/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
"Købeloven"
Fra : ivanovic1
Vist : 527 gange
50 point
Dato : 19-09-03 18:13

Hej alle,

Har lige et spørgsmål. Jeg var inde i en forretning for at klage over en defekt vare. Da de sagde at varen var vasket i vaskemaskine og derfor ville de ikke reparere, bytte eller gøre det nødvendige. Da jeg ved med 100 % sikkerhed at varen ikke er vasket i vaskemaskine, valgte jeg at henvende mig skriftligt til butikken, hvor jeg gjorde krav på at få en begrundelse skriftligt inden 7 dage.

Mine spørgsmål er følgende:

Har butikken pligt til at svare tilbage skriftligt på dit brev? hvis ja ifølge hvilken paragraf?

Har butikken overhovedet pligt til at svare tilbage? hvis ja ifølge hvilken paragraf?

Hilsen Ivanovic1

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 19-09-03 21:02

Du har ikke noget krav som sådan på at få et svar, men butikken skal jo bevise, hvorfor de ikke vil reparere tingen.

Er det en mobiltelefon?? Og er den blevet undersøgt??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-03 08:42

>ivanovic1

Du kan læse om reklamationsret og den nye købelov på denne side

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad069/

mvh ans

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 22-09-03 19:47

Nej det er ikke en mobiltelefon, det er et par sko

Powerranger skriver at de ikke har krav på at give noget skriftligt, men at butikken skal bevise. Hvordan beviser butikken det så.

Ivanovic1

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-03 22:14

Butikken skal bevise, at det er dig, som har ødelagt varen indenfor de første 6 måneder. De resterende 18 måneder skal du bevise, at du IKKE har ødelagt varen. Sådan fungerer den nye reklamationsret.
Bevisbyrden er tit svær at løfte, hvis der er tale om misbrug. Butikken sidder så med problemet de første 6 måneder, og kunden med det i de sidste 18.
Kort sagt, bærer dine sko præg af misbrug (kan være mange ting), og er de første 6 måneder overstået, så bliver det nok svært for dig at komme igennem med dit krav.
Men ang. korrespondance: Jeg kender ikke til nogen regel, som tvinger butikken til at svare på dit brev.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 27-09-03 10:12

Tak for svaret PowerRanger.