/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
PC og Mac netværk
Fra : kj
Vist : 702 gange
200 point
Dato : 17-09-03 16:13

Hvordan sætter man Mcintosh computer i netværk med PC.
Vi har 6 enheder på et Peer to Peer netværk og vil gerne have en Mac på samme netværk.
Alt incl. ADSL Router kører med TC/IP adresser via HUB, og vil gerne have Mac'en med
også.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-09-03 11:16

Hvis jeres pc'ere benytter DHCP, dvs. automatisk får et IP nummer fra ADSL routeren, så kan i umiddelbart koble Mac'en på jeres netværk, og den vil umiddelbart kunne gå på internettet.

Hvordan jeres Windows pc'ere og Mac'en så kan se hinanden, det er en anden historie.
Da jeg i sin tid skulle have de to systemer til at se hinanden, da skulle der installeres en Mac udvidelse på vores fil server, og så kunne man udveksle filer via serveren.

Citat
Microsoft Services for Macintosh. An integrated component of Windows 2000 Server, Microsoft Services for Macintosh includes File Server for Macintosh, Print Server for Macintosh, and support for AppleTalk Protocol and AppleTalk Control Protocol. Services for Macintosh makes it possible for computers running Windows and Macintosh operating systems to share files and printers. With Services for Macintosh installed, a computer running Windows 2000 Server can function as a file server, remote access server, and print server for Macintosh client computers.

se: http://www.microsoft.com/enterprise/articles/interoperability.asp

Dette er information fra Microsoft, taget her til morgen, så der er meget der tyder på, at det stadig er tilfældet for at de to systemer direkte kan se hinanden, så skal man køre via en Windows server.

Se mere på: http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=windows2000sfm

Når dette er sagt, så vil man naturligvis også bare kunne installere en FTP server på en af jeres windows pc'ere, og så kan Mac'en udveksle filer via den lokale FTP server.

Jeg har ikke umiddelbart noget godt bud på hvordan I kan få Mac'en til at printe på en evt. fælles printer.
Dog så kan man være heldig at en printer har både et MAC og et PC interface. Fx. USB eller hvis der er tale om større printer, så kan der være både en Mac og en PC printerserver installeret.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 13:33

Hej kj,

fik du svar på dit spørgsmål?

mvh. Per

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-09-03 09:36

Hej Per.
Ja jeg fik delvis svar på mit spørgsmål, men har ikke endnu læst de omtalte sider fra Microsoft.

Men min ide var også, at mac'en skulle være med i netværket på lige fod med PC'erne, hvis den kun skulle stå som printserver kunne jeg bare køre den via ACITS LPR Remote printing, men det gør jo ikke at jeg kan se den i netværket, desuden giver det erfaringsvis utroligt lange spool-tider.
mvh
kj

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 22-09-03 14:10

Hej kj,

Windows har ikke indbyggede værktøjer, og ej heller tillægsværktøjer, så en Mac kan deltage "på lige fod" i et peer-to-peer netværk. Den vil ikke kunne dukke op i "Andre Computere".
Måske det findes som et tillæg/værktøjer til Mac selv, så Mac kommer til at indeholde de komponenter som er nødvendige for at den kan blive en del af "Andre Computere", men der skal du nok spørge på Mac tråden her hos Kandu.dk, ikke i Windows tråden.

Spørgsmålet er så også: hvad du mener med "på lige fod"?

Windows maskiner kan se hinandens drev, og kan derfor dele filer. De kan se hinandens printere, så de kan dele printere. Hvad deles der derudover mellem maskinerne? Normalt ikke ret meget i et peer-to-peer netværk, så når der er styr på fildeling og printer deleing, så optræder en Mac på så lige fod som det kan lade sig gøre i et peer-to-peer netværk.

Håndteringnen af fx. internet adgang, de interne dele af netværks protokollen TCP/IP (IP nummer tildeling, Gateway nummer tildeling, DNS server tildeling) og POP3 email, de er jo ikke styret af windows.
Disse funktioner lever et liv for sig selv, og håndteres direkte af en Mac.

Endelig så er det værktøj som du kan få fra Microsoft, kun til installation på en Windows Server.
I et netværk, så begynder windows først rigtigt at vise sine tænder som et effektivt netværks værktøj, både for brugere og administartorer, når der installeres servere.
Fil deleing og printer deling er mest effektive, lettest tilgængelige og har de laveste administrations omkostninger, når de styres via en server, fordi en server kan styre det der kaldes et domæne, og workstations, brugere, printere og andet tilknytes domænet, og tildeles adgangsrettigheder via domæne registreringen.
Dog så skal netværket have en vis størrelse, før administrationen af netværket begynder at blive noget der kan mærkes som en direkte byrde/arbejdsopgave.
Det er også årsagen til at Windows workstations tillader deling i peer-to-peer networks med op til ti samtidige connections til den enkelte pc.
Som du ved, så skal man på et peer-to-peer windows netværk, oprettes som bruger på den enkelte windows workstation, for at få adgang til resource på den workstation. En nem måde at styre det på, det er at alle logger ind med det samme brugernavn og password, for så har man automatisk adgang til alt på peer-to-peer netværket. Hvis man ønsker lidt mere sikkerhed i et peer-to-peer netværk, så kan den eller de få brugere som har behov for det oprettes som seperate brugere, og det er stadig overskueligt og nemt at administrere et peer-to-peer netværk.
I samme øjeblik at det begynder at føles besværligt, så vil et windows netværk have gavn af at få installeret en server med domæne administration. Og alle rettigheder og adgange skal så styres via domæne modellen.

Nå, det var en længere smøre som jeg fik lokket mig selv ind i der. Jeg er sikker på, at Mac verdenen også har en model for at styre adgagne og rettigheder, jeg ved at Nowell Netware og Unix/Linux har det, så jeg kan vanskeligt forestille mig at Mac er uden denne administrations egenskab for større netværk.

Men jeg er ikke bekendt med at man nemt kan udveksle domæne informationer, således at der er EN central model for at kunne styre både Windows, Novell, Mac og Linux domæner.
Konkurrencen mellem de tre systemer, hvert systems holdning til at deres model er den bedste, Windows dominans i markedet (som i øvrigt hele tiden er under pres, i hvertfald som de selv siger det) er faktorer som bevirker at det nok heller aldrig vil opstå.
Men jeg ER bekendt med at der findes værktøjer som kan overtage domæne modeller, så det er enkelt at konvertere, eller som det så politisk korrekt kaldes "migrere" til en anden domæne model.

Å' ja' bli'er ved!

Hvilke konkrete arbejds opgaver eller projekter er det som Mac'en med fordel vil kunne bruges til i din organisation?
Hvis du har et ønske om at se på det, så skal jeg nok undlade de lange søforklaringer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : wangot

Dato : 11-10-03 22:46

Hej kj. Jeg tror at MacLan http://www.miramar.com/ er svaret på de problemer du har, der er normanlt det produkt man bruger hvis man ikke har en server på sit netværk. Med Maclan installeret på PCérne kan de tilgå mac nettet på lige fod med macérne eller omvendt. Både print og fildeling.