/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad skal jeg købe?
Fra : L.Lysgaard
Vist : 284 gange
20 point
Dato : 16-09-03 18:35

Jeg har brug for en bil der kan køre i et område hvor der ikke bliver rydet sne til vinter. Vejene er smalle og ikke alle er asfalterede - hvad kan I anbefale? er der nogen der har gode erfaringer?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-09-03 20:08

Land Rover

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 16-09-03 22:07

Kampvogn.

Du skal nok have en med 4 hjuls træk hvis sneen er dyb.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-09-03 22:55

De fleste kampvogne har bælter, og demed kun to drivhjul hvilket gør 4 hjuls træk umuligt

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 16-09-03 23:07

umiddelbart lyder det som en traktor?

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 17-09-03 08:07

jeg mener det faktisk alvorligt! og er godt klar over at jeg ikke skal ud og købe traktor til at køre på arbejde i!!

hvis det så handler om en 4x4 - har I så erfaringer jeg kan bruge?? jeg er helt blank på området nu...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-09-03 08:19

Som sagt, Land Rover er den ultimative 4 hjuls trækker, men hvad er budgettet, hvad skal den i øvrigt bruges til, er det udelukkende for at køre i hårdt terræn, eller er det vigtigt med komfort, eller brændstof økonomi, må den være på gule plader eller har du brug for bagsæde, der er mange facetter i købet af 4 hjuls trækkere

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 17-09-03 17:17

jeg har nu en Peugeot 2,6 der blev 4 år i april i år - den havde jeg regnet med skulle indgå i handlen. Derudover kan der evt betales ca. 50.000. Den skal bruges til almindelig kørsel her i landet; jeg har ikke planlagt lange udanlandske bilferier eller off-road kørsel i fritiden. Den skal som sagt erstatte den jeg har, men derudover kunne klare en vinter på smalle og bakkede jordveje der ikke ryddes for sne...

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 17-09-03 21:07

Hej
Hvis det er en ældre 4*4 der er kig på, er de nogle temmelig trælse maskiner at færdes med på motorvej, men der er jo div. Land Rovers, Nissan Pajero og Toyota LandCruiser. Hvis det er en Pajero, skal man være meget efter motorerne, da de tit har været skruet op i fødepumpen og turboen. Det er ikke helt så et udbredt problem på andre maskinerier end lige Pajeroen.
Af nyere 4*4'ere er der sådanset de samme maskiner at komme efter + nolge koreanske kopier af de gamle Pajeroer og LandCruisere bare med noget mere elektrisk udstyr. Nå, de nyere modeller er på nogle/mange punkter mere behagelige til landevejskørsel end de ældre modeller, men som 206'eren er de langtfra...
Der er også den 4*4 som Mercedes har lavet - ved ikke lige hvad de koster brugt, men kan jo nok også bruges, hvis de er billige nok... -men man siger vist noget om at samlekval. ikke er imponerende på dem...
Jeg ved ikke hvor galt det er med vejene ude hvor du skal bruge bilen, men ellers så kunne du jo evt. overveje en alm. familiebil, med spær/4*4. F.eks. subaru. Der findes vist også nogle af de gamle Volvo 240-modeller med spær på baghjulene, og så ville det bare være at smide et par sandsække ind i bagagerummet for at få greb, hvis det ikke er for dybt...
Håber det er brugbart, ellers så prøv igen..
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 17-09-03 22:58

tak skal du ha' - det lyder som om jeg skal ud at kigge på subaru!!

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 18-09-03 06:10

Det var så lidt - men du skal huske at sikre dig at den er med 4*4, for der er mange uden.

Kommentar
Fra : charlielemans

Dato : 18-09-03 20:44

Det vigtigste er gode vinterdæk, hvis du regner lidt på det hvor mange dage om året er der så tale om, hvor vejene er lukket af snedriver, selv hvis du bor ude på landet hvor det rigtig kan fyge, er det ikke mange dage om året man ikke kan køre igennem med en almindelig familie bil med forhjulstræk og gode vinterdæk.Du skal tænke dig godt om inden du investere i 4*4 biler uanset størrelse koster det en formue når der er problemer med gearkasse og alt hvad der hører til 4wd jeg har en mazda 626 og nogle gode vinterdæk der har ikke været en snedrive den ikke har kunnet pløje sig igennem. Hvis der er snedriver på en meter hjælper 4*4 og spæring heller ikke, så er det billigere at få en aftale med en entrepenør der kommer og rydder vejen når der er lukket.
Håber du kan bruge mit råd.

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 18-09-03 22:05

ja, det kanvære at du har ret - det kan være at jeg er ved at skyde gråspurve med kanoner. har været ude at se på biler idag, og det er DYRT hvis man skal ha' en på hvide plader.

har ikke fået checket den omtalte subaru endnu, man der er vel osse et stykke tid til vinter

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 20-09-03 13:56

Hej igen.
Der er nok meget sandhed i det som CharlieLeMans siger. Du vil nok efter al sandsynlighed kunne komme langt med hjælp fra naboer med en traktor ;)
For der er jo den økonomiske del, hvor en 4*4 er meget dyr i brændstof, vægtafgift/grønafgift, reservedele.
En Subaru er heller ikke en billig bil, for der er ikke vanvittigt mange af dem, hvorfor delene bliver relativt dyre. Samt at det jo også her koster at køre med træk på det dobbelte antal hjul...

Kommentar
Fra : L.Lysgaard

Dato : 21-09-03 16:12

Tak for gode råd og ideer. Har nu været rundt og set + prøvekørt diverse mulige biler. Men jeg ender nok op med ideen om at investere i et par fornuftige vinterdæk og så se hvordan det går. Det gælder vel osse om at lytte til vejrudsigterne og hvis de lover sne og det stormer så ku' jeg jo køre bilen op til vejen de få dage det kan komme til at dreje sig om.

Det er både dyrt at anskaffe og reparere en 4 x 4 - så det er ikke her jeg skal bruge mine penge, og tænk hvor mange nye dæk + taxature man kan få for samme pris.

Tak for indsatsen til alle.