/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB Scripts / Spørgsmål
10  strarup 110
Hvordan laver man en "søge-maskine" ?
Fra : vuffer2003
Vist : 561 gange
100 point
Dato : 16-09-03 17:07

Hej, er der nogle der har et bud på, hvordan man laver en lille primitiv og enkel "søgemaskine" i VB script, evt. kan man lægge et eks her i form af kildekoden, hvis man har lyst til det (gerne med masser forklaringer).

Jeg kunne godt bruge en søgemaskine på min hjemmeside, men ved ikke rigtig hvorman man gør!

Det skal lige siges at jeg heldigvis har en del erfaringer med BASIC, HTML, Visual Basic, JavaScript og en smule med C++..

Det en del år tilbage at jeg har rodet med programmering.

Hvis en søgemaskine skal indsættet på en hjuemmeside, skal den være klient-basret eller server-baseret, og hvad for et programmerings sprog
skal den skrives i, jeg tænker på, hvis man laver den i JavaScript, vil søgemaskine ikke altid virke på alle`s hjemmesider, da nogle af internet brugerne jo kan
deaktiver JavaScript i Exploren, hvis man laver den i VB Script skulle der ikke være nogle problemer, men hvis den skal være i CGI eller andet server-baseret
programmerings sprog, skal Web hotellet der hoster hjemmesiden jo også understøtte både CGI PERL PHP og hvad det nu hedder, jeg håber at man bare kan nøjes med at lave den i VB Script, ellers skal jeg selv sætte en server op på min PC ?

Åhh undskyld, jeg har lige et til spørgsmål, hvordan laver, indbygger man en Master eller Visa kort betaling service på en hjemmeside, så besøgende
kan evt. købe produkter på en`s hjemmeside via deres Masterkort/Visakort ?

Kommentar
Fra : vuffer2003

Dato : 16-09-03 17:17

Jeg glemte at sige at "søge-maskinen`s virkeområde kun skal være selve den hjemmeside som den bliver sat ind på, så de besøgende kun kan søge på selve indholdet af hjemmesiden i form at dokumenter/billeder.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 17-09-03 09:39

Jeg vil tro du skal lave en database i php/mysql for så derefter at lave en søgemaskine.

Det andet spørgsmål.

For, at få en visakortbetaling op at køre på din side, må du være parat til at åbne pungen godt og grundigt op, det koster nemlig 125.000 eller 250.000 for oprettelse, kan ikke helt huske det..... :(

Kristian

Kommentar
Fra : vuffer2003

Dato : 17-09-03 13:10

Tak, jeg har lige set at man faktisk godt kan (efter at have søgt på Java/VB script på internettet), lave en søgemaskine i JavaScript, eller VBscript. Selvefølgelig er det ikke helt enkelt, jeg kunne godt tænke mig at lære det der SQL database, det eneste jeg ved om SQL, er man at kan lave en database i Visual Basic (VB Script ?), der er kompatible med en SQL database (den måde man bruger dabase funktionerne i Visual Basic som er den samme måde som en SQL database er indrettet på, vist nok ?).

Men jeg søger stadigvæk en god kildekode ,til en nem søgemaskine der er i enten CGI, Javascript, VB Script, eller et godt link til hvor man kan downloade det.

Visakort betaling hmmmmmm, der er da billigt, jeg troede det kostede en trilion (nej, kun for sjovt!), det er for dyrt for mig!, der må da være et billigt
alternativ løsning at få Visa/Masterkort indbygget på sin hjemmeside, eller hvad man nu kalder det!

Tak for svaret..

Kommentar
Fra : larslbund

Dato : 15-02-04 19:56

du skiver "vb script" "visual basic" og lign, hvis du skal lave en søge maskine så skal du starte med at definere hvordan den skal virke, 1)skal den søge i en database som har alt indhold på siden eller 2)skal den gennemsøge de aktuelle sider . html m.fl.

Det mest simple er 1), når det er etableret.
Alt data er i en database, hvis du laver en funktion der samler alt indhold i en given post i et felt og gennemsøger disse så skal du blot søge i et felt. med en simpel SQL-sætning.
Min erfaring siger at hvis du arbejder med IIS microsoft servere og dermed ASP så kan man starte med en access og når den bliver for langsom, så skifte til SQL. Jeg har flere løsninger med flere tusinde daglige besøgende hvor der er e-handel og chatfora m.m. som kører på acces.
Hvis du arbejder med access, så kan den på web-sider tilgås som var det SQL. et søge kald vil da være

SELECT id FROM tabel_med_sites_indhold WHERE [felt_med_alle_info] like '%det_søgte%' ; "

Du kan se et eksempel jeg har udviklet på denne teknik på, der er sat op og køre hos en kunde, men her kan du se det i testmiljøet:
http://sif.b4y.dk/stressres/