : 21-09-03 14:26

På mit bundkort (Soltek 65FVB-X) er der 2 x Ultra ATA 33/66 MHz bus master. På den HD jeg netop har købt (Maxtor 80 GB med 2 MB cache) er hastigheden ATA 133.

Jeg har en klar ide om at den forskel mellem 66 på bundkort og 133 på HD er skyld i min windows XP går jævnligt ned og må installeres påny da der dannes "flaskehalse"

Fejlmeddelelsen er UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Jeg var ikke klogere end jeg troede at HD blot ville sætte hastigheden ned så den svarede til bushastigheden på bundkortet - gør den det ?

Hvad kan jeg ellers gøre ?

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 21-09-03 14:38

Måske dit bundkort ikke kan klare en harddisk på 80 GB. Hvis det er tilfældet, kan du sætte en "begrænsningsjumper" på harddisken, så den kun bruger ca. 30 GB. Det er selvfølgelig kedligt, når du nu har 80 GB. Du kan muligvis også sætte et controler card på bundkortet, så du kan bruge alle 80 GB. Har du en ledig slot til det?
Har det fungeret med så stor en harddisk før?

Kommentar
Fra : pouleriknielsen

Dato : 21-09-03 15:11

Hej

Den er "født" med en HD på 6 GB men har haft en i på 40 GB. Der er kun 1 x AGP slot.

Tror du at hastigheden fra HD til bundkortet gør at skærmen går i blå ved at bundkortet hele tiden ikke kan følge med ?

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 21-09-03 15:39

Det tvivler jeg på; men jeg ved ikke nok om det.
Jeg ville tolke fejlmeldingen i retning af, at bundkortet ikke kan håndtere harddiskens store volumen. Det må være muligt at finde ud af, hvad meldingen helt præcist betyder.
Se f.eks. http://support.microsoft.com/?kbid=297185

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 21-09-03 15:50

Del harddisken op i mindre partitionen med brug af f-disk. Prøv 4 partitioner af 20 GB.

Kommentar
Fra : pouleriknielsen

Dato : 21-09-03 15:51

Det var lige den side jeg referede til. Jeg vil prøve at gå på nettet for at se hvorledes jeg med en sådan jumper begrænser HD størrelse - ved du det ?

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 21-09-03 16:19

Gå ind på harddisk-producentens hjemmeside og søg på "jumper settings".

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-03 17:52

Xp går så vidt jeg ved ikke ned på grund af en langsom HD.
Men din processor kan gøre det, hvis den er for langsom (min. 300mhz- helst 4-500)
Manglende eller forkerte drivere til dit bundkort/skærmkort/og hvar du ellers har, kan også gi' problemer.
Har du RAM nok 128 eller helst mere er godt.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 20:13

Her er også nævnt noget: http://www.driverforum.com/bios3/4102.html

In Reply to: unmountable_boot_volume posted by Adrienne Parga on April 21, 2002 at 21:06:53:
It depends what Oprerating system your using.
If its win200 or XP insert your installation disk run setup and choose recovery console. youll get a command prompt
type in FIXMBR and enter.
Type Help for the commands of the recovery console at the prompt

Men det er nok også aktuelt at se om du har 80' cabel, det er jo samme sokkel som et 40' cabel, men væsentlig tyndere ledere (jo dobbelt så mange), det er nødvendig allerede ved ATA 66 at bruge 80' cabel.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 21-09-03 20:19

Har din PC kunnet køre med en 40 GB disk er det ikke str. der er skyld i noget, der kan (ved ældre PCer) være grænse ved 6 GB eller næste ved 30 GB, der efter er de ingen problemer om det er 40 eller 80 GB, jeg tror på det er cablet!

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 24-09-03 15:26

Måske er det kablet, der skal du ha' et med 80 ledere, ellers vil den ikke køre over de 33, til nød 66, hvis du er heldig.
Når du så monterer dit nye kabel, skal HD sættes på det sidste stik af de to, der er ikke sidder i bundkortets primære port, der skal det med farve, som regel blåt, sidde.
Har du for resten været inde i bios og rettet den der til den nye størelse HD??????
Det kan også være at bios skal flashes for at kunne "se" en ny større HD, men du kan gå ind i den bios der er på din maskine nu, og se om den kan "se" størrelsen på din nuværende HD.