/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk test programmer
Fra : ice_boy
Vist : 499 gange
20 point
Dato : 18-09-03 10:15

Hej.

Jeg vil høre om der er nogen der kender steder på nettet hvor man kan downloade programmer der kan teste / fejlfinder harddiske?
Det er ligegyldigt hvilken harddisk programmet kan teste, da jeg skal bruge programmer til flere forskellige harddiske.

THX

Kommentar
Fra : pctest

Dato : 18-09-03 11:03

Det er det jeg skal bruge

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 12:15

Norton Disk Doctor (NDD fra de gamle DOS dage) er det program som jeg altid har benyttet. Det fåes idag som en del af Norton Utilities eller Norton Systemworks.

Det tester mange detaljer vedr. selve filsystemet, og det kan give alle sektorer en grundig test (læs: skrubbetur), for at se om det stadig er pålideligt.

Ellers så er der jo chkdsk, som er standard for Windows.

Vil du gerne teste andre aspekter af en harddisk, end det faktum hvorvidt man kan tro på at data pålideligt kan gemmes på disken?

De fleste diske har i dag indbygget S.M.A.R.T systemer, hvor der føres en intern log på flere parametre af harddisken.

Citat
S.M.A.R.T. (or SMART) is a technology built into recent hard disks. If enabled, it lets the end user query the hard drive about its health and, eventually, performances. The end user (you) can access such info by using some specific software. SpeedFan, now, can query those info for you. SMART reports, for example, if the hard disk has been used for too much time (thus reaching its expected end of life), or if it took too many attempts to start spinning, or even if too many read errors occurred.

Jeg benytter programmet SpeedFan til at læse SMART information på mine harddiske.
Download her: http://www.almico.com/speedfan409.exe
Læs mere om SpeedFan her: http://www.almico.com/speedfan.php

mvh. Per

Kommentar
Fra : stj