/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
fra string til dato
Fra : MarianneJe
Vist : 253 gange
20 point
Dato : 19-09-03 10:27

Jeg er ved at lave et reservationssystem i java med en Access database. Jeg har en ankomstdato og en afrejsedato.
Jeg har brug for at lægge ankomstdato, afrejsedato og de mellemliggende datoer ned i databasen. Ankomst og afrejsedato modtager jeg som 2 strings fra brugergrænsefladen. Hvordan laver jeg dem om til datoer jeg kan regne på og lægge ned i databasen?

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 22-09-03 10:07

Du må beslutte dig til et datoformat. Her er et eksempel.

public static Date parse(String dateString) throws java.text.ParseException
{
SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat("dd/MM/yy HH:mm:ss");
return df.parse(dateString);
}

Kommentar
Fra : hansiversen

Dato : 19-01-04 18:44

Hej !
Du kan definere felterne som Date (Dato) i databasen, og sørge for at dine strenge er på formen YYYYMMDD (eller er det YYYY-MM-DD ?), så vil de blive accepteret i en sql-insert - så vidt jeg husker.
Jeg har ikke selv en Access-db længere, men det virker i MySql og DB2.
Når de så er i databasen, kan du bruge SQL-funktioner (Year, Month, ..) på dem