/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Forbedring af lyd vha. bedre kabler
Fra : Emanuel_Rose
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 17-09-03 15:56

Jeg har et par 50w højttalere med nogle små almindelige tynde "dobbeltledninger" (dem hvor der nærmest er samlet to ledniger til en flad "dobbeltledning"). Jeg overvejer at skifte dem ud med nogle rigtige højttalerledniger af en bedre kvalitet (de gennemsigtige med kraftigere kabler) , problemet er at jeg ikke kan komme ind i selv højttalerene og skifter kablerne helt, men jeg kan klippe dem over tæt på højttalerne og sætte de nye i vha. nogle samlemuffer. Spørgsmålet er så bare, om det overhovedet ville hjælpe når jeg ikke skifter lednigerne fuldstændigt???

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-03 16:11

Noget vil det altid give, idet problemerne med tynde kabler er modstand, kapacitet, induktivitet og en helt masse andre fine udtryk. Problemet med tynde kabler stiger ligefrem proportionalt med ledningernes længde, så derfor vil du altid vinde ved at skifte ´næsten hele kablet.

Men nu siger du du ikke kan adskille højttalerne. Kan du komme indtil selv bassen - altså pille frontstoffet af. Hvis det er fordi enheden er limet i, kan du godt løsne limen med et stanleyblad + et meget forsigtigt stemmejern. Man anvender næsten altid varmlim og det er temmelig elastisk - så enheden skal i så fald skæres fri og forsigtig lempes ud.

Lad nu vær med at skifte til 10 kvadrat monsterkabel til 450 kr meteren hvis det er højttalere til 1000 kr /stk. Hvis du har kabellængder på mellem 1 og 10 meter ville jeg vælge enten 2,5 kvadrat eller måske 4 kvadrat hvis det er en kraftig forstærker vi taler om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-09-03 12:33

Hvilke højttalere har du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:02

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Godkendelse af svar
Fra : Emanuel_Rose

Dato : 30-09-03 21:49

Tak for svaret 3773.